Nygard67 skrev:Paal J og andre
jeg og har opplevd at pumpen på min 20 liters Speidel funker bedre jo kaldere væske som er oppi.
jeg ser og at noen hører lyder, men brygger likevel. min pumpe har tre stadier;
1. uten lyd
2. med lyd
3. full stopp (klonk-klonk)
når jeg ser oppi speidelen når pumpen lager lyd i forhold til når pumpen ikke lager lyd (uten maltrør oppi), er det jo gjennomstrømning både med og uten. men jeg mener bestemt å se at det er betydelig mindre bevegelse i vannet når pumpen lager lyd enn når den er lydløs. hvis dette stemmer, må dette bety at gjennomstrømningen og utbytte bli dårligere når pumpen bråker. bråkepumpe = friksjon = mindre pumpeeffekt = dårligere utbytte. er det en ligning som kan stemme?
jeg skulle brygge i kveld men måtte avbryte på grunn av at pumpen ikke virket. jeg demonterte pumpe tre ganger underveis, kjørte den med bare vann for å se om den funket, og det gjorde den jo. men når jeg hadde vørteren tilbake i speidelen, slo pumpen seg vrang igjen. drømmen om en imperial stout med Gahrs kyndige veiledning ble knust. gjærstarteren står i øleskapet og strutter av forventning og jeg har fått sofaduty med pcen. skuffende.
Dette stemmer nøyaktig, har akkurat samme oppfatning.
I dag når speidelen skulle oppnå mesketemperatur på 65 grader, begynte pumpa å bråke når den hadde oppnådd 58 grader. Men jeg trur at pumpa går selv om den bråker, så bryggingen fortsetter. (Dette gjelder 50 literen, men den har vel samme pumpe som 20 literen.)