Sour mash og oksygen/CO2 flush

COEvju

Norbrygg-medlem
Kort spørsmål (bakgrunn under): CO2 er tyngre enn oksygen - vil det si at dersom jeg sprayer CO2 (f.eks med en slik el. liknende) ned i en kjele og setter på lokk, så vil det hovedsaklig være CO2 i kjelen?
Er det noen med erfaring med sour mash som har gode tips mht håndteringt av oksygen når man ikke eier et fat og en CO2-tank?

Alle tips, tanker og referanser/linker settes pris på!

Bakgrunn:
Vurderer å teste en sour mash, og forstår den største utfordringen vil bli temperatur og oksygen.
Lactobacillus delbruckii i mesken trives slik jeg forstår best mellom 35C-50C (opptil 55C) i følge min hovedkilde, samtidig som andre (uønskede) bakterier aktiveres under 45C. Sour mashen bør dermed holde seg i sjiktet 45-50 C (+) over flere dager. Det tror jeg at jeg skal klare å løse med et relativt varmt rom i tillegg til termostaten på BB30 aktivert (selv om den ikke er veldig presis).

Klarer jeg å holde temperaturen, er problem nummer to oksygen. Lactobacillus delbruckii er anaerob, men opp til 50 C vil det være en utfordring med aerobe bakterier som gror på overfalten i nærvær av oksygen. De er visstnok av typen man vil unngå. Den beste måten jeg forstår folk løser dette på er å sour mashe på fat der de kan fylle head space med CO2, og evt refille hver gang de åpner for å sjekke temp og evt smak. Har altså ikke fat...
 
Et triks fra lactofermentering av grønnsaker som du kan prøve, er å fylle en stor plastpose med vann og legge den over mesken. Dersom den dekker hele overflaten og har god kontakt med veggene i beholderen, skal det i teorien blokkere for luft og gjøre mesken anaerob. Jeg har ikke prøvd dette sjøl, satser heller på kettle/wort souring.
 
Takk, det er en mulighet! Må bare passe på temperaturen så plasten ikke smelter...
Hva slags fremgangsmåte bruker du for wort souring? Tilsetter du lacto direkte etter mesk/skylling, eller koker du noen minutter først? Pitcher du lacto direkte eller lager du starter? har lyst til å teste sour mash, men kan også hende wort souring er lettere å kontrollere, også mht grad av syrlighet...
 
For de som måtte komme over denne tråden senere: det fungerte knirkefritt. Fyllte meskekjelen (BB30) nesten full, spylte med CO2, la plastfolie over mesken, spylte med CO2 igjen og la lokket på (festet ikke). Mesket på ca 50 c i ett døgn (med termostat), fikk pH på ca 3,5 og ren syrlig lukt/smak, med kun enkelte urene partikler flytende på toppen. Ingen u-lukt. Har ikke smakt det endelige resultatet enda..
 
Tilbake
Topp