Speidel 50 - skylleordning

Sitter og funderer på en ordning til skylling med speidel, det er jo ikke optimalt når maltrøret som oftest ender opp med å stikke ned i vørteren mens en driver med skyllingen.

Tok en råsjans i dag og satt maltrøret på en ren ovnsrist på kjelen, fungerer greit akkurat nå, men disse er jo pinglete!

Noen tips om noe flott å bruke her? :) ser mange har vinsj løsninger og div med stativ ordning, tenkte å kjøre enklere løsning da jeg enda makter å løfte maltrøret selv. :rolleyes:
 
Er utfordringen plasseringen av maltrøret eller selve skyllingen? Så vidt jeg husker tok aldri maltrøret nedi vørter når jeg satte den på de laveste niplene? Ellers var jeg rask med å installere "vinsj" selv. Da låste jeg bare på den høyden jeg ville ha.
 
Bruker noe lignende selv, men det jeg så at den klipper pakningen på maltrøret når du setter nedpå tynne rør/stenger . Et tips er å fjerne pakningen før du setter den nedpå. Det ble hull i vår med påfølgende mugg innvendig i pakningen.
 
Det må da være optimalt at maltrøret ender nede i vørteren?
Det gir mindre innblanding av oksygen i varm vørter. -Og gir vel også en langsommere og mer effektiv utvasking av sukkeret fra mesken?
 
Det må da være optimalt at maltrøret ender nede i vørteren?
Det gir mindre innblanding av oksygen i varm vørter. -Og gir vel også en langsommere og mer effektiv utvasking av sukkeret fra mesken?

Er dette synsing uten å ha brukt en speidel?
 
Er dette synsing uten å ha brukt en speidel?

Dette var bare et vennlig råd! Jeg har hatt Speidel i 5 år nå, og har prøvd litt forskjellig når det gjelder skyllemetoder -uten å ha funnet den ideelle. For tiden bruker jeg Speidelen kun til mesking og skylling, vørteren tapper jeg av etterhvert og koker i en separat kjele. Litt tungvint, men etter noen år med brygging i industrilokale og vinsj er jeg tilbake som hjemmebrygger uten festekrok i taket...

Jeg har også smakt oksydert øl, og det meste -eller kanskje alt ølet jeg har stående som er mer enn 2 år gammelt har kraftige sherry-toner. Jeg har en mistanke om at dette skyldes lufting av varm vørter. Jeg har stort sett kjørt med 10 minutter utmesk på 80 grader, og det kan hende dette har like stor negativ effekt. Men dette med oksydasjon er, som du antyder, bare synsing og spekulasjoner.

Den viktigste grunnen til at jeg fraråder å buksere meskesylinderen til å balansere på toppen av bryggekjelen er rett og slett at jeg også har erfaring med temmelig store 2. gradsforbrenninger på begge lår og føtter!

For å spare tid er det jo fristende å fyre opp og begynne kokingen før mesken har dryppet helt fra seg. Når man står på en krakk på bordet ved siden av bryggeapperatet og skal flytte litt på et tungt, varmt og glatt maltrør er det lett å få litt overbalanse. Det skvulper ganske bra med varm vørter når maltrøret raser ned i gryta, og olabukser og joggesko gir liten beskyttelse når tsunamien når deg.
Episoden hendte for flere år siden, ikke med Speidel men et 75 liters terassebryggeri. Men prinsippet skulle være det samme.
 
Dette var bare et vennlig råd! Jeg har hatt Speidel i 5 år nå, og har prøvd litt forskjellig når det gjelder skyllemetoder -uten å ha funnet den ideelle. For tiden bruker jeg Speidelen kun til mesking og skylling, vørteren tapper jeg av etterhvert og koker i en separat kjele. Litt tungvint, men etter noen år med brygging i industrilokale og vinsj er jeg tilbake som hjemmebrygger uten festekrok i taket...

Jeg har også smakt oksydert øl, og det meste -eller kanskje alt ølet jeg har stående som er mer enn 2 år gammelt har kraftige sherry-toner. Jeg har en mistanke om at dette skyldes lufting av varm vørter. Jeg har stort sett kjørt med 10 minutter utmesk på 80 grader, og det kan hende dette har like stor negativ effekt. Men dette med oksydasjon er, som du antyder, bare synsing og spekulasjoner.

Den viktigste grunnen til at jeg fraråder å buksere meskesylinderen til å balansere på toppen av bryggekjelen er rett og slett at jeg også har erfaring med temmelig store 2. gradsforbrenninger på begge lår og føtter!

For å spare tid er det jo fristende å fyre opp og begynne kokingen før mesken har dryppet helt fra seg. Når man står på en krakk på bordet ved siden av bryggeapperatet og skal flytte litt på et tungt, varmt og glatt maltrør er det lett å få litt overbalanse. Det skvulper ganske bra med varm vørter når maltrøret raser ned i gryta, og olabukser og joggesko gir liten beskyttelse når tsunamien når deg.
Episoden hendte for flere år siden, ikke med Speidel men et 75 liters terassebryggeri. Men prinsippet skulle være det samme.


Hoho, overbevist over sikkerhetstankegangen din iallefall. :) har hatt en nesten ulykke der noen dråper vørter traff buksa, ikke noe å igjenoppleve altså. Tar til meg dette med sikkerhet, men kommer nok likevel til å benytte en skylleordning over kjelen uansett, får ta til vett med tiden tror jeg, eller skaffe meg en slags løfteanordning så det blir litt tryggere iallefall.

Får se om ikke løsningen kanskje blir en speidel 20ltr istedet, 50ltr viser seg uansett å være en smule voldsomt i forhold til nesten kun egen øl-glede. takker for utdypende svar, var ikke meningen å virke kvass i starten.
 
Jeg bruker noen voksne treplanker (8-toms tror jeg), som jeg setter mellom kanten på kokeren og pinnene som stikker ut på maltrøret. Da kommer det høyt nok.
Billig og enkelt.
 
Fikk tips av en kollega om å tappe ut litt bøtter for å få vannspeilet litt lavere, og helle dette tilbake etter maltrøret er fjernet.
 
Fikk ny 50 liters Speidel i hus i går.. Den ramma som fulgte med ser noe vaklevoren ut. Har kjøpt talje og takfeste, men er litt skeptisk til balanseakrobatikken på den der. Den er jo ikke sikret på noen måte.
Er den til å stole på?
 
Tenker på den som maltrøret skal balanseres på ved skylling. Den faller jo av når man løfter røret og kommer borti, og det hele virker litt eh.. improvisert.
 
Den låses jo av maltrøret og dets tyngde. Jeg opplevde det som en god patent. Men det er greit å ha talje eller liknende eller å være to for å løfte maltrøret, det blir et slags vakuum nedi der. Grisetungt.
 
Tilbake
Topp