Spørsmål ang. flasking direkte fra gjæringsbøtte.

Jeg har nå gjennomført to brygg på ølsett, Coopers Real Ale og Coopers Stout. Den første gikk bra, og smaker fortreffelig, mens den andre står til karbonering. En tredie, Coopers Dark Ale, har blitt satt til gjæring. At jeg ennå ikke har opplevet noen infeksjon, og at min første brygg har blitt så bra, tror jeg skyldes kjæmpe rask og venlig veiledning her på forumet. Først of frammest: Takk for det.

Problemet mitt nå er, at det irriterer meg litt at 1.5 - 2 liter øl går tapt på flasking, der jeg forsøker få så lite gjærrest med som mulig, og fordi jeg først flytter øl til annet kar med sukkerlake. I den forbinnelse er mitt spørsmål om det går an å blanne sukkerlake rett i gjæringsbøtten (primærgjæringsbøtten) og tappe på flaske rett fra den? Det ville kutte ned spillet til halvparten, gi mindre rengjøring, og muligvis minske risikoen for infeksjon ved flytting av øl til annet kar.

Jeg kan forestille meg at man kan helde sukkerlaken forsiktig i ølet og røre forsiktig rundt for å blanne godt ut. Men, vill man da hvirvle opp mye gjær? Om man er for forsiktig, vill man da få for dårlig oppblanding av sukkerlaken, slik at noen flasker eksploderer og andre har for lite kullsyre?
 
Hei.

Å blande sukkerlake i gjæringsbøtta tror jeg vil funke dårlig. Som du selv sier blir bunnslamet lett virvlet opp. Men, vi bruker å tilsette sukkerlake rett i flaskene og så tappe fra primærgjæringsdunker. Vi koker opp en oppmålt mengde vann/sukker (feks 2,5 dl) som skal fordeles jevnt i feks 50 flasker. Da skal hver flaske ha 5 ml, og vi bruker ei stor sprøyte til å måle opp og fordele sukkerlake med. Dette fungerer meget bra.

MVH
Børge
 
Jo, jeg har lest om å sette sukkerlaken i flasker med sprøyte. Men jeg har hatt det for meg, at det var ganske tidkrevende. Om du sir det funger bra, og jeg kanskje har overvurdert tiden det tar, da skal jeg prøve det. Uansett tenker jeg det er mer hygieinisk enn å ta ølet over på annen bøtte ... Takk for svar.
 
Hvis du har målesylinder til mostvekten burde det være en lett biff :)

Eller kan du jo bruke reint sukker (med trakt) eller sukkerbit, det går an det og..
 
Dess mindre omtapping dess mindre sjanse for infeksjon. Det fungerer utmerket. Mener vi beregner slik at det blir 10 ml/flaske, og fyller 6 og 6 flasker med ei sprøyte på 60 ml. Vet at flere på forumet gjør det samme.

Sukker som ikke er kokt gir infeksjonsfare, og selv om det ofte går bra ville jeg ikke gjort det.

MVH
Børge
 
Ser ut til at jeg må benytte meg av denne metoden selv for å tilsette sukker ettersom begge ballongene mine er opptatt med porter og brown ale.
 
Eg bruker rett og slett ei trakt også tilsetter eg vanlig strøsukker på kvar enkelt flaske, eg lika at det er bra med kulsyre i ølet så eg bruka 1ss sukker / liter (altså halv spiseskje på halvvliterflasker og 1.5 ss på 1.5 l flasker) Regner med at det er mange her på forumet som vil rive seg i håret av bruken av så mykje. Deretter tapper eg rett frå primærkaret og over på flaskene. Eg bruker aldri å ha meire enn max 1 dl svin, men eg godtar da at det kommer ein del gjær i første og siste flaska eg tappa. Så lenge de står lenge nok så vil det sette seg på bunnen og det blir ikkje noke større problem.

Forøverig, før så trudde eg at det var nødvendig å "riste" flaska for å løse sukkeret opp i ølet, men mi seinare erfaring er at det ikkje er nødvendig...
 
Som nevnt med bruk av sukkerbiter vil jeg fraråde å benytte sukker som ikke er dessifisert på noen måte, dette kan føre til infeksjoner.
For min del gikk det lenge bra med bruk av sukkerbiter, men så endte jeg opp med en pakke som må ha vert infisert, for alle flaskene som var karbonert med sukkerbiter fra denne pakken ble sure, men flasker karbonert med sukkerbiter fra en ny pakke ble bra.

Så tror stortsett det går bra, men de gangene ølet blir surt er det... surt :cheeky:
 
Helge T skrev:
Ser ut til at jeg må benytte meg av denne metoden selv for å tilsette sukker ettersom begge ballongene mine er opptatt med porter og brown ale.

Tja, innkjøp av en ekstra gjæringsbøtte på Europris til kr. 109,- kan vel knapt kalles noen tung investering :D
 
Beant skrev:
Å blande sukkerlake i gjæringsbøtta tror jeg vil funke dårlig. Som du selv sier blir bunnslamet lett virvlet opp.
MVH
Børge

Er uenig i dette. Benytter man Klar urt / Irish Moss mot slutten av kokingen og tar seg tid til å la gjæra sette seg i spannet, er det
intet problem å tilsette utrørt sukkerlake og deretter tappe. En skal imidlertid ikke gå amok med blandesleiva i stampen.
Har benyttet dette en del ganger uten at det har satt noe minus preg på brygget  :)
 
Jan Morten skrev:
Beant skrev:
Å blande sukkerlake i gjæringsbøtta tror jeg vil funke dårlig. Som du selv sier blir bunnslamet lett virvlet opp.
MVH
Børge

Er uenig i dette. Benytter man Klar Urt / Irish Moss mot slutten av kokingen og tar seg tid til å la gjæra sette seg i spannet, er det
intet problem å tilsette utrørt sukkerlake og deretter tappe. En skal imidlertid ikke gå amok med blandesleiva i stampen.
Har benyttet dette en del ganger uten at det har satt noe minus preg på brygget  :)

Sjansene for at man ikke får blendet det skikkelig ut og/eller får med mye gjær, er definitivt til stede. Om man ønsker uniform blanding, er det best å tapp over til en ny dunk. Med enkelte gjærtyper vil det være nærmest umulig ikke å få med en god del gjær. Irish moss/klar urt vil forøvrig ikke ha noen betydning her. Proteiner som ikke er felt ut pga. manglende bruk av dette vil heller ikke la seg vivrvle opp...
 
Gahr

Selvfølgelig, du har rett  :) Jeg har nok antegelig flax... Men har også ro til å la ting klarne ut / sette seg før jeg tapper.
Det går ikke med alle typer gjær og somsagt har jeg prøvd dette noen ganger
Er litt makelig anlagt også  ;D Men er mere redd kontamisjon enn ei flaske med mindre fizz i ny og ne. . .
 
Coopers karboneringsdrops er greie i bruk! 1 stk per 33 cl, 2 på en halvliter.

Kan desinfiseres i f.eks. StarSan.

Jeg bruker dem til 'resten' som blir igjen når fatet er fullt. Blir kanskje litt dyrere hvis alt skal over på flaske..
 
Dere som bruker sukker eller sukkerbiter rett på flaskene, desinfiserer dere flaskene i ovnen før eller etter at dere har hatt på sukker?

Skulle ikke sukkeret bli desinfisert hvis flaskene settes i ovnen etter at sukkeret er tilsatt?
 
Knut_E skrev:
Dere som bruker sukker eller sukkerbiter rett på flaskene, desinfiserer dere flaskene i ovnen før eller etter at dere har hatt på sukker?

Skulle ikke sukkeret bli desinfisert hvis flaskene settes i ovnen etter at sukkeret er tilsatt?

Joda. Alt som varmes opp til tilstrekkelig temp tilstrekkelig lenge blir så godt som sterilt. Mulig sukkeret karamelliseres i flaska? Og mulig det ikke gjør noe.'
 
Tilbake
Topp