Speidel 50 liter pumpe problemer

Nygard67 skrev:
Paal J og andre

jeg og har opplevd at pumpen på min 20 liters Speidel funker bedre jo kaldere væske som er oppi.
jeg ser og at noen hører lyder, men brygger likevel. min pumpe har tre stadier;
1. uten lyd
2. med lyd
3. full stopp (klonk-klonk)
når jeg ser oppi speidelen når pumpen lager lyd i forhold til når pumpen ikke lager lyd (uten maltrør oppi), er det jo gjennomstrømning både med og uten. men jeg mener bestemt å se at det er betydelig mindre bevegelse i vannet når pumpen lager lyd enn når den er lydløs. hvis dette stemmer, må dette bety at gjennomstrømningen og utbytte bli dårligere når pumpen bråker. bråkepumpe = friksjon = mindre pumpeeffekt = dårligere utbytte. er det en ligning som kan stemme?

jeg skulle brygge i kveld men måtte avbryte på grunn av at pumpen ikke virket. jeg demonterte pumpe tre ganger underveis, kjørte den med bare vann for å se om den funket, og det gjorde den jo. men når jeg hadde vørteren tilbake i speidelen, slo pumpen seg vrang igjen. drømmen om en imperial stout med Gahrs kyndige veiledning ble knust. gjærstarteren står i øleskapet og strutter av forventning og jeg har fått sofaduty med pcen. skuffende.


Dette stemmer nøyaktig, har akkurat samme oppfatning.

I dag når speidelen skulle oppnå mesketemperatur på 65 grader, begynte pumpa å bråke når den hadde oppnådd 58 grader. Men jeg trur at pumpa går selv om den bråker, så bryggingen fortsetter. (Dette gjelder 50 literen, men den har vel samme pumpe som 20 literen.)
 
Ja da er vi jo flere som har samme erfaring.
OlaB/Petit nevnte noe om at det hadde vært enkelte problemer med pumpa i 20-literen. Han skulle visstnok sende min gamle pumpe tilbake til Tyskland.
Foreløpig får vi jo bare håpe at vi får brygget med det utstyret vi har så lenge, men jeg tror jeg vil ta kontakt med OlaB for å høre hvorvidt han har fått noen tilbakemelding fra Speidel. Det skal jo ikke være slik!
 
"Dette stemmer nøyaktig, har akkurat samme oppfatning.

I dag når speidelen skulle oppnå mesketemperatur på 65 grader, begynte pumpa å bråke når den hadde oppnådd 58 grader. Men jeg trur at pumpa går selv om den bråker, så bryggingen fortsetter. (Dette gjelder 50 literen, men den har vel samme pumpe som 20 literen.)"

50-literen har jo to pumper, og om bare en av den går vil du se at det strømmer vørter over kanten av maltrøret. På 20-liteeren ville jeg tro man slipper å tvile på om pumpen går. Står den er det null gjennomstrømming.

FredT
 
Det som er vanskelig er å vite om pumpa går som den skal når den bråker. Det er jo gjennomstrømming dersom bare en pumpe går. Men det er litt vanskelig å si effekten på den andre. Man merker det jo dersom pumpa står bom fast.

Det som er det rare er at den ene dagen er det 1 pumpe som bråker. Dagen etter kan det være den andre. Begge har ikke bråket på likt enda.
 
Til informasjon:

Da har vi muligens funnet ut noe som hjelper... Du må manuellt tvangslufte pumpene grundig før hvert brygg...slik at all luft blir borte. Har brygget 2 ganger nå, uten en lyd. Ser foreløpig ut som om dette hjelper.

\\ Knut
 
FredT skrev:
Hvordan tvangslufter man pumpene?

FredT

Står i manualen på side 4-5

Uansett, du setter den i manuell modus, så trykker du på den knappen som har en P på seg (Den andre har H for heater), så du kan manuelt kjøre pumpe og varme-element, som er kjekt når du vasker og slikt.
Manuell modus, hold inn pil-ned knappen et sekund, så funker etterpå knappene start som H og enter som P
 
Pumpa i min 20-liter har bråkt ved de 2-3 siste bryggene ..jeg har lurt på hva det har vært, siden den har fungert, men ikke har pumpet like bra som da den var helt ny. Kom over et dokument et sted på nettet som forklarer at man aldri skal stramme den svære muttern som holder fast pumpa med verktøy...... og det hadde jeg gjort. Jeg skrudde den godt til med vannpumpetang hehe. Etter å ha skrudd den opp, rengjort pumpa igjen og bare festet mutteren for hånd ..så ble ulyden borte og alt er tilsynelatende normalt igjen nå.
 
bekkern skrev:
Pumpa i min 20-liter har bråkt ved de 2-3 siste bryggene ..jeg har lurt på hva det har vært, siden den har fungert, men ikke har pumpet like bra som da den var helt ny. Kom over et dokument et sted på nettet som forklarer at man aldri skal stramme den svære muttern som holder fast pumpa med verktøy...... og det hadde jeg gjort. Jeg skrudde den godt til med vannpumpetang hehe. Etter å ha skrudd den opp, rengjort pumpa igjen og bare festet mutteren for hånd ..så ble ulyden borte og alt er tilsynelatende normalt igjen nå.

Det står i medfølgende manual/bruksanvisning at man kun skal dra til den med håndmakt...
 
Til dem som har opplevd problemer med pumpa på Speidel 20L.

Dette er noe jeg har fått av OlaB. Foreløpig vet jeg ikke hvor dypt det utvidede hullet skal være, men jeg regner med at det kommer et svar på det også etterhvert.
 

Vedlegg

  • Optimieren Rotor BM Pumpe.pdf
    803,8 KB · Sett: 219
Paal J skrev:
Til dem som har opplevd problemer med pumpa på Speidel 20L.

Dette er noe jeg har fått av OlaB. Foreløpig vet jeg ikke hvor dypt det utvidede hullet skal være, men jeg regner med at det kommer et svar på det også etterhvert.
Flott,

jeg regner med at hullet skal være gjennomgående for å styre noe av flowen gjennom og ut i skåla, slik at humlerester o.l. skylles vekk, eller ikke kommer inn i det hele tatt pga. motstrømmen som oppstår.
 
Paal J skrev:
I flg. OlaB, skal hullet være gjennomgående (det er det jo allerede, men med litt mindre diameter).
Den ble jeg litt usikker på. Kan du være snill å utdype hva du mener med litt mindre diameter? Skal du bare bore delvis gjennom med 3mm?
 
bas skrev:
Paal J skrev:
I flg. OlaB, skal hullet være gjennomgående (det er det jo allerede, men med litt mindre diameter).
Den ble jeg litt usikker på. Kan du være snill å utdype hva du mener med litt mindre diameter? Skal du bare bore delvis gjennom med 3mm?
Det er i dag gjennomgående, men har for liten diameter.  Dvs. bor gjennomgående med Ø 3mm

Edit: Ola nevnte ikke noe om at garantien beholdes ved denne modifikasjonen? Regner med det iom. at det er Speidel som har sendt ut informasjonen, men det er greit å være sikker.
 
Paal J skrev:
Til dem som har opplevd problemer med pumpa på Speidel 20L.

Dette er noe jeg har fått av OlaB. Foreløpig vet jeg ikke hvor dypt det utvidede hullet skal være, men jeg regner med at det kommer et svar på det også etterhvert.

Da er rotorkulene optimalisert etter anvisning fra Speidel. Skal sette et brygg i dag, så det blir spennende å se hvordan Speidelen oppfører seg.
 
Knut1 skrev:
Da er rotorkulene optimalisert etter anvisning fra Speidel. Skal sette et brygg i dag, så det blir spennende å se hvordan Speidelen oppfører seg.
Fint om du rapporterer etterpå :)
 
Tilbake
Topp