Speidel 50 liter pumpe problemer

Et spørsmål.

Er det samme pumpa i lillebroren (20 literen)? Jeg har en slik og har ikke hatt noen problemer med denne siden jeg fik den november 2009. Har ca 30 brygginger.

Kjører gjennom pumpa med både rensestoffet som var med vaskesetttet og mange omganger med rent vann, samt at jeg vasker innsug og utblåsnings hullene med "flaskebørsten".
 
Jeg sliter også med pump interruption. Har borra et hull i midten av på begge impellerene med 3mm borr. I den svarte plasten. (50l) fungerer bedre nå. Noe pump interruption fremdeles men ikke på langt nær så mye som før. Satte et brygg i går uten og bruke meske programmet. styrte gradene manuelt. Det fungerte feil fritt. Mulig flaks. Renser pumpene etter hver gang. 
 
Dronebrygg skrev:
Jeg sliter også med pump interruption. Har borra et hull i midten av på begge impellerene med 3mm borr. I den svarte plasten. (50l) fungerer bedre nå. Noe pump interruption fremdeles men ikke på langt nær så mye som før. Satte et brygg i går uten og bruke meske programmet. styrte gradene manuelt. Det fungerte feil fritt. Mulig flaks. Renser pumpene etter hver gang. 

Pump interruption?, tenker du å teksten i displayet på speidelen?
Er ikke det bare feilskriving på Pause?
 
neslekkim skrev:
Dronebrygg skrev:
Jeg sliter også med pump interruption. Har borra et hull i midten av på begge impellerene med 3mm borr. I den svarte plasten. (50l) fungerer bedre nå. Noe pump interruption fremdeles men ikke på langt nær så mye som før. Satte et brygg i går uten og bruke meske programmet. styrte gradene manuelt. Det fungerte feil fritt. Mulig flaks. Renser pumpene etter hver gang.  

Pump interruption?, tenker du å teksten i displayet på speidelen?
Er ikke det bare feilskriving på Pause?

Jo det er programmerte pumpeavbrudd for at maltsenga skal sette seg på ny eller noe i den duren. Ikke rart at det ikke dukket opp i manuell modus :)
 
akkuratt.
det er på de siste 3-4 bryggene av pump interruption har dukket opp på displayet. jeg har tidligere pleid og meske manuelt uten meske program.
jeg sende mail til speidel og de anbefalte meg og borre opp impellerne. pump interruption dukka opp ganske ofte på displayet før jeg følgte rådet til speidel 
 
Pump interuption eller pump break betyr kort og godt at pumpen tar en pause for at malten skal sige ned igjen slik at det ikke danner seg ganger i malten. Det har absolutt ingenting med selve pumpen å gjøre. Det er en magnetpumpe i Speidelen og selve motoren der vil gå uansett uten noen form for feilmelding. Hvis impelleren stopper vil pumpen slutte å pumpe men du vil ikke få en eneste feilmelding.
 
Jeg har en gardenakobling på fylleslangen til vann
og setter på en hanndel som jeg stikker ned i hullene
til pumpa når jeg skal fylle i vann. Da spyler jeg ut all
lufta og har ikke hatt problemer med pumpene.
Og speidelen ( 50l) har akkurat passert  4000 liter .
 
Idag fikk jeg pumpestopp på et brygg med 14 kg malt. Etter å ha tappet ut vørter og spadd ut malten startet jeg speidel uten rør og merkelig nok virket pumpene. På nytt forsøk strammet jeg mutteren til maltrøret så hardt det gikk med handmakt. Og jeg innbiller meg nå at speidelen pumper bedre enn før. Kan det være slik at med fullt maltrør kan trykket oppover bli så stort at det oppstår lekkasje mellom gummitetting og bunn.
 
14 kg er veldig mye, og da finner pumpen letteste motstands vei. Har sett det med egne øyne at det har fosset ut mellom pakningen og bunnen av maltrøret. 12 kg syntes jeg er mer enn nok, da jobber Speidelen elegant. Så det å skru veldig hardt til fungerer?
 
14 kg er nok litt mye ja. Kanskje det går bedre hvis du modifiserer toppfilteret, dvs skjærer av noe av den tappen der. Da får du plass til mere malt. FredT har gjort dette, men han brygger vel stort sett 25 liters batcher. Vi har ihverfall fremdeles problemer med pumpene. I dag brygger vi med 11,5 kg malt og den ene pumpa kommer og går. Ser det godt når man mesker, det blir dårligere/tregere sirkulasjon. Når man merker dette er løsningen å tvangslufte pumpene manuellt via panelet. Pumpene bråker fortsatt mye fra tid til annen.
 
På tide å oppdatere denne kanskje... Vi sleit lenge med variabelt utbytte og pumper som stoppet. Vi fikk da tilsendt nye "lameller" fra petit. De nye er det bedre magneter i, og fungerer som bare rakkern! Fikk disse tilsendt i august engang trur jeg og har vel satt rundt 25 batcher etterpå. Utbytte er nå meget stabilt.
 

Vedlegg

  • lameller.jpg
    3,6 MB · Sett: 521
Hei!! Lenge siden jeg har brygget , men ble bitt av den basillen igjen nå.. Holder på med 4 brygg på en uke med min speidel. Fikk for første gang litt lyd i pumpa, å den klarte ikke å fylle maltrøret. Stoppet programmet, å luftet pumpene mange ganger, lyden var der en liten stund, for så å bli borte å alt velstand igjen. Spørsmålet mitt er: Når jeg stoppet programmet, måtte jeg begynne det på nytt igjen, å det er jo greit vist jeg hadde kunnet hoppe frem et hakk. Er det mulig??? Jeg kjørte på fra begynnelsen, men skulle ønske jeg hadde kunnet hoppe til neste step. (den hadde akkurat begynt på step 2) Noen som vet noe om det??
 
Hei!! Lenge siden jeg har brygget , men ble bitt av den basillen igjen nå.. Holder på med 4 brygg på en uke med min speidel. Fikk for første gang litt lyd i pumpa, å den klarte ikke å fylle maltrøret. Stoppet programmet, å luftet pumpene mange ganger, lyden var der en liten stund, for så å bli borte å alt velstand igjen. Spørsmålet mitt er: Når jeg stoppet programmet, måtte jeg begynne det på nytt igjen, å det er jo greit vist jeg hadde kunnet hoppe frem et hakk. Er det mulig??? Jeg kjørte på fra begynnelsen, men skulle ønske jeg hadde kunnet hoppe til neste step. (den hadde akkurat begynt på step 2) Noen som vet noe om det??
Ny eller gammel styreenhet? Jeg har gammel og da jeg mistet strømmen så satte jeg opp nytt meskeprogram, der jeg trakk fra tiden den allerede hadde kjørt. Så hvis den allerede hadde mesket i 40 minutter så ble det nye meskeprogrammet 40 minutter kortere

Sent from my SM-J510FN using Tapatalk
 
Den gamle.. fant nå ut hvordan jeg pauset programmet, å starte igjen.. får gjøre det noen gangen, for å lufte pumpa.. pumpa var ikke helt god denne gangen, å jeg har aldri hatt dette problemet før, må se om det var kommet noe i den nå når jeg skal vaske. Ser noen nevnte at nye impeller er tingen,, er det på de nye sorte eller gjelder det den gamle blå pumpa tro??
 
Tilbake
Topp