Spørsmål om fordamping

Jeg har et spørsmål om fordamping som jeg lurer på om noen kan svare meg på.

Jeg leste en eller annen plass at det er anbefalt en minimum fordamping på ca 8 prosent i timen, problemet med mitt oppsett er at varmeelementet er akkurat på grensen stort nok, og det bli ikke skikkelig kok dersom lokket ikke dekker over halve kokekaret, problemet da er jo at det fordamper mindre enn anbefalt.

En annen liten ting. Varmeelementet mitt står litt høyt i kokekaret og under prøvekjøring med vann, så blir alt over varmekolben varm, men det som er under forblir mye kaldere. Vil dette utjevne seg når det begynner å koke?
 
Et spørsmål til, er det egentlig nødvendig å ha på lokk når man koker?
Jeg ser ikke hensikten så jeg pleier å skippe det
 
Når det koker utgjevner det seg.. har selv kolbene 15cm over bunn i vv tank..

Lokk skal ikke på under kok.. da drypper det du vil bli kvitt tilbake i vørteren..

Få deg en kraftigere kolbe/en til..
 
Har prøvekjørt litt nå, og det koker, men det fordamper ikke så mye som "anbefalt". Men jeg har også lest en plass at det har ikke så mye å si hvor mange prosent som fordamper, men heller hvor mange liter som fordamper. Stemmer dette??
Jeg kom frem til at mitt oppsett fordamper ca 8 liter pr time.

Kvalifiserer dette som god nok koking? http://trengereidfjord.no/testside.htm
 
Sist redigert:
Noen andre som har et godt svar på om det er hastigheten på fordampingen eller mengden som er viktig? Er det mengden så er det jo bare å koke litt lengre...
 
Det logiske må jo være mengden? Altså en total prosentvis andel. At den mengden er lik 8%, er jeg mer skeptisk til. Det er flere faktorer her. Brulosopher gjorde et eksperiment på dette, husker ikke detaljene, men han kokte to like malt-sammensetninger kort og lenge- mener å huske at ingen smakte forskjell. Det betyr ikke at fordamping ikke er viktig- men det er ikke det eneste som betyr noe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
The half-life for DMS is 40 minutes, so half of the DMS will be boiled off in a 40 minute vigorous boil. So if we do the math, a 60 minute boil gets rid of 64.7% of the DMS and a 90 minute boil rids us of 79% of the DMS. That is why most experienced brewers recommend a 90 minute or longer vigorous boil.


Fra beersmith-bloggen.
 
Minst 90 minutter kok ja, det er ikke antall liter som teller men husker ikke akkurat hvordan det beskrives, Grunnen er at pilsmalt ikke er behandlet med temp over 60 grader som må til for og fjerne DMS.
Kan jo lure på hvordan en pils av palemalt blir ? :) da slipper vi tenke på DMS.
 
Minst 90 minutter kok ja, det er ikke antall liter som teller men husker ikke akkurat hvordan det beskrives, Grunnen er at pilsmalt ikke er behandlet med temp over 60 grader som må til for og fjerne DMS.
Kan jo lure på hvordan en pils av palemalt blir ? :) da slipper vi tenke på DMS.
Kanskje et eksperiment på dette må testes :)
 
Tenkte på neste brygg av pils med palemalt faktisk..har 2 sekker palmalt på lager..
Har 4 brygg med pils nå siste månedene så har noen å sammenligne med..
 
Hei. For meg så ser avdampingen helt grei ut, vet ikke om det blir noen forskjell når det er vørter i kjelen, men uansett kan du kanskje vurdere å isolere kjelen, da har du mye mer å gå på, og du sparer energi og IKKE bruk lokk på kjelen.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Hei. For meg så ser avdampingen helt grei ut, vet ikke om det blir noen forskjell når det er vørter i kjelen, men uansett kan du kanskje vurdere å isolere kjelen, da har du mye mer å gå på, og du sparer energi og IKKE bruk lokk på kjelen.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Kjelen er isolert... :) og jeg har ikke lokk på. Litt vanskelig å få noe til å fordampe med lokk på ;) Men nå har jeg satt inn en ekstra 2 kw kolbe, så i morgen skal jeg teste med 8 kw i stedet for 6 kw :)
 
Tilbake
Topp