Sodium Hydroxide (NaOH i 0.1M form)

dojonieu

Norbrygg-medlem
Hei - jeg prøver å få takk i NaOH i 0.1M form. Trenger bare en lite flaske.

Fant det hos Fredriksen in Drammen, med de selger ikke til privatpersoner.

Er det noen her som kan hjelpe meg?

Hilsen,

Nici

Hei,
Hva trenger du det til?
Jeg har NaOH pellets, kan evtl lage en flaske i omtrent 0.1M, men kan ikke garantere for nøyaktig konsentrasjon.
Hilsen Christian

Hei - jeg prøver å få takk i NaOH i 0.1M form. Trenger bare en lite flaske.

Fant det hos Fredriksen in Drammen, med de selger ikke til privatpersoner.

Er det noen her som kan hjelpe meg?

Hilsen,

Nici
Kan du ikke bare blande opp en løsning på 0.1 Mol selv? Kaustisk soda ( = natriumhydroksid. Sodium er natrium på norsk) får du vel kjøbt i vanlig dagligvarebutikk? Det fikk man i hvert fald før. Med en molar masse på 40 g/L (eg. 39.9971), blander du lett opp dette med 4 g. natriumhydroksid i én liter vand.
Husk at dette gir en eksoterm reaksjon - den skaber mye varme, og at du må tilsette NaOH i vandet - ikke omvendt - og ikke alt på en gang. Bruk vernebriller. Begynd gjerne med 0.8-0.9 liter vand, og titrér opp til en liter når alt er løst opp.

Du trenger vel ikke en løsning i lab-kvalitet?

Kan du ikke bare blande opp en løsning på 0.1 Mol selv? Kaustisk soda ( = natriumhydroksid. Sodium er natrium på norsk) får du vel kjøbt i vanlig dagligvarebutikk? Det fikk man i hvert fald før. Med en molar masse på 40 g/L (eg. 39.9971), blander du lett opp dette med 4 g. natriumhydroksid i én liter vand.
Husk at dette gir en eksoterm reaksjon - den skaber mye varme, og at du må tilsette NaOH i vandet - ikke omvendt - og ikke alt på en gang. Bruk vernebriller. Begynd gjerne med 0.8-0.9 liter vand, og titrér opp til en liter når alt er løst opp.

Du trenger vel ikke en løsning i lab-kvalitet?

Hei igjen, takk for sist - håper du hadde bruk for CIP ballen.

NaOH 1M trenger jeg til å komme i gang med a måle "titratable acidity" - har bestilt alt av glass og det kommer i sluten av Februar. Det jeg mangler nå er kun ei lite flaske med NaOH. Jeg kan blande det selv, men er ikke sikker på kvaliteten jeg får....

Tilbake
Topp