Speidel 20

Rutof

 
Brygget en ipa med 240 gram humle. Bryggingen gikk smertefritt til vørteren skulle oppi gjæringskaret. Da ville ikke vørteren ut. Kranen var tett av humle.

Noen som har vært ute for det. ?

Noen som kan gi tips om gode kraner
 
Lot du vørteren stå i en times tid etter kjøling? Hvis ikke, du vil merke stor forskjell hvis du lar vørteren stå en liten stund før tapping.

Jeg brygget et øl med 400 gram humle (pellets) sist helg, og jeg hadde ingen problemer med tett kran. Jeg lot ølet stå i ro en time etter kjøling, og da jeg hadde tappet all den klare vørteren, satte jeg en sil oppå gjæringsbøtta da de siste fem literne skulle tappes.
 
Det har jeg opplevd et par ganger med Speidel. Et triks som pleier å funke er å tre på en bit silikonslange med kranen fremdeles åpen og klemme/pumpe på slangen slik at luften presser det som blokkerer tilbake i kjelen :)
 
Bytt kran. Skjønner ikke hvorfor dem har laga en stor metallklump med ett lite høl i, ikke mye vits i 3/4 når krana har ett høl som en sigarett. Byttet til 1/2" på 50l min, gjorde susen det, størrelsen på hullet i speidelen er ikke noe særlig størrelse enn 1/2" heller. Sett på 1/2 eller 3/4" kran.
 
Det er ikke bare den hvite plasthylsa i krana som har fulgt med rundt da når du åpnet krana?

Det har jeg hatt mye trøbbel med!
Tredje krana jeg fikk tilsendt fra Petit fungerer bra og der ser jeg det har blitt modifiseringer så plasthylsa sitter fast uansett!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp