Spiral eller motstrømskjøler, noen som har prøvd begge?

Haakon

Norbrygg-medlem
Ettersom tid er essensiellt når man har barn så må bryggeprosessen effektiviseres litt.
Er det noen som har erfaring med både motstrømskjøler og spiralkjøler og kan si hva som er kjappest og enklest å bruke?

Er ute etter erfaringer og ikke hva andre har lest på nett. Har lest mye tråder, men finner ikke så mye hvor noen har prøvd begge deler.

Tackar på forhånd for god info
 
Jeg har sålangt bare brukt en spiralkjøler i kobber på 15-16m.
Med den har jeg klart å kjøle ned 50L til 22grader på 12min, men da rørte jeg kraftig hele tiden.

Bruker du spiralkjøler, sparer du mye tid på å røre/sirkulere godt i gryta.

Har delene til en motstrømskjøler klar til bygging, men forventer ikke å svare tid på kjølingen med den.
 
En god motstrømskjøler er vel mer effektiv enn en spiralkjøler, men en spiralkjøler er mye enklere å holde ren. Vet ikke om det er så mye å spare på totaltiden.
 
Samme situasjon som trådstarter så bryggeøktene må være effektive! Har derfor investert i Jaded Hydra spiralkjøler (3 spiraler i parallell). Kjølte ned 26-27 liter vørter denne uka fra 100 til 20C på ganske nøyaktig 5min, temp målt med Thermapen. Med røring under kjøling selvsagt. Kjøleren vaskes enkelt på 1min etter bruk
 
En god motstrømskjøler er vel mer effektiv enn en spiralkjøler, men en spiralkjøler er mye enklere å holde ren. Vet ikke om det er så mye å spare på totaltiden.

Enig. Jeg ville fått et helt nevrotisk forhold til reinholdet av en motstrømskjøler, så det er ikke noe alternativ.


Me like:)! Men det der er kobber, er det ikke? Ville egentlig helst unngå det.

Hva kom frakt etc. på?
 
Startet brygging med spiralkjøler, men har benyttet motstrømskjøler de siste årene. I går ankom en liten spiralkjøler fra Amarillo, så nå har jeg begge igjen. Det er etter min mening dødt løp hva som er 'best', så det avhenger mer av hvilke deler du vektlegger. Spiralkjøler er betraktelig enklere i bruk og renhold. Det er grunnen til at den havner på hyttebryggeriet. I prinsippet kan ingenting gå galt. En motstrømskjøler gir deg mange variabler og muligheter, men ved humlerike øl uten gumlepung, har den gått tett...
Jeg tror derfor det er lite tid å hente her, men mye og hente andre steder.
Effektivitet er et begrep jeg har omdefinert etterhvert som barna har vokst. Når barna var under 3, var total bryggetid viktig. Nå er de fra 4 og oppover, og det er muligheten for å gå ifra utstyret uten oppsyn som verdsettes. Det er også lettere å si til min kone at jeg brygger, men er tilgjengelig gjennom hele dagen om noe dukker opp.
Mitt oppsett har derfor gått fra 'artig' til svært enkelt.
Vasking tas undervegs og etter barna er i seng :)
Et siste tips. I stedet for å kutte tid på slutten, sa hva du kan preppe i forkant. Jeg rigger og kverner dagen før, og har mulighet for fjernstyring av vannoppvarming slik at alt er 'good to go' når jeg kommer fra jobb
 
Sist redigert:
Litt flere tips
Ha nok varme. Kjøp en dyppvarmer dersom du skal hurtig opp i temperatur, eller du har glemt å varme skyllevann.
Kjør sirkulering / rør under kjøling
Prepp alt
Vask undervegs
Kjøp PID eller annen styring slik at du kan gå ifra
Bruk fleksibiliteten med å meske lenger enn oppgitt tid dersom familien trenger deg
Ved tidsnød, mesk en dag og kok den neste
 
Mitt oppsett har derfor gått fra 'artig' til svært enkelt.

Jeg ser et mønster her. Man begynner å brygge på enkelt utstyr, så kommer en periode på noen år der man investerer i mer og mer utstyr fordi man tror at da vil ølet bli mye bedre. Med tiden ser man at noen ting er viktige, andre ikke. Så begynner man å redusere på utstyret igjen, selger unna det man ikke har bruk for og sitter igjen med et enkelt oppsett. Utstyret er kanskje nesten som det man startet med, med noen små forandringer.

Noen som kjenner seg igjen?
 
Jeg ser et mønster her. Man begynner å brygge på enkelt utstyr, så kommer en periode på noen år der man investerer i mer og mer utstyr fordi man tror at da vil ølet bli mye bedre. Med tiden ser man at noen ting er viktige, andre ikke. Så begynner man å redusere på utstyret igjen, selger unna det man ikke har bruk for og sitter igjen med et enkelt oppsett. Utstyret er kanskje nesten som det man startet med, med noen små forandringer.

Noen som kjenner seg igjen?

Ja. Kjører en slags BIAB og batch sparge. Hadde pumpe og mikk til kontinuerlig sirkulasjon under mesking og kontinuerlig skylling, men det har havna i skuffen. Kjele og kokeplate, det er det hele. (Har fått meg en fin kjele, da. Ss;).)

Nyttig utstyr: pH-meter:).
 
Jepp. Fra et trekjelers med ventiler i hue og ræva til et tokjelers som krever absolutt minimalt med arbeid under brygging.

Men, man stuper jo i det på et tidspunkt og den erfaringen tar men med videre.
 
Jeg gikk fra BB30 til Speidel 50 og tilbake til BB30. Bruker ikke pumpe jeg heller, men litermål.:)
Tapper av vørter fra bunnen og tømmer over malten når temperaturen skal opp. Liker denne jobben, Speidelen ga mulighet for å gjøre andre ting mens jeg brygget, men jeg liker bedre at når det er bryggedag så er det kun brygging til alt utstyret er vasket og står til tørk. Det er en luksus vi som ikke har små barn lenger har mulighet til, men skjønner jo at det ikke er mulig for alle.

Generelt har jeg inntrykk av at det brukes for mye penger på meske-delen av brygginga.

Nyttig utstyr: Thermapen
 
Me like:)! Men det der er kobber, er det ikke? Ville egentlig helst unngå det.

Hva kom frakt etc. på?

Hvorfor unngå kobber? Det kjøler bedre enn rustfritt.

Betalte ca. 80$ i frakt, sklei heldigvis rett igjennom uten moms hos posten ;) den kommer med amerikanske GH koblinger men spurte dem og fikk med gratis overganger til 5/8" slange. 1/2" slange blir nok litt pysete når det er 3 spiraler i parallell som skal forsynes.
 
Hvorfor unngå kobber? Det kjøler bedre enn rustfritt.

Betalte ca. 80$ i frakt, sklei heldigvis rett igjennom uten moms hos posten ;) den kommer med amerikanske GH koblinger men spurte dem og fikk med gratis overganger til 5/8" slange. 1/2" slange blir nok litt pysete når det er 3 spiraler i parallell som skal forsynes.

Kobber skal være greit så lenge du får en beskyttelse av det rette oksidet på det, men jeg vil gjerne slippe å bekymre meg om det. Det kjøler bedre, men forskjellen er faktisk veldig liten. Jeg bruker gjerne det minuttet ekstra.
 
Jeg har akkurat kjøpt meg en zchiller
motstrømskjøler som sammen med en kraftig pumpe td5 skal kunne kjøre igjennom all vørter inn i den koniske tanken på 5 min( har ikke testet dette enda). Har fra før brukt spiral kjøler men synest den bruker for lang tid fra 80 grader og ned.

Ser poenget med DMS problemet med motstrømskjøler men håper at det går fort nok med den nye pumpen. I forhold til at mer bunnfall blir med over så ser jeg ingen problem med det siden det blir dumpet fra koniske i løpet av kort tid.

Det jeg er mer bekymret fir er at dette er kobber og lurer derfor hvirdan jeg kan hindre oksidering og hvordan jeg skal rengjøre den.

Har vært meget fornøyd med spiralkjøler og skal nå prøve noe nytt og er meget spent. I tillegg koster det en del utstyret også , så lurer jo på hvor god investeringen egentlig er.

Easybrew
 
Tilbake
Topp