Snadder fra Hong Kong?

Bård

Norbrygg-medlem
Fant denne
http://www.alibaba.com/member/zplrocky.html
Sendte sporenstreks følgende mail:


Dear sir

It seems that you have many things that would be of interest for home brewers.
As a member of the Norwegian homebrewing assosiation (er jeg egentlig det??? hehe) I would be very much interested in a price-list of all the brewing equipment that you have available. Allsom I would like to know a little about the costs and possibilitys for shipment to Norway, europe.

Yours truly
 
Denne kan da umulig være seriøs. Det er jo ingen priser eller beskrivelse av varene, som må sies å være i kategorien "assortert", -fra blålys til motstrømskjøler.

F eks. "False bottom" - This is for home brewing. Det er hele beskrivelsen av varen, ingen opplysning om materiale, størrelse, antall på lager eller pris. Og eieren av siden kaller seg Rocky Huang.

Jeg hadde aldri overført penger hit!
 
Tjah vi får se.

Generelt er jeg veldig pro Hong Kong, da jeg har så mange gode erfaringer med å handle fra ulike selskaper der. Det gjør ikke sakene verre at portoen derfra er minimal, evt helt fraværende. Dersom man kan betale via feks pay-pal, er jeg villig til å gjøre et forsøk. dersom jeg i det hele tatt får kontakt da..
 
Alibaba.com er vel strengt tatt en internettside som distribuerer forhandlere fra kina.
mesteparten der er produsenter som kun forhandler med andre som er registrerte forhandlere/importører, og krever et minimumskvanta på varene.
 
Seriøst, definer seriøst.

I Kina produserer de varer billig, hvis de produserer varer som de selger til andre, så selger de også til andre som vil kjøpe de.
Det er ikke derimot slik at de nødvendigvis vet hva alt skal brukes til, de får en spek, og masseproduserer.

Varene kan være helt supre de, men spek bør jo være helt greit å få, viktig er da materialetyper og slikt.
Men alibaba er stort sett for wholesale da, så det kan tenkes du må kjøpe en pall,men ofte kan du kombinere en pall med forskjellige produkter, men det blir fort endel, starte butikk?

Men uansett verdt å sjekke de, ofte selger slike samples, så du kan sjekke varene selv først, og en sample er et fullgodt produkt.
 
Når det gjelder metaller i fra den kanten bør en være meget skeptisk. Spesielt siden det skal oppi næringsmidler. De putter de meste i smeltene sine av dritten vi eksporterer ned som skrapmetall. For eksempel skip som skrotes ulovlig i India osv. Det er ingen kontroll av hva de innholder av bly, nikkel og annen dritt. Er det veldig billig, er det en grunn for det når det gjelder metaller. Husk at som importør er en ansvarlig for at det som eventuelt selges er i henhold til Norske og EØS regler. Husk det samme gjelder plast. Og sertifikater og erklæringer i fra den kanten er ikke verd noen ting. De handler om å selge fra den kanten. Det er tusenvis av fabrikker som konkurerer om å selge mye av de samme varene.

Ellers kan en finne seriøse aktører som eksporterer, men Alibaba har og mange svindlere. Spesielt innen kjente elektronikk merker. Er det for billig, så bør varselklokkene ringe. Kjøp kun av "trusted seller" som er verifisert av Alibaba. Og for all del ikke gå med på Western Union eller annen form for kontant pengeoverføring. Da er det ingen bankonto eller annet sporbart og muligheten for svindel er stor. At de sender sample order er ingen garanti for at større parti eksisterer.

At navnene på kontaktpersonene er spesielle eller på annen måte amerikanisert er normalt da vi ikke har mulighet til å uttale eller skrive "døpenavnet" Det trenger ikke å være noen grunn til at varselklokkene ringer. Mange kaller seg Jonny King, David Hero osv.

Men en kan og finne seriøse aktører om en tør satse litt. Jeg har selv tidligere drevet med større import fra produsenter som jeg fant via Alibaba for 10 år siden. (Ikke byggerelatert) Så stort sett går ting bra. Men metaller ville jeg vært skeptisk til siden råvareprisene nå er så høye på grunn av stor etterspørsel og dermed er fantasien for hva som puttes oppi stor. Det er ikke så lenge siden vannkraner, rør osv. ble sjekket i Norge og det var mye dritt i disse som var helsefarlig.
 
Tilbake
Topp