Speidel Braumeister 20 / Beer Brew 30

Bårdd skrev:
Hei

Bratsberg er en god løsning. Den vandrer en del på termostaten. Setter du den på 65 slår den seg av på 67 og på igjen på 63. Temperaturen i mesken er 2-3 grader lavere enn termometeret nederst i kjelen viser. Alt dette kan du justere for. En viktig "oppgradering" er liggeunderlag. Det utgjevner temp mllom kjele og temp i mesk og gir en mer stabil temp under mesk.

Seidelen er langt mer nøyaktig både på vist tempereratur i kjele og temp. i mesk

Men gir Speidelen bedre øl? Ikke som jeg har merket. Men du må være mye mer tilstede og følge mye mer med og justere på Bratsbergen. Derfor kjøpte jeg Speidel og den har ikke skuffet. Men bedre øl, i alle fall ikke av betydning.

Speidelen har gitt meg bedre utbytte. Omregnet i kroner betyr dette 13-18 kroner pr brygg, altså null og niks i praksis.

Det som virkelig har betydd noe for å øke kvaliteten på ølet har vært kontroll på gjæringstemperaturen. Det er mye viktigere.

Hvis man liker å pusle mye rundt brygget og ikke bryr seg om å halvere arbeidsmengden så kjøp bb30 eller bratsberg pluss ett vinskap for gjæring. Det gir samlet sett bedre øl enn bare Speidel og det er billigere. Hvis man vil ha det en god del enklere kjøp Speidel men ikke glem gjæringskontroll.

mvh

Bårdd

Er litt enig i det du sier her. Veldig høyt fokus på alt utstyr man bruker til mesk og kok også glemmer man litt den viktigste delen er egentlige gjæringen.
Har gjort masse "tabber" på mesk og kok men så lenge jeg har hatt kontroll på gjæringen så har det blitt godt øl.
Og det kan man se på hvor forskjellige utstyret folk bruker enten det ha måtte hvert igloo, blichann speidel eller bb30 så blir det godt øl til slutt så lenge gjæren får gjøre det den skal.

Det er noe i det man sier. Bryggeren lager vørter og gjæren lager øl
 
Ja. Litt vel bombastisk kanskje, men man får hva man betaler for. En tysk kvalitetsmaskin som er designet og produsert for formålet eller en "modifisert vannkoker" fra kina. Du sparer noen tusen på BeerBrew men høyst sannsynlig kommer du til å bruke mange timer på å modifsere og fikse på den for at den skal fungere tilfredsstillende.



Det er vel 1. generasjon som du her har erfaring med. 3. generasjon som nå snart er i salg er jo oppgradert på mange av de områdene som folk har modifisert. Jeg regner ikke med at behovet for modifisering er like stort lenger.
Når det gjelder kvalitet på produktet så har vi også hatt lite reklamasjon. Det som går igjen er at varmesikringen må skiftes, og da først og fremst fordi utstyret ikke blir skikkelig rengjort etter bruk. Allikevel, etter ca 2000 solgte Beer Brew har vi ikke hatt mer enn ca 30 apparater som vi har fikset. Det er under 2% og lite sammenliknet med elektriske produkter generelt.
 
Per Inge skrev:
Ja. Litt vel bombastisk kanskje, men man får hva man betaler for. En tysk kvalitetsmaskin som er designet og produsert for formålet eller en "modifisert vannkoker" fra kina. Du sparer noen tusen på BeerBrew men høyst sannsynlig kommer du til å bruke mange timer på å modifsere og fikse på den for at den skal fungere tilfredsstillende.

Det er vel 1. generasjon som du her har erfaring med. 3. generasjon som nå snart er i salg er jo oppgradert på mange av de områdene som folk har modifisert. Jeg regner ikke med at behovet for modifisering er like stort lenger.
Når det gjelder kvalitet på produktet så har vi også hatt lite reklamasjon. Det som går igjen er at varmesikringen må skiftes, og da først og fremst fordi utstyret ikke blir skikkelig rengjort etter bruk. Allikevel, etter ca 2000 solgte Beer Brew har vi ikke hatt mer enn ca 30 apparater som vi har fikset. Det er under 2% og lite sammenliknet med elektriske produkter generelt.

Enig med de to sistnevnte talere. Jeg har brygget på en BB60 - som jeg har lånt - denne fungerer helt fint for meg og ølet blir mer enn godt nok. Jeg skal ha meg en BB30 3. gen. Mest pga plass (bor i en leilighet) Jeg hiver meg ikke på utstyrshysteriet. Brygger enkle øltyper pga at det er gøy. En Speidel er langt over hva jeg vil investere (og får lov av kona :) ) En BB30 kan pakkes bort og trengs ikke å forbedres, men du kan gjøre det om du vil.

Jeg har vurdert BIAB men da må jeg stå på kjøkkenet eller investere i en induksjonsplate osv osv osv. Blir litt mye styr da tenker jeg.
 
Jeg vurderte i 2 år før jeg tok steget å handlet. Vurderte om dette var noe for meg,vurderte utstyr, vurderte alt mer eller mindre.

Jeg er av typen som tenner brutalt på nye ideer og slik. Problemer med å styre meg rett og slett (lider av kronisk "have-syke"). Men i denne hobbyen klarte jeg det, enn så lenge. Speidel50 står høyt på "vil-halista". Men jeg leste masse her inne og på andre forum. Endte med en brukt 1.gen. BB30, med medfølgende pumpe, PID og powercontroller (dette var ikke oppkoblet)
Kjøpte etter 1. brygg sensor til PID`en og koblet opp dette, og benytter den idag.

Fordi at jeg kjøpte brukt BB30 til 3500 (inkl. frakt tror jeg) hadde jeg råd til litt ekstrautstyr. Det ble 2 fat + gass og regulator fra tyskland + 4 fat og sodastream-adapter fra danmark.
Alt i alt har jeg brukt i underkant av 10.000 på utstyr, og angrer ikke et sek.
Jeg har opparbeidet litt erfaringer rundt selve bryggeprosessen og følgefeil\utslag av hva som skjer med for lav\høy temp, for lite mesketid osv.
Nå har jeg hivd meg med på bestilling av 60L gjæringskar i rustfri, dels fordi jeg ønsker større batcher (jeg har "gode" ølglade kompiser) og dels fordi jeg anser dette som en safe invistering (lettsolgte, da det blir mer og mer atraktivt). Samtidig har jeg et påskudd for å invistere i en større maskin.

Men blir det speidel? Jeg er usikker. BB60 har jeg hørt mer å mer fint om, det kjipe er at man må mellomlagre mesken før kok, da man må tømme maskinen for malt før man koker. Samt under halv pris.

Moralen er at du bør følge instinktet, og kanskje lese mer om de forskjellige apparater. Speidel =maskinen for de som vil ha "nybil", tut å kjør, men man må kunne å kjøre bil fordi.
BB30 = bruktbil, den trenger litt stell og modifikasjon for å bli helt "bra", men den fungerer også slik den er. OG (!!) vurder størrelsesbehovet. Skulle jeg starta på nytt idag, med de erfaringer jeg har så langt, så hadde det blitt en BB60. Heller oppgradere til Speidel når\om omstendighetene tilsier det.
 
Tilbake
Topp