Speidel fontene og korn i vørter/på varmeelement

Burde kanskje ha sagt det når jeg postet bildet første gangen. Spyl maltrøret og pakningen, så skal du greie å presse det nedi :)

Ah, alright. Risten i bunn setter du inn i maltrøret før du setter maltrøret i speidelen ved innmesk? Det blir vel ikke så lett å slide den ned at du setter i bunnristen i etter at maltrøret er satt på plass?
 
Testet pakning på begge ristene når jeg brygget i går og må si det fungerte helt knall. Tror aldri jeg har fått så klar og fin vørter før. Denne løsningen anbefales! Har ikke testet med hvete enda, men regner med det blir en forbedring her og. Rart ikke slike pakninger er en del av oppsettet når man kjøper Speidel. Det er jo en grei glipe mellom ristene og maltrøret så en del korn slipper igjennom uten.
 
Men får du rørt i mesken eller blir det for tungvindt ? Vurdere å kjøpe to pakninger selv, en oppe og ene nede i maltrøret da jeg synest det til tider er litt mye malt rester i kok etter meskinga.

Eaaybrew
 
Men får du rørt i mesken eller blir det for tungvindt ? Vurdere å kjøpe to pakninger selv, en oppe og ene nede i maltrøret da jeg synest det til tider er litt mye malt rester i kok etter meskinga.

Eaaybrew

Jeg rører aldri i mesken og har jevnt over et utbytte på 86 prosent :)
 
Ingen som har prøvd å skru ned potmetret på pumpa? Lavere hastighet = mindre flow = mindre fontener?...
 
Så rart, den speidelen jeg har på lån, har mulighet for regulering på pumpa:

Skal sies det er en Gen.1 med gammelt kontrollpanel.

upload_2017-3-7_16-42-41.pngupload_2017-3-7_16-43-10.png
 
Ser ut som de har sendt ut litt forskjellig. Jeg har en versjon som er enda eldre og der var det to Vortexpumper blå. Kjøpte ny Plus og der fulgte det med to standard 9w uten regulering.
 

Vedlegg

  • 57_1.jpg
    57_1.jpg
    116,4 KB · Sett: 62
  • WEB_Image Pumpe til Braumeister 20l og 50l -1411016094.Jpeg
    WEB_Image Pumpe til Braumeister 20l og 50l -1411016094.Jpeg
    227,2 KB · Sett: 63
Hm, spesielt! Kan det tenkes at de med regulerbare pumper har en ørliten fordel når det kommer til speidel-fontene-problemet da kanskje?...
 
Er dette med pakninger rundt maltrøret utbedret på Plus versjonen? Eller er det anbefalt å tilpasse også på denne?
Planlagt å brygge hveteøl når apparatet ankommer.
 
Tilbake
Topp