Jeg vurderte i 2 år før jeg tok steget å handlet. Vurderte om dette var noe for meg,vurderte utstyr, vurderte alt mer eller mindre.
Jeg er av typen som tenner brutalt på nye ideer og slik. Problemer med å styre meg rett og slett (lider av kronisk "have-syke"). Men i denne hobbyen klarte jeg det, enn så lenge. Speidel50 står høyt på "vil-halista". Men jeg leste masse her inne og på andre forum. Endte med en brukt 1.gen. BB30, med medfølgende pumpe, PID og powercontroller (dette var ikke oppkoblet)
Kjøpte etter 1. brygg sensor til PID`en og koblet opp dette, og benytter den idag.
Fordi at jeg kjøpte brukt BB30 til 3500 (inkl. frakt tror jeg) hadde jeg råd til litt ekstrautstyr. Det ble 2 fat + gass og regulator fra tyskland + 4 fat og sodastream-adapter fra danmark.
Alt i alt har jeg brukt i underkant av 10.000 på utstyr, og angrer ikke et sek.
Jeg har opparbeidet litt erfaringer rundt selve bryggeprosessen og følgefeil\utslag av hva som skjer med for lav\høy temp, for lite mesketid osv.
Nå har jeg hivd meg med på bestilling av 60L gjæringskar i rustfri, dels fordi jeg ønsker større batcher (jeg har "gode" ølglade kompiser) og dels fordi jeg anser dette som en safe invistering (lettsolgte, da det blir mer og mer atraktivt). Samtidig har jeg et påskudd for å invistere i en større maskin.
Men blir det speidel? Jeg er usikker. BB60 har jeg hørt mer å mer fint om, det kjipe er at man må mellomlagre mesken før kok, da man må tømme maskinen for malt før man koker. Samt under halv pris.
Moralen er at du bør følge instinktet, og kanskje lese mer om de forskjellige apparater. Speidel =maskinen for de som vil ha "nybil", tut å kjør, men man må kunne å kjøre bil fordi.
BB30 = bruktbil, den trenger litt stell og modifikasjon for å bli helt "bra", men den fungerer også slik den er. OG (!!) vurder størrelsesbehovet. Skulle jeg starta på nytt idag, med de erfaringer jeg har så langt, så hadde det blitt en BB60. Heller oppgradere til Speidel når\om omstendighetene tilsier det.