Sorte partikler i fat

La merke til at det var noen sortfargede partikler i ølet da jeg tømte et fat med Weissbier like før jul. For 2 uker siden tappet jeg en APA på fat, og under smaking forrige helg kom det et stort svart flak ut gjennom tappeslangen. Det holder seg sammen i suspensjon, men går i oppløsning straks det røres i. Består av en mengde små partikler. Har ikke registrert noe i flaskene fra samme brygg, så det må ha sammenheng med fatet.

Er nøye med rengjøring, og ølet smaker godt. Men det ser ikke spesielt forlokkende ut med svarte korn svirrende rundt i glasset.

Aner noen hva dette kan være?



 
Er det mulighet for at du kokte på høy intensitet og at noe av vørteren brant seg i bunnen? Det opplevde jeg ved mitt første brygg, da fikk jeg også noen svarte flak i ølet.
 
Er det mulighet for at du kokte på høy intensitet og at noe av vørteren brant seg i bunnen? Det opplevde jeg ved mitt første brygg, da fikk jeg også noen svarte flak i ølet.

Når du sier det kan det nesten minne om kull/sot ja.Vet ikke om jeg koker for hardt, men jevn "rulling"er det.
 
Sjekk tappelinjer, og demonter kraner for inspeksjon. Også picnic. Den siste er notorisk for å hamstre grums innvendig.
 
Tilbake
Topp