Spørsmål rundt IPA og hvordan vørteren skal se ut før den skal gjæres.

Hei,

Jeg og en kamerat har nylig kjøpt oss en braumeister 20 l speidel.
Ingen av oss har laget eller sett andre lage øl før.
Vi har kjøpt ferdige ølsett og har fulgt oppskriften så bra som mulig.
Første gang vi brygget var på lørdag - da laget vi Hoppy Joe og vi føler oppskriften ble fulgt meget bra.

I går skulle vi lage en IPA (ABC Hop Sanatorium), og da gjorde vi enkelte feil.

1. Vi skulle legge kjølespiralen oppi den kokende vørteren de siste 15 minutter. Men den var full av vann fra forrige lørdag, noe som gjorde at temperaturen falt så mye at det tok 15 minutter å komme opp i koketemperatur igjen. Dette gjorde at vi avbrøt kokingen 15 minutter før, altså ble 15 minutter kok erstattet med 15 minutter hvor det ikke kokte, men var rundt 95-98 grader. Kan dette ødelegge?

2. Selve vørteren så veldig annerledes ut enn Red Alen vi lagde forrige gang. Før vi tappet væsken over i gjæringstanken så den veldig tynn ut på toppen og veldig tjukk ut på bunnen. Det lå en del bunnslam fra humla igjen i bunn av karet og bunnslammet var meget tykt. Er dette normalt?

3. Vi glemte å bruke hydrometeret før hele vørteren var lagt i gjæringskaret. Men det var noe tjukk væske igjen på bunn av braumeisteren. Vi fylte opp målebegeret med den. Denne målte hydrometeret til 1.065. Høres det riktig ut?

Dette er kanskje relativt dumme spørsmål, men vi ble litt bekymret...
Håper noen kan svare oss.

1. Jeg har gjort denne tabba noen ganger sjøl. Ekspertene kan svare på hvor alvorlig det er, men jeg tviler på at det vil by på noen voldsomme problemer.

2. Høres ut som om du har fått bra bunnfall. Ikke noe gæernt i det. Forskjellen fra sist er da muligens at dere har hatt bedre hot break (altså skilt ut mer dritt under kok), eller at det rett og slett bunnfalt bedre under kjøling. Ingenting å bekymre seg over, snarere tvert imot.

3. Da har du gjort en hydrometermåling med mye "trub". Jeg er ikke helt sikker på hvor mye det påvirker. 1.065 er ihvertfall i rangen som Bryggselv oppgir (63-66). Noen med mer erfaring kan sikkert chippe inn på hvor mye off målingen kan være, men for meg høres det ut som om dere skal lene dere tilbake og slappe av - dere har brygget øl :)

1. Det vil vel påvirke humle utnyttelsen noe
Hender ofte med meg også når jeg brygger partial-mash og dumper oppi maltekstrakten de siste 15 min.
Temperaturen dropper noe og det tar ca. 5 min å komme opp i kok igjen, pleier da vanligvis å legge til et par minutter på total koketid
Noen som vet hvordan det påvirker humleprofilen/øllet?

1. Temperaturen påvirker isomerisasjonen av alfasyrene i humla, dvs. hvor mye bitterhet du får ut av den. Etter å ha lest litt rundt (bl.a. http://aussiehomebrewer.com/topic/68163-hop-isomerisation-temperatures/) virker det som om en grei regel er at utnyttelsen dropper med halvparten for hver 10c, før isomerisasjonen stopper opp på ca. 80c. Siden dere bare droppet noen få grader tror jeg ikke det vil ha så veldig mye å si, det er jo mange andre variabler inn i bildet her og. For å si det sånn, om den største feilen dere opplever med deres første øl er at den er noen IBU for lav i forhold til oppskriften, er det en knallsuksess :)

tl;dr: RDWHAH

Minner også om menneskers bitterhet-sensitivitet som er langt mindre finkornet enn at man klarer forskjellen på et par-tre IBU :)

Kanskje et veldig elementært tips, men dersom mulig pleier jeg å kjøre varmtvann gjennom kjølespiralen før jeg tar den i vørteren. Da slutter det ikke å koke.

Det hjelper også å tømme den etter bruk - da slipper man også at det spruter vann ut når det begynner å koke inne i kjøleren. Tøm med heltemodig blåsing, eller ved å "skru" den rundt og rundt mens du holder den opp-ned. Sistnevnte oppdaget jeg ved en tilfeldighet sist jeg vasket min...

Hvordan måler man IBU?

I praksis så gjør du ikke det som hjemmebrygger, du estimerer IBU med beregninger i forkant. Måling krever labutstyr. Her er en artikkel om saken: http://www.popsci.com/science/article/2013-04/beersci-ibus-explained

Boka til John Palmer (How to brew) har masse informasjon om disse beregningene (feks her http://www.howtobrew.com/section1/chapter5-5.html), anbefales å lese. I tillegg finnes det hauger av software of nettjenester som beregner for deg, basert på størrelse på kok, mendge humle og deres alfasyre-innhold + koketid.

Brygget samme IPA for ca 5 uker siden. OG endte på 1.070 og FG på 1.015. Laget gjærstarter med WLP001. Fikk totalt 18 liter på flaske så vi bommet litt med vannmengde ved skylling av mesk. Fikk akkurat testet en flaske før jeg reiste på jobb, og det er den beste IPA'en jeg har smakt. Nå er ikke jeg ekspert på IPA, men denne likte jeg godt. Gleder meg til å komme hjem å sjekke om den virkelig var så god :)

Har et nytt spørsmål, uten at jeg ser det nødvendig å opprette ny tråd. Vi lagde samtidig ølen "Hoppy Joe" fra ferdigsett hos Bryggselv.no.

http://www.bryggselv.no/products/lervig-hoppy-joe-allgrain-lsett

Vi glemte å måle OG før vurteren ble satt til gjæring.
Men i går (etter at vi flyttet brygget fra gjæringskaret og over i et tomt kar for flasking - målte vi FG til 1,022.
Oppskriften sier at OG skulle være "1.043-48."

Nå er jo allerede brygget flasket, men var det i utgangspunktet noe vi kunne ha gjort før vi flasket den for å øke prosenten?
Er det mulig å måle FG når ølen er ferdig og drikkeklar - og kan den ha forandret seg?

Er du sikker på at gjæringen er over? Altså, har du målt samme gravity flere dager etter hverandre? Det hørtes farlig høyt ut for en så lett øl (= potensielle flaskebomber).

Jeg ser for meg en av tre muligheter:
1. Dere flasket for tidlig
2. OG var en del høyere enn planlagt
3. Veldig høy mesketemp

Hei igjen,

Vi har ikke målt mellom gjæring og flasking - visste ikke at det var nødvendig å gjøre.
Hvordan kan man sjekke at gjæringen er over?
Brygget har stått i gjæringstanken i 15 dager uten å ha vært flyttet på eller sjekket annet enn at det ikke var aktivitet i gjærlåsen i dagene før vi flasket.

Hva er ditt/deres forslag?

Nå står flaskene ganske dumt til hvis dem plutselig blir flaskebomber :/

1. Flasket etter 15 dager.
2. OG ble ikke målt, men vi fulgte oppskriften.
3. Mesketempen var etter oppskriften (Har en Braumeister 25l speidel, flunk ny.)

Fikk totalt 18 liter på flaske så vi bommet litt med vannmengde ved skylling av mesk. F :)
Nå vet ikke jeg hvor mye dere fikk i gjæringsbøtta, men oppskriften sier 28 liter til kok og man kan fint (!) få 5-6 lier trub igjen i gryta dersom man ikke tar det med til gjæring + at det forsvinner litt ved tapping, så 18 liter ferdig øl er (dessverre) ikke helt uvanlig i et slikt oppsett.

Hei igjen,

Vi har ikke målt mellom gjæring og flasking - visste ikke at det var nødvendig å gjøre.
Hvordan kan man sjekke at gjæringen er over?

Ved å ta målinger underveis ;) Får du samme måling ved en dag eller to mellomrom har aktiviteten stanset og gjæringen er høyst sannsynlig ferdig.

Så - hva slags strakstiltak foreslår dere? Be til ølgudene om at mine korker skal holde stand mot den kraft som presser mot - eller annet?
Flaske om? Korke på nytt (slippe ut noe fus)?

Korken holder vel, om flaskene gjør det er en annen sak.
Har du mulighet å ha de oppi f eks et kar med lokk slik at det ikke blir noen katastrofe om det begynner å smelle?
Hvor lang tid siden er flaskene ble karbonert?
Du kan jo åpne en "prøveflaske" hvær dag en to-tre ukers tid for å sjekke at det går bra:)

Vi flasket i går kveld - rundt kl 21:00.
Det har ikke skjedd noe til nå - men det tar vel noe tid før prosessen starter...?
Jeg kan vel forsåvidt sette flaskene i et par gjæringskar jeg har stående tomme.

Jeg kan gjerne åpne en flaske fra tid til annen, men det er ingen annen måte å løse dette på?

Tilbake
Topp