Spørsmål angående starter

Hei, jeg vurderer å prøve flytende gjær etter gammel, men trenger litt hjelp med tanke på starter, mengde o.l.

Jeg ska til mitt brygg i følge Mr.Maltys kalkulator bruke 7 pakker i en 16 liter starter.

Hva ville dere gjort?

1. Dersom jeg kjøper 1 pakke gjær
  2. Dersom jeg kjøper 2 pakker gjær
  3. Osv.osv...
Hva er mest lønnsomme måten å gjøre det på, jeg har aldri laget så stor starter før.

Ingen av delene egentlig. Jeg ville startet(sigh) med en annen kalkulator

Skjønner ikke helt det der. En 16 liters starter virker helt absurd, om det da ikke er snakk om å brygge svære mengder øl. Hva skal du brygge, og hvor mye?

edit: Så posten din. Jeg ville kjøpt 8-9 poser w-34/70, tror jeg:). Du burde bygget en starter i flere steg hvis du skulle bruke flytende gjær, men det tar tid.

Ok, lyst å utdype det litt mer?

Hva ville du gjort dersom du hadde 110 liter lys lager med O.G. 1.045 du skulle bruke flytende gjær i?
Du sier ikke noe om hvilken temperatur du skal gjære på? Hurtigbrygging kanskje?

Eksperimentell eller tradisjonell metode?

Sist redigert:
Du sier ikke noe om hvilken temperatur du skal gjære på? Hurtigbrygging kanskje?
En lys lager gjærer vel vanligvis på knapt 10 grader... Og det blir på den tradisjonelle måten.
Skjønner ikke helt det der. En 16 liters starter virker helt absurd, om det da ikke er snakk om å brygge svære mengder øl. Hva skal du brygge, og hvor mye?

edit: Så posten din. Jeg ville kjøpt 8-9 poser w-34/70, tror jeg:). Du burde bygget en starter i flere steg hvis du skulle bruke flytende gjær, men det tar tid.
Det er det jeg gjør vanligvis (10 poser) men nå ville jeg prøve flytende igjen...

Hva med å brygge to dager. En liten 20 liter dag 1 som gjærer på plastkar med 'vanlig' starter. Brygg 90 liter noen dager etterpå og hell 20 literen i 90 literen

Tror nok @msevlands metode er løsningen, det er en grunn til at alle bryggerier gjenbruker gjær. Evt kan du jo steppe opp endel runder, vet ikke hva du har av utstyr til starter, men det vil bli noen runder samme hva

Hva med å brygge to dager. En liten 20 liter dag 1 som gjærer på plastkar med 'vanlig' starter. Brygg 90 liter noen dager etterpå og hell 20 literen i 90 literen

Har faktisk akkurat gjort det der, med en kølsch. Hadde bare en dose halvgammel WLP029, og hadde "glemt" å lage starter. Så jeg brygget hele ladningen, men tilsatte gjær bare til det halve. Så ventet jeg til gjæringen var godt i gang, og blandet inn den andre halvparten. Det har fungert greit.

Loggen min fra 60 liter lys lager..

2 PK. DME (1kg) til starter..
Starter 1 rør WLP830 (45 dager gammelt)først 6 liter starter så 4 liter på denne igjen..

Tilsatte gjærstarter på 18 grader,lot stå 8 timer før nedkjøling til 9 grader i kjøleskap så full fart lager profil..

Gjæret veldig bra..
Fin å ren smak..

Sist redigert:
Tilbake
Topp