Spm. ang koking av brygget, klarningsmiddel m.m

Heisann. Har kjøpt meg en boks med Coopers Draught og en stk boks Muntons Medim maltekstrakt (noen som har prøvd denne komboen?). Siste ølsettet jeg satte brukte jeg spraymalt, som ble bra, men jeg måtte kjøpe ekstrakt (1.8kg) denne gangen pga butikken var utsolgt.

Er en god stund siden, men forrige gang mener jeg å huske at jeg kokte jeg opp 5 liter vann og hadde ølsettet og spraymalten oppi og lot det koke noe minutter. Er det bare å kjøre samme prosedyre denne gangen? 5 liter vann, 1 kg (for mye/lite) maltekstrakt, ølsettet og la det koke noen (hvor mange) minutter?

OH! Noen spørmål til: Jeg ser de selger noe som heter for Irish Moss blader(100 gr) klarningsmiddel for ølbrygging på Petit Agentur sine sider. Er dette like genialt som det høres ut som, og hvordan skal jeg anvende det?

Er det en god idé å kjøpe litt humle å koke sammens med dette ølsettet?

Alle svar er bra svar!   :godtoel:

-Stian

Hei! Det er vanlig å koke maltekstrakt minst 15 minutter, helst en time, for å få koagulert vekk alle proteiner som skaper uklart øl. Det har imidlertid også den bivirkningen at all humlearomaen og mye av humlesmaken som finnes tilsatt i ølsettet fordunster. Det som blir igjen, er bitterheten fra humlen. Hvis du koker mer enn 10 minutter (som du bør), er det derfor lurt å tilsette litt ekstra humle som koker med de siste 15 minuttene (smakshumle) og de siste 1-5 minuttene (aromahumle). Se på noen av oppskriftene du finner på denne hjemmesiden, og forsøk å tilpasse mengde etter ditt volum (f.eks. 20 liter).
Jeg vil anbefale at du kjøper en pakke Saaz-humle (fin i mye lagerøl) eller East Kent Goldings (fin i engelske ales). Tøm innholdet over i et tett glass og oppbevar det i fryseren, så holder aromaen seg lenger.
Senere, når du også går over til ren ekstraktbrygging (uten ølsett), må du også tilsette bitterhumle (som skal koke med i en time). Da må du lære deg å beregne bitterhetsnivået. Her finnes det fine programmer som kan hjelpe deg med dette. Selv bruker jeg en som heter TINIBUW IBU Calculator. Du finner den ved å Google på nettet.
Jeg vil også anbefale deg å gå over til flytende gjær så raskt som mulig. Særlig på lagerøl blir kvaliteten mye bedre med flytende gjær, med også på ales blir det bedre.
Tore

Morn! Takker for utfyllende svar. Etter å ha lest dette, så venter jeg med å brygge før jeg har anskaffet meg humle og flytende gjær. Er det noen spesiell type flytende gjær som kan anbefales?

Mange spørsmål surrer i hodet mitt nå  :p :

Etter jeg har kokt maltekstrakten, tar jeg bare å blander Coopers settet i dunken sammens med maltekstrakten? Eller har jeg misforstått?

Hva består egentlig ølsettet mitt av? Får jeg "dobbelt opp" med humle når jeg også tilsetter dette i maltekstrakten?

Stian :skaal2:

Hei, ja du kan blande Coopers settet i dunken tilsammen med maltekstrakten etter at maltekstrakten er kokt med humle. Du får litt dobbelt opp på en måte, dersom du tar mye humle, så ikke overdriv på den fronten. Øl blir det uansett så ikke vær for redd til å sette igang.

Flytende gjær, slik som fra Wyeast, er utmerket til hjemmebrygging, men noen sorters tørrgjær er ikke så ille heller.

Mitt poeng er at det er særlig humlearomaen som fordunster ved langvarig koking. Dette kan man erstatte ved å tilsette litt aromahumle på slutten av koketiden. For et 20 liters brygg kan det for eksempel passe å tilsette ca. 15 gram Saaz-humle når det gjenstår 2-5 minutter av koketiden. Kanskje kan du også tilsette 10-15 gram når det gjenstår 15 minutter av koketiden som smakshumle. Saaz-humlen inneholder lite bitterstoffer (vanligvis 3-5 prosent alfasyre mot over 10 prosent på typiske bitterhumler som Nordbrauer). Derfor påvirker Saaz i liten grad bitterheten i ølet, men gir en god smak og aroma.

Tore Bjørgo skrev:
Mitt poeng er at det er særlig humlearomaen som fordunster ved langvarig koking. Dette kan man erstatte ved å tilsette litt aromahumle på slutten av koketiden. For et 20 liters brygg kan det for eksempel passe å tilsette ca. 15 gram Saaz-humle når det gjenstår 2-5 minutter av koketiden. Kanskje kan du også tilsette 10-15 gram når det gjenstår 15 minutter av koketiden som smakshumle. Saaz-humlen inneholder lite bitterstoffer (vanligvis 3-5 prosent alfasyre mot over 10 prosent på typiske bitterhumler som Nordbrauer). Derfor påvirker Saaz i liten grad bitterheten i ølet, men gir en god smak og aroma.

Ok, dette skal jeg prøve, takk for tipset! Men er det sånn at denne Saaz humlen er både bitterhumle og aromahumle, altså bare to forskjellige navn den får ut i fra når man tilsetter den i kokingen og hvordan dette vil påvirke brygget? Eller er det to forskjellige typer jeg må kjøpe?  ::)

Korrekt! Saaz er navnet på humlen, akkurat som Pimpernell-poteter (hvis det var en sammenlikning som gjorde det noe klarere...:)
Så du trenger bare å kjøpe én type.
Om den brukes som bitterhumle eller aromahumle avhenger av når man tilsetter den under kokingen, og det vil følgelig påvirke brygget på forskjellig måte.

Jeg vil gjerne korrigere Tore litt: "Kit" og ekstrakt trenger ikke å kokes for å koagulere ut proteiner, det er allerede gjort for deg på fabrikken. I den grad det er igjen noen proteiner, er det nok så lite at du ikke trenger å bekymre deg om det.

Derimot kan det være en idé å iallfall gi det et oppkok, for å være sikker på at det er sterilt.

Og skal du bitre med egen humle, må du seff koke for å trekke ut bitterstoffer.

Etter det jeg mener å ha lest, bør spraymalt og vanlig flytende maltekstrakt kokes en stund, mens den maltekstrakten som er i øl-kits skal være ferdig kokt. Men her er det sikkert noen som har bedre kunnskap enn meg...

Jeg hørte et intervju med en fra Briess Malting, og ifølge ham er det slik at all ekstrakt og spraymalt som er til brygging, allerede er kokt og alt slagg allerede  er felt ut. Mens i maltekstrakt som er til baking, er ikke det nødvendigvis tilfelle. Med Moss Maltekstraks, feks, blir det masse slagg felt ut når du koker det.

Nå kan det tenkes at Muntons og andre produsenter gjør det på andre måter, det har jeg ikke egentlig nok kunnskap om (og så er det så lenge siden jeg brygget med ekstrakt), jeg bare antok at det var slik :)

Tilbake
Topp