Speidel 50 liter pumpe problemer

Det var ikke en lyd fra pumpene :). Ser foreløpig ut som dette har hjulpet. Men må sette flere batcher før en endelig konklusjon.
 
Modifisering og garanti.
Har vært i Praha noen dager, og bl.a. smakt på ølet. Der var det mangt og meget å leske ganen med, men altså til saken:

Detter har jeg fått fra Ola B vedrørende garanti m.m.:
"Garantien blir som før om man velger å borre dette hullet. Hullet skal være 3 millimeter i diameter og skal være en utvidelse av det allerede eksisterende hullet"
 
I går gikk det meget bra(høyt utbytte). Ny batch i dag, og pumpene bråket / stoppet under meskingen. Pumpene har også tidl. stoppet ved brygging av mørkt øl, ved høy temp(78grd) og helt mot slutten av meskingen.
Forsøkte å stoppe/starte pumpene manuellt mange ganger, dette hjalp litt, men de kom alldri skikkelig i gang igjen.   Uansett fikk vi bra utbytte så det virker som om pumpemodifikasjonen har hatt en effekt.
I går brukte vi 0,8 kg spesialmalt og Speidelen oppførte seg fint. I dag brukte vi mer (1,4 kg) spesialmalt, henholdsvis 10,5 kg pale ale, 1kg crystal, 0,2 kg chocolate og 0,2 kg carafa de-husked 3. Totalt 11,9 kg malt. Begynner snart å tro at pumpene ikke liker spesialmalt av den svarte typen. Knust svartmalt er kankje tyngre og samler seg da lettere i pumpa, får gjøre en test med litt sand:)

Totalt er det brygget 25 batcher av ca 50 liter på denne Speidelen. Må være flere her på forumet som har lignende problemer?

Pumpene er modifisert, dvs borret 3mm hull.
 
Knut, når du skrur opp pumpa, pleier du å pirke ut det som ligger i alle de små hullene ? Det er iallefall lurt å gjøre. Og så skal det ikke særlig med stramming til når du skrur pumpa sammen igjen.
 
Ja, pleier å rengjøre alle de små hullene. Men de er som oftest helt strøkne. Har måttet bruke en nål et par ganger med denne rengjøringen. I forbindelse med modifiseringen av pumpene på fredag, så måtte jo pumpene åpnes. Da var de helt klinisk rene. Har sett litt sand? der noen ganger ved tidligere demonteringer. Dette er noe som sikkert følger med malten. Som tidligere nevnt, så startet faktisk disse problemene etter en god del brygg. Speidelen gikk fint de første bryggene...
 
Er det noen som har modifisert pumpa og kan bidra med erfaring?
Vil modifiseringen også gi høyere trykk?
 
roba skrev:
Er det noen som har modifisert pumpa og kan bidra med erfaring?
Vil modifiseringen også gi høyere trykk?

Har satt 7 batcher etter modifiseringen. Tror ikke det har hjulpet noe. Pumpene stopper fremdeles av og til. Utbyttet blir jo dårligere pga dette. Modifiseringen har ikke gitt noe merkbart høyere trykk. Vi maler malten grovt for at det ikke pumpene skal tette seg. Dette har vi gjort hele tiden, og det blir anbefalt når man bruker speidel.
 
Jeg fikk min 50L ca. 1 desember 2010.  Har siden kjørt 17 brygg, og har enda  ikke hatt pumpeproblemer, og ikke hatt pumpene fra hverandre for rengjøring. Skyller godt gjennom dem etter brygging, og det har fungert sålangt.
Ang. utbytte har jeg erfarrt  at det er enklere å få høyt utbytte om man ikke fyller maks malt i Speidelen. Jeg kjører bare 21 - 22 liters brygg, og nå sist opppnådde jeg utrolige 98% utbytte-
beregnet i Beercalc og målt med refractometer.  Det er vel imidlertid neppe mulig å få til så høyt utbytte, så neste gang skal  jeg kontrollmåle med Qeschlvekt.  Mistenker det vil gi et annet resultat.
 
FredT skrev:
Jeg fikk min 50L ca. 1 desember 2010.  Har siden kjørt 17 brygg uten pumpeproblemer.....

Tørst om dagen?  ;D
Eller eehh nei det kan du jo ikke være for du har brygget 850 l øl på kun kort tid. :amen:
 
hehe, nå forstår også jeg hvorfor du ikke har oppdaget noen pumpeproblemer FredT... du er kav alkis, og helt kanon hver gang du brygger.. :skitbra:

Edit: skal jeg slette denne før FredT logger seg på igjen..? :)
 
Vel vel - alkis eller ikke - jeg har erfart sannheten i at øl bør  lagres før det drikkes. Spesielt mitt øl som som oftest er brygget med lagergjær - fordi det  er det jeg liker best.
Så det gikk en kule varmt da Speidelen var ny - f.eks. kjørte jeg 2 brygg den dagen jeg fikk den i hus. Nå om dagen har jeg et noe mer avslappet forhold til bryggingen.
Det står sikkert 5 - 6 - 7 godt lagra fat med øl her - f.eks. er juleølen min fra i fjor enda helt ypperlig - og kanskje 1/3 fat igjen. Så nå skal jeg bare brygge for å holde venners og egen tørst fra livet - det gårt stort sett greit.
Det eneste ugreie jeg har hatt med Speidelen er noe krøll med krana (fikk ny av Ola) og en gang (edru faktisk) som jeg fylte malt i røret uten å ha satt  i bånnsilplata - blir litt banning av slikt.

mvh

FredT
 
Blir vel feil av meg å kalle deg alkis, når jeg og brodern har satt 31 brygg på ca 45-50 liter siden 25 november... :)
 
Ingen fare - jeg kan kalles hva som helst - kjært barn har mange navn heter det jo.  Og jeg er jo ikke i nærheten av din produksjon nei - IOGT blir vel neste for meg da kanskje ....
 
Tror ingen medlemmer på forumet her kan få stemmerett i IOGT, heller ikke du FredT: :)

Da må du oppfylle konstitusjonens artikkel 2, som lyder:

"Hvert medlem skal påta seg en forpliktelse til å leve sitt liv fritt for bruk av alkohol og annen ikke- medisinsk bruk av avhengighetsskapende midler".
 
Nå føler jeg meg jo riktig ille til mote her. Var ikke intensjonen min å henge ut deg Fred, posten min var kun ment som en hyllest til en seriøs brygger som tar hobbyen seriøst.
Så nok en gang hatten av for deg Fred og jeg tar ansvar for at tråden sporet av her.
 
Absolutt ingen grunn til å føle seg ille til mote Arve - det skal adskillig mere til før jeg føler meg dårlig behandlet. Litt takhøyde skulle det da gjerne være her - og dermed god rom for en vennskapelig spøk.

Så det så.......Skål  -en Baltic Porter i glasset her.
 
Tilbake
Topp