Speidel Braumeister 20 / Beer Brew 30

Hvis planen er "mest for penga", hva anbefales av disse to bryggeplattformene?

Speidel Braumeister 20: kr 12.700,00 på Petit Agentur.
Beer Brew 30: kr 3.990,00 på Ølakademiet.

Gjør ingenting om Speidel'en gir mindre kvanta, blir nok uansett, kan jo ikke sitte og pimpe hver dag.

Det aner meg at Speidel'en er lettere å jobbe med og få til, og gir bedre kontroll hva angår meskeskjema?

Det jeg har hatt problemer med sånn jeg har brygget hittil, er det å skille humlegrums og varmeutfelling etter koking av vørter. Har blitt mye grums. Men har ikke hatt skikkelig utstyr, kun en diger kjele uten kran og en hevert. Siling har foregått med kjøkkendørslag, så jeg tipper jo dette er grunnen til mye trub.
 
Jeg ser ikke helt hvordan man skal kunne lage forskjellige "styrker" øl med Speidel. I manualen (på deres nettsider) står det 23 liter vann, og 4-5 kg malt. Det blir én styrke.

Jeg vil gjerne ha mulighet for å kunne lage litt mer spenstig øl.
 
Mr. Andersen skrev:
Bjarte H skrev:

Beer Brew 30 suger altså, i og med at den er langt billigere?

Ja. Litt vel bombastisk kanskje, men man får hva man betaler for. En tysk kvalitetsmaskin som er designet og produsert for formålet eller en "modifisert vannkoker" fra kina. Du sparer noen tusen på BeerBrew men høyst sannsynlig kommer du til å bruke mange timer på å modifsere og fikse på den for at den skal fungere tilfredsstillende.

Speidelen kommer du mest sannsynlig ikke til å modifisere, kanskje foruten å bytte krane, og den kommer til å fungere tilfredsstillende fra dag en, og du kommer sannsynligvis ikke til å ønske deg et annet system noen gang, eller i allefall på lang tid. I tillegg holder den seg godt i pris så det kan sees på som en investering.

Sjekk gjerne ut speidel og beerbrew trådene for å finne ut hva det går i og hvilke problemer som er typiske.

Mr. Andersen skrev:
Jeg ser ikke helt hvordan man skal kunne lage forskjellige "styrker" øl med Speidel. I manualen (på deres nettsider) står det 23 liter vann, og 4-5 kg malt. Det blir én styrke.

Jeg vil gjerne ha mulighet for å kunne lage litt mer spenstig øl.

Du kan brygge alt fra vørterøl til barleywine i en Speidel. Det hjelper å bruke litt DME/spraymalt for å få til de sterkeste ølene, men det går fint uten også så lenge man koker ned volumet litt eller mesker to ganger.
 
Hm. Da er jeg veldig fristet til å "investere" i en Speidel.

Ølbrygging er på økende kurs, så hvis jeg er misfornøyd er det kanskje ikke sikkert jeg taper allverdens?

Takk for info!
 
Jeg har både BB30 (1.gen) og speidel 20 og er veldig fornøyd at jeg byttet til Speidel. Som skrevet over så er det tysk kvalitet og bryggedagen ble mye enklere for meg.
I tillegg så holder speidel'en seg godt i pris hvis du vil selge den.
 
Jeg hoppet rett på en 20-liters Speidel da jeg begynte med brygging i fjor – og har ikke angret på det. Ja, det er en ganske stiv investering, men jeg håper og tror at det i det lange løp vil lønne seg ettersom Speidel-en forhåpentlig vil holde i mange år.

Med en Speidel er det ikke sånn at man bare trykker på en knapp, og så tryller den frem øl (som noen tydeligvis tror den gjør). Men det er enkelt å brygge med en Speidel, og etter et brygg eller to har du nok fått ganske god forståelse for hele prosessen og selve bryggeriet.

Angående dette med humlegrums, er det bare å la vørteren stå i et par timer etter nedkjøling. Da er det klart og fint det som kommer ut av krana. Og så kan du ta frem silen når siste rest av vørteren skal ut.

Og når det kommer til dette med styrke, så har jeg laget øl som har vært fra tre til 8,7 prosent. Det er flere måter å "guffe opp" styrken på, f. eks. spraymalt og dobbeltmesking.

Hvis du går for Speidel, er det trolig at du kommer til å kjøpe fra Petit Agentur. Det må ses på som et pluss ettersom den butikken er helt fantastisk, og Ola som driver butikken, vet virkelig alt om god kundeservice :ilike:

Det er mange som bruker Speidel, så det er veldig lett å få hjelp og tips.

Lykke til med valget!
 
I mine øyne er dette to helt forskjellige apparater som ikke nødvendigvis bør/kan sammenlignes.

Jeg valgte å starte med en BB30 av forskjellige grunner.
- Billigere å komme i gang.
- Liker å fikle og knote med utstyret selv, mener dette gir meg bedre innsikt i hele prosessen. Jo mer manuelt og feil man gjør, jo mer lærer man :)
- Mulighet for gradvis oppgradering som for min del gir gleden av "nytt utstyr" ofte. Elsker og sløse penger på ebay :p

Jeg startet å brygge med min bb30 helt original, etter noen runder kjøpte jeg litt ekstra utstyr og brygget noen batcher med det før neste oppgradering. Nå begynner den å nærme seg en fattigmanns speidel :)
Og det har blitt veldig mye godt øl, så godt at jeg har inspirert flere venner og bekjente til å starte med bryggingen også. Og flere av disse har også spurt om råd til utstyr, noen venner får anbefalt bb30 og andre speidel.
Der som får anbefalt speidel er de jeg vet ikke liker å lese,knote og fikle like mye som meg ;) Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe meg en speidel etterhvert, men ikke før jeg har fått sirkulert og rørt nok ganger rund i mesken til å føle jeg forstår det meste av prosessene :D

Men jeg er nøye med å forklare de som har lyst til å kjøpe en BB30 at det faktisk er et kinaprodukt man må ta høyde for at feil lettere kan oppstå og deler må skiftes. Tror mange av de som kjøper en BB30 har litt problemer med forventningstyringen.
 
Fredda skrev:
I mine øyne er dette to helt forskjellige apparater som ikke nødvendigvis bør/kan sammenlignes.

Jeg valgte å starte med en BB30 av forskjellige grunner.
- Billigere å komme i gang.
- Liker å fikle og knote med utstyret selv, mener dette gir meg bedre innsikt i hele prosessen. Jo mer manuelt og feil man gjør, jo mer lærer man :)
- Mulighet for gradvis oppgradering som for min del gir gleden av "nytt utstyr" ofte. Elsker og sløse penger på ebay :p

Jeg startet å brygge med min bb30 helt original, etter noen runder kjøpte jeg litt ekstra utstyr og brygget noen batcher med det før neste oppgradering. Nå begynner den å nærme seg en fattigmanns speidel :)
Og det har blitt veldig mye godt øl, så godt at jeg har inspirert flere venner og bekjente til å starte med bryggingen også. Og flere av disse har også spurt om råd til utstyr, noen venner får anbefalt bb30 og andre speidel.
Der som får anbefalt speidel er de jeg vet ikke liker å lese,knote og fikle like mye som meg ;) Jeg kommer sannsynligvis til å kjøpe meg en speidel etterhvert, men ikke før jeg har fått sirkulert og rørt nok ganger rund i mesken til å føle jeg forstår det meste av prosessene :D

Men jeg er nøye med å forklare de som har lyst til å kjøpe en BB30 at det faktisk er et kinaprodukt man må ta høyde for at feil lettere kan oppstå og deler må skiftes. Tror mange av de som kjøper en BB30 har litt problemer med forventningstyringen.

Dette er jeg helt enig i. Etter 40 brygg på BB30 kjøpte jeg en Speidel 50 liter. BB30 er lett å komme i gang med og man lærer utrolig mye ved å prøve og feil på den. Grunnen til at jeg valgte 50 liter Speidel var at jeg ønsket å  automatisere noe av bryggedagen og få høyere kapasitet enn på BB30. Nå bruker jeg BB30 til å varme skyllevann... :yes: Ser heller ikke bort i fra at jeg vil bruke BB30 til noe "parallellmesking" når jeg skal lage en sterkere øl.

Jeg har ingen problemer med å anbefale noen å kjøpe BB30 eller Bratberg kompaktbryggeri. Tvert om; det gir en veldig godt start til en fin hobby. Så kan man heller investere noe i fat, CO2-utstyr og gjærskap.
 
Som det blir foreslått er det en god ide å lese litt om de forskjellige apparatene her på formumet før du investerer. Men vær obs på at BB30 finnes i tre versjoner(generasjoner). Jeg har en 3. generasjons og denne vil jeg påstå er fult brukbar, helt uten modifikasjoner. Jeg har i mange BB30-tråder sett at folk sliter med unøyaktig temperatur, dårlig kuntroll på kok (kun "ekstrem" fosskok) og brent mesk. Ingen av disse problemene har jeg opplevd med mitt apparat. Jeg anbefaler Beer Brew!
 
Bruker selv Bratsberg og den fungerer utmerket. Tror disse typene nå har utviklet seg litt det siste året og ser ut til å være bra. Så nå er det vel egentlig bare markedet som bestemmer og eventuelle tilbud osv.
 
HVorfor ikke investere i BIAB. BB30 er egentlig ikke noe mer enn en BIAB kjele. Da kan man kjøpe en god kjele og bruke induskjon som varmekilde.
Fordelen er jo at man kan da også brygge mye sterkere øl da det ikke er masse daurom mellom kjelen og meskeposen.

Har selv BB30 som er nedgradert til skyllevannskjele. jeg anbefaler til de som spør meg altid å starte med BIAB.
 
Hei

Bratsberg er en god løsning. Den vandrer en del på termostaten. Setter du den på 65 slår den seg av på 67 og på igjen på 63. Temperaturen i mesken er 2-3 grader lavere enn termometeret nederst i kjelen viser. Alt dette kan du justere for. En viktig "oppgradering" er liggeunderlag. Det utgjevner temp mllom kjele og temp i mesk og gir en mer stabil temp under mesk.

Seidelen er langt mer nøyaktig både på vist tempereratur i kjele og temp. i mesk

Men gir Speidelen bedre øl? Ikke som jeg har merket. Men du må være mye mer tilstede og følge mye mer med og justere på Bratsbergen. Derfor kjøpte jeg Speidel og den har ikke skuffet. Men bedre øl, i alle fall ikke av betydning.

Speidelen har gitt meg bedre utbytte. Omregnet i kroner betyr dette 13-18 kroner pr brygg, altså null og niks i praksis.

Det som virkelig har betydd noe for å øke kvaliteten på ølet har vært kontroll på gjæringstemperaturen. Det er mye viktigere.

Hvis man liker å pusle mye rundt brygget og ikke bryr seg om å halvere arbeidsmengden så kjøp bb30 eller bratsberg pluss ett vinskap for gjæring. Det gir samlet sett bedre øl enn bare Speidel og det er billigere. Hvis man vil ha det en god del enklere kjøp Speidel men ikke glem gjæringskontroll.

mvh

Bårdd
 
Nevner igjen Brewster. Greit å ha med i vurdringen. Den har programmerbar, nøyaktig og stabil temperaturkontroll, med sirkulering. Du kan ikke programmere mer enn ett steg, men det holder lenge. Den piper når den har nådd riktig temp og holder den så lenge du har bedt den om. Den kan ta 9,5 kilo malt (har bare prøvd litt over 8 selv) som er mye mer enn Speidelen. Har ikke samme byggekvalitet, men jeg har ikke hatt problemer på 9 brygg. Har lage liggeunderlagskappe som har gitt bedre kok. En enkel konstruksjon, men har nøyaktighet og få begrensinger.

Elling
 
ChristerS skrev:
Som det blir foreslått er det en god idé å lese litt om de forskjellige apparatene her på formumet før du investerer. Men vær obs på at BB30 finnes i tre versjoner(generasjoner). Jeg har en 3. generasjons og denne vil jeg påstå er fult brukbar, helt uten modifikasjoner. Jeg har i mange BB30-tråder sett at folk sliter med unøyaktig temperatur, dårlig kuntroll på kok (kun "ekstrem" fosskok) og brent mesk. Ingen av disse problemene har jeg opplevd med mitt apparat. Jeg anbefaler Beer Brew!

Har du fått 3.generasjon? Trodde ikke denne var kommet til landet enda...
 
Jeg kjøpte min etter å ha vært på kurs på Ølakademiet i november i fjor. På kurset mener jeg det ble sagt at den som da var i salg var 3. generasjon. Mulig det er feil, da er det i tilfelle 2. gen jeg har.
 
Tilbake
Topp