Spedel Braumeister Plus 20 liter

Vasking av Speidel.

Eg kjørte PBW på 65 grader i ein times tid på maskina i går, deretter svamp. Men eg ser i dagslys i dag at skurejobben min ikkje var bra nok:

Screenshot 2021-01-17 at 16.51.12.png

Foreløpige tips her eg har lese er å bruke oppvaskkost og tannbørste til varmeelementet. Kva slags vaskerutiner bruker folk? Ser for meg det er ein del nyttige tips å hente.
 
Jeg bruker en langbustet flaskekost for å komme til bak og mellom spiralene på varmeelementet... og oppvaskmaskinpulver uten glansemiddel..
 
14 dagar etter eg kjøpte Speidel 20 plus, får eg e-post om at det kjem ein ny modell. Sjølvsagt. Heldigvis ikkje særlig med nye eigenskapar som eg kjem til å lengte etter.

Prislappen er på 22.500 kr på Brewshop.

Info her.


«Med det nye automatiske kontrollsystemet brygger du med dine egne individuelle oppskrifter og guides enkelt gjennom bryggeprosessen. Oppskrifter og programvareoppdateringer kan synkroniseres automatisk med integrert WIFI (ingen separat WIFI-modul er lenger nødvendig).

Tiden og temperaturen opprettholdes nøyaktig gjennom alle bryggefaser med temperatursensoren, som er plassert i midtstangen der det teller som mest - midt i malten! Takket være den patenterte maltrørsteknologien, sirkuleres vørteren forsiktig og praktisk. #Braumeister PLUS er tilgjengelig med en kapasitet på 20 eller 50 liter. For å tømme avløpsvannet er det montert en ekstra utløpsventil på bunnen av tanken, noe som tilrettelegger meget enkel rengjøring.

Med integrert gjæringskontroll, kan du også benytte maskinen som temperaturkontrollert gjæringstank. Etter brygging overfører du ren vørter til en mellomstasjon (bøtte/tank), rengjør maskinen og overfør vørteren tilbake i maskinen. Sett på lokk med gjærlås (selges separat), koble til Speidels solenoidventil (selges separat) for å åpne/lukke for kjølevann, og du er i gang med temperaturkontrollert gjæring som styres fra kontrollpanelet - i én og samme maskin!

For kun temperaturkontroll under gjæring, så trenger du bare å koble til en slange rett fra springen og til solenoidventilen, så styrer maskinen resten. For cold crash, så vil du trenge en glykolkjøler. En slik kjøler er også praktisk for å få fortgang på kjøling av vørteren etter kok.»
 
14 dagar etter eg kjøpte Speidel 20 plus, får eg e-post om at det kjem ein ny modell. Sjølvsagt. Heldigvis ikkje særlig med nye eigenskapar som eg kjem til å lengte etter.

Prislappen er på 22.500 kr på Brewshop.

Info her.


«Med det nye automatiske kontrollsystemet brygger du med dine egne individuelle oppskrifter og guides enkelt gjennom bryggeprosessen. Oppskrifter og programvareoppdateringer kan synkroniseres automatisk med integrert WIFI (ingen separat WIFI-modul er lenger nødvendig).

Tiden og temperaturen opprettholdes nøyaktig gjennom alle bryggefaser med temperatursensoren, som er plassert i midtstangen der det teller som mest - midt i malten! Takket være den patenterte maltrørsteknologien, sirkuleres vørteren forsiktig og praktisk. #Braumeister PLUS er tilgjengelig med en kapasitet på 20 eller 50 liter. For å tømme avløpsvannet er det montert en ekstra utløpsventil på bunnen av tanken, noe som tilrettelegger meget enkel rengjøring.

Med integrert gjæringskontroll, kan du også benytte maskinen som temperaturkontrollert gjæringstank. Etter brygging overfører du ren vørter til en mellomstasjon (bøtte/tank), rengjør maskinen og overfør vørteren tilbake i maskinen. Sett på lokk med gjærlås (selges separat), koble til Speidels solenoidventil (selges separat) for å åpne/lukke for kjølevann, og du er i gang med temperaturkontrollert gjæring som styres fra kontrollpanelet - i én og samme maskin!

For kun temperaturkontroll under gjæring, så trenger du bare å koble til en slange rett fra springen og til solenoidventilen, så styrer maskinen resten. For cold crash, så vil du trenge en glykolkjøler. En slik kjøler er også praktisk for å få fortgang på kjøling av vørteren etter kok.»

Eneste fordelen jeg ser her er plasseringen av temp.sensoren... Ellers forstår jeg ikke vitsen med å gjære i maskinen; da låser en jo maskinen for ny brygging i 2-3 uker...:rolleyes:
 
Kanskje de tenker seg til at hjemmebryggere ikke knekker unna 100 halvlitere på 3 uker da. :)
Ikke umulig... I tyskland har man faktisk kun lov til å brygge 200L pr. år til eget bruk hjemme. Ønsker man å brygge mer, må man registrere seg og betale skatter og avgifter av det overskytende. :rolleyes:

Ser for meg at det ville bli lite pils på lager om sommeren hvis man kun fikk flaska et brygg hver 3.dje uke den tia tempen er passe for lagergjæring ;)
 
Sist redigert:
Spørsmål angående MySpeidel og humletilsetninger.

Hos meg faller IBU dersom jeg legger til flere humler i samme tilsetning (addition). Feks. Hvis jeg i 2. tilsetning @15 min tilsetter 15g humle med 11,7% gir dette 9 IBU. Hvis jeg trykker additional hop og legger til 15g humle med 6,6% faller bitterheten for andre tilsetning til 7 IBU... Den burde vel addere de to humlene slik at IBU øker til 12?

For å oppnå riktig IBU må jeg da legge til en ny tilsetning (addition) for hver av humlene. Dette går ikke da man vil gå tom for tilsetningstrinn siden dette har en øvre begrensning på 6...
 
Spørsmål angående MySpeidel og humletilsetninger.

Hos meg faller IBU dersom jeg legger til flere humler i samme tilsetning (addition). Feks. Hvis jeg i 2. tilsetning @15 min tilsetter 15g humle med 11,7% gir dette 9 IBU. Hvis jeg trykker additional hop og legger til 15g humle med 6,6% faller bitterheten for andre tilsetning til 7 IBU... Den burde vel addere de to humlene slik at IBU øker til 12?

For å oppnå riktig IBU må jeg da legge til en ny tilsetning (addition) for hver av humlene. Dette går ikke da man vil gå tom for tilsetningstrinn siden dette har en øvre begrensning på 6...
Er det ingen andre som har dette problemet, eller bruker dere andre programmer enn MySpeidel?

Med forbehold om at det er jeg som gjør noe feil så synes jeg dette er et stykke unna hva man burde kunne forvente. Dette senker totalinntrykket av produktet og samsvarer ikke med forventningene til et produkt med en slik kostnad.

Jeg har sendt avgårde en e-post til Speidel, så får vi se hva de svarer.
 
Hei,

Er akkurat blitt eier av en brukt Speidel 20 plus, og gleder meg virkelig til å få testet den over helgen.

Det eneste jeg stusset på, var innsiden. Skal den være ujevn der kjølekappen sitter?
 
Hvordan gjør folket det når man skal ha vørter ifra speidelen og over i gjæringskar?

Brygget en APA i går, og da nivået var kommet ned til kranen, tiltet jeg speidelen litt for å få med resten av vørteren, men da kom grumset også, så ga meg med det. Ble jo værende igjen 2,6 liter i speidelen da.

Ser for meg at en dip tube hadde vært ideelt.
 
Hvordan gjør folket det når man skal ha vørter ifra speidelen og over i gjæringskar?

Brygget en APA i går, og da nivået var kommet ned til kranen, tiltet jeg speidelen litt for å få med resten av vørteren, men da kom grumset også, så ga meg med det. Ble jo værende igjen 2,6 liter i speidelen da.

Ser for meg at en dip tube hadde vært ideelt.
Etter endt nedkjøling lar jeg Speidelen stå i ro i minst en halvtime for at mest mulig trub skal bunnfelle. Så tapper jeg nesten kun helt klar vørter over i gjæringskaret (fordi jeg foretrekker det).

Resten tapper jeg i en bøtte eller annen egnet beholder som jeg setter kaldt til dagen etter. Da har grumset blitt mer kompakt og jeg kan fylle 1-2 halvannenlitersflasker med klar vørter.

Jeg legger disse i fryseren og bruker dem som startervørter eller for å justere OG med senere. Jeg er ikke supernøye med renholdet siden det uansett skal kokes igjen senere. Men dersom du er nøye med hygienen kan du også etterfylle på gjæringskaret.
 
Hvordan gjør folket det når man skal ha vørter ifra speidelen og over i gjæringskar?

Brygget en APA i går, og da nivået var kommet ned til kranen, tiltet jeg speidelen litt for å få med resten av vørteren, men da kom grumset også, så ga meg med det. Ble jo værende igjen 2,6 liter i speidelen da.

Ser for meg at en dip tube hadde vært ideelt.
Tja... Brygger både på BM20 og BM50 og kjører følgende regime:

Etter endt kjøling kjører jeg en manuell Whirlpool med en sanert meskespade til malstrømmen er seriøs... Deretter får Speidlene hvile 30-60 min. avhengig av hvor mye jeg har å vaske og gjøre.

Ved overføring tilter jeg så kjelen for å få ut det siste som er klart før trub nærmer seg utløpet. Ligger sånn mellom 1/2 og 1L igjen i kjelen da. Skal vel for ordens skyld nevnes at jeg brygger med humlefiltre fra Utah Biodiesel i begge kjelene...
 
Hvordan gjør folket det når man skal ha vørter ifra speidelen og over i gjæringskar?

Brygget en APA i går, og da nivået var kommet ned til kranen, tiltet jeg speidelen litt for å få med resten av vørteren, men da kom grumset også, så ga meg med det. Ble jo værende igjen 2,6 liter i speidelen da.

Ser for meg at en dip tube hadde vært ideelt.
En mulighet er å oppskalerer oppskriften til å ta høyde for de literne som blir igjen :) Jeg vet ikke om det har noe å si for sluttproduktet, men jeg ønsker ikke å med så mye trub over i gjæringskaret... Har begynt å bruke humlefilter/beholder, det minsker grumset betraktelig.
 
Reingjering av Speidelen

Etter brygging så:

  • Fyller eg den med vatn til over varmeelementa på 60 grader
  • Hiv oppi PBW
  • Vasker langs kantane med oppvaskkost
  • Lar det stå over natta utan straum
  • Vasker dagen etter med oppvaskkost og tannkost for varmeelementa

Ei vasking eg sjølv synest er ganske bra når eg held på, men etterpå ser det slik ut:

Skjermbilde 2021-12-14 kl. 14.25.55.png

Ganske mykje flekkar, og eit smusslag i midten som eg ikkje klarar å få vekk. Helst vil eg ha den heilt rein – finst det tips på kva eg kan forbedre i vaskeprosessen?
 
Reingjering av Speidelen

Etter brygging så:

  • Fyller eg den med vatn til over varmeelementa på 60 grader
  • Hiv oppi PBW
  • Vasker langs kantane med oppvaskkost
  • Lar det stå over natta utan straum
  • Vasker dagen etter med oppvaskkost og tannkost for varmeelementa

Ei vasking eg sjølv synest er ganske bra når eg held på, men etterpå ser det slik ut:

Vis vedlegget 54833

Ganske mykje flekkar, og eit smusslag i midten som eg ikkje klarar å få vekk. Helst vil eg ha den heilt rein – finst det tips på kva eg kan forbedre i vaskeprosessen?
Det koster noen kroner, men en gang i blandt, blander jeg starsan og kjører 80 grader i en time, hvor mye du fyller maskinen velger du selv, men jeg fyller ca halve maskinen og bruker et litersmål til å jevnlig helle langs kantene. Tøm maskinen for starsan, fyll på noen liter varmt vann og skrubb godt med myk svamp, skyll og vipps så er den bling igjen :)
 
Sist redigert:
Det koster noen kroner, men en gang i blandt, blander jeg starsan og kjører 80 grader i en time, hvor mye du fyller maskinen velger du selv, men jeg fyller ca halve maskinen og bruker et litersmål til å jevnlig helle langs kantene. Tøm maskinen for starsan, fyll på noen liter varmt vann og skrubb godt med myk svamp, skyll og vipps så er den bling igjen :)
Fabelaktig godt tips – det skal eg prøve i morgon! Har aldri visst at star-san kan brukast som vaskemiddel.
 
Fabelaktig godt tips – det skal eg prøve i morgon! Har aldri visst at star-san kan brukast som vaskemiddel.
Når ikke det basiske fungerer så kjører jeg det sure ;) Altså sånn det ser ut på bildet så ser det ut som du har endel kalk i vannet, i tillegg så har jeg ikke hatt hell med å bruke pbw o.l med mindre jeg vasker umiddelbart (ikke nødvendigvis umiddelbart etter bruk, men å ikke la basiske vaskemidler stå over tid) og ikke varmere enn hendene mine takler. Mye av de flekkene du ser kan vøre både kalk og vaskerester, men starsan vil fjerne det.

Eneste som er viktig som sagt over er å tømme maskinen, skylle godt, fylle på med rent vann for så å skrubbe med en myk svamp e.l for å få vekk starsanen.

Og om du har endel kalk, så må du også tørke av maskinen med noe og ikke la den lufttørke for full bling :)
 
Tilbake
Topp