Speidel Braumeister 20L vs Villabrygg "alt i ett"

G

GeirØ

Jeg og min medsammensvorne har kommet dithen at vi ønsker noe mer nøyaktig enn et standard kjøkkenbryggeri som i dag.

Vi har kikket på Speidel Braumeister 20L og Bratberg sitt Villabryggeri "alt i ett".

Det vi hovedsaklig ønsker er:
- Å være uavhengig av kjøkkenet
- Termostatstyring
- Meskekar i kokekaret

Begge gir oss dette. Kort om de to.

Speidel:
+ Digital innstilling på meskeprogramm
+ RIMS sirkulering
+ Alt i ett
- Pris
- Noe lav kapasitet (20L)

Villbryggeri:
+ Alt i ett
+ Pris
+ Bra kapasitet (ca 25L)
- Ikke lokk over hele (kun meskekorg)
- Manuell termostat (er dette egentlig et problem, kan jo justere steg og alt etter oppskrift, man må jo  bare være i nærheten)

Noen som har innspill til disse. Er jo halve prisen for det ene, noe som betyr mulighet for å kjøpe annet utstyr man ønsker seg eller trenger...
 
Jeg har ingen erfaring, så se bort fra det :)

Men jeg uthørte om dette tidligere, mer bestemt disse "bryggepannene" fordi de så litt smarte ut, men fikk vel rådet at de var treige til å koke opp med.
Så jeg endte opp med å bygge fra bunn, men hadde jeg vist det jeg vet idag, så hadde jeg kjøpt en speidel sporenstreks.. lurer fortsatt på hvorfor jeg ikke gjorde det.. (sånn, sett bortsett fra pengene der og da)
 
Med kjøkken-bryggeriet vi har i dag bruker vi en 2kw plate, som koker opp på ca 30 min. Regner med at begge disse ligger på noe det samme. Starter fra omtrent høyeste mesketemp ihvertfall. I dag faller temperaturen tre fire fem grader da vi skyller i et gjærkar.
 
Jeg har spurt dette spørsmålet før ( http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,732.30.html )
Jeg lander igjen og igjen på Villabryggeriet. Joda, det er greit å kunne ha alt helautomatisk (se Speidel), men er det verdt 10.000,-? Jeg sier et klart nei, jeg begynte ikke å brygge øl fordi jeg vil at alt skal gå av seg selv, men for å ha i det minste en liten utfordring. 

Når jeg blir eldre, og litt latere, så blir det nok Speidel ;-)

Men det er da meg. Finnes sikkert mange andre synspunkter på dette
 
Fulgte den tråden selv endel, og spurte senere om denne "bryggepannen" siden man finner den endel rimeligere i tyskland:

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4319.0.html
Så jeg endte opp med en stålkjele og en induksjonsplate. (De kjelene Bratberg selger i de andre settene egner seg ikke på keramisk topp eller induksjonsplater, GAHW!...)

For min del har jeg allerede passert 10 lapper, og mangler det meste, så jeg vet ikke helt..
 
10.000? Ja da er det jo ikke verdt det...
Hva gikk mestparten av pengene til? Det meste jeg har brukt penger på er kjelen til 500,- ... Sparer heller til å kjøpe et komplett sett jeg. Nybegynner som jeg er :p
 
Skal ikke svartmale helt da, noe måtte jeg kjøpe uansett speidel eller bygg.

Men:
1700 for en 24 liters stålkjele,
400 for kokeplate,
850 for kjølespiral (i ettertid ser jeg at jeg burde sikkert kjøpt speidelversionen)
ca 1000 for rørkoblinger til vanntilførsel for kjøler (og mangler fortsatt slanger og endel koblinger..)
ca 400 i deler for meskekar-skylle greiene,
700 (håper jeg) for kjøleboks til meskekar.
400 for rist i kjelen, (vurderte boil-in-bag før jeg bestilte kjøleboks)
1400 i corneliusfat (men de burde jeg ha uansett)
mangler mølle, tenker å bruke foodprocessoren først kansje

Men gjærdunk og malt var jo billig :=)

om ikke annet kan jeg iaffall dampe en skikkelig porsjon pinnekjøtt.. :D

Og jeg ville ha noe som tar lite plass, halve stua fylt med deler nå.. jaja.. :)
 
neslekkim skrev:
Skal ikke svartmale helt da, noe måtte jeg kjøpe uansett Speidel eller bygg.

Men:
1700 for en 24 liters stålkjele,
400 for kokeplate,
850 for kjølespiral (i ettertid ser jeg at jeg burde sikkert kjøpt speidelversionen)
ca 1000 for rørkoblinger til vanntilførsel for kjøler (og mangler fortsatt slanger og endel koblinger..)
ca 400 i deler for meskekar-skylle greiene,
700 (håper jeg) for kjøleboks til meskekar.
400 for rist i kjelen, (vurderte boil-in-bag før jeg bestilte kjøleboks)
1400 i Corneliusfat (men de burde jeg ha uansett)
mangler mølle, tenker å bruke foodprocessoren først kanskje

Men gjærdunk og malt var jo billig :=)

om ikke annet kan jeg iaffall dampe en skikkelig porsjon pinnekjøtt.. :D

Og jeg ville ha noe som tar lite plass, halve stua fylt med deler nå.. jaja.. :)

Du burde heller kjøpe ferdig knust malt enn å bruke foodprocessoren
 
jojo, men ser de som forsker på å bruke isknuser nå ser ut til å få rimelig grei knusing :)

Men tar det etterhvert når jeg nermer meg brygging, akkurat nå er det den minste bekymringen.
 
Hei, jeg er trådstarter's medsvorne. Jeg drar tråden tilbake til temaet  " Speidel Braumeister 20L vs Villabrygg "alt i ett"

Er det noen som har brukserfaring på disse?
Det vi er spesielt intressert i er f.eks.

Hva er realistisk og forvente mtp volum/antall liter på disse uten og tøye grensene for mye.
Terassebryggeriet har ikke "rims", hvilke justeringer, tips kan gis for og få best mulig utbytte på mesken?
Er det noen som har de respektive bryggeriene, og som kan litt om de selvopplevde opplevelsene? Både positive og negative.

Håper noen kan hjelpe oss med dette valget....

Takker på forhånd
 
Til eksempel. På søndag brygget jeg på Speidel 20l:
17l Juleøl, OG 1070
26l Dry Irish Stout, OG 1042

Det ble brukt 150g Molassesukker i juleølet, ellers ingen tilsetning av DME, LME eller farin.
 
FrodeNor skrev:
Du burde heller kjøpe ferdig knust malt enn å bruke foodprocessoren

Helt enig :) Ingen vits å spare 5-600 på en mølle når du uansett går på en mye større investering i alt det andre
 
Ser den, men ønsker ikke å kjøpe en Corona nå, for så å kjøpe en MonsterMill neste måned.. Tenkte å bestille en monstermill, men må vente på lønning :)
 
Jeg var i den samme vurderingene som dere. Jeg hadde kjøpt kjele og kjøler fra Stana for ekstraktbrygging (testet også noen av ølsettene hans) og lurte på å oppgradere.  :jaha:

Valgte en Speidel istedet. har ikke angret et øyeblikk. Nå kan jeg fokusere på de øvrige tingene som resepter, gjæring, temperaturer og ikke minst meskingen som kan gjenskapes gang på gang uten avvik (?).

Har nå 2 lager en pils og en dunkel til gjæring i skapet. Nydelig å gå å se på plopploppene.  :ilike:

Jeg har som dere forstår ikke erfaring med begge, men for meg var Speidelen verdt pengene.

r
 
Tror jeg er veldig enig med deg der, selv om jeg hverken har komplett oppsett eller speidel, Allerede nå tar ting så mye plass at det blir kaos...
Forsøker meg på et parallelt spareløp til en speidel samtidig som jeg roter med dette..
 
Tilbake
Topp