Speidel 30l gjæringskar.

Jokis

 
image.jpeg Jeg brukte et slik på siste brygg. Akkurat i det jeg er ferdig med å få vørter over, ser jeg at fatet ikke har målestreker?
Noen som har satt målestreker på sitt, eller har det samme og kan veie et tomt for meg?

På forhånd takk:)

Joachim
 
1980g med gjærlås montert, men jeg tok rett og slett jobben med å helle på vann og lagde streker på aktuelle mengder.
 
Kan ikke engang stole på gjæringsbøtter og måleutstyr med litermål på. Mye kinaprodukter med feilmarginer ute og går. Derfor veier jeg vann som jeg heller på for å dobbeltsjekke om målene stemmer med virkeligheten.
 
Kan ikke engang stole på gjæringsbøtter og måleutstyr med litermål på. Mye kinaprodukter med feilmarginer ute og går. Derfor veier jeg vann som jeg heller på for å dobbeltsjekke om målene stemmer med virkeligheten.
Veier/Måler du alt vannet ved 20, 15, 10 eller 4 grader? (1 Kg vann har vel det minste volumet ved 4 grader.)
 
Veier/Måler du alt vannet ved 20, 15, 10 eller 4 grader? (1 Kg vann har vel det minste volumet ved 4 grader.)
Jeg veier vannet ut i fra kaldt vann fra springen ca 10 grader + - . 1kg=1liter. Beregner alltid oppskriftene ut fra 10c-20c. F.eks. Skylling 9 liter kaldt vann utvider seg til 9.4 liter på 78C ved oppvarming med vannkoker. Volumdifferansene på vann mellom 10 og 20 grader er i praksis ikke målbart. Det vet jeg fra før da jeg sjekket det en gang uten at jeg har tallene i hodet.
 
Fra kaldtvann i springen til sakkarfikasjonssteg er det ca 2% forskjell. Så de som bruker BS (bl.a meg) burde dele strikevolumet de får i BS med 1.02 hvis innmesk er rundt det temperaturen.
 
Tilbake
Topp