Spørsmål vedr kullsyre...

TomS

Hei!
Er av den ferskeste sorten "ølbryggere" og bruker pr i dag kun ølsett. Skal sette en batch med American Pale Ale fra Bryggselv.no (overbevist om at dette blir godt) og lurer på enkleste måten for å få kullsyre på flaskene. Tidligere har jeg brukt de såkalte "Karboneringsdropsa" til Coopers og lagt de på flasken rett før tapping. Har også lest at man kan koke opp 6g sukker med litt vann pr liter øl og blande dette ut i øllet før tapping.

Kan jeg helle denne sukkerlaken rett i gjæringsdunken rett før tapping og røre forsiktig ut, og hvor mye vann skal jeg eventuellt bruke til sukkeret?

Takk for svar, og beklager dersom dette har forårsaket store latterkramper innad i forumet ;D

Jeg koker opp litt vann med 6-8 gram sukker/liter som jeg blander sammen med ølet rett før jeg tapper på flasker. For å slippe å røre opp all gjær og hummlerester som ligger i gjæringsdunken, så tapper jeg det forsiktig over i en tom og ren dunk som jeg har sukkerlaken i. Da kan jeg røre sukkeret forsiktig inn uten å røre opp gjær-kaka.

Trenger ikke bruke allverden med vann til sukkerlaken, men nok til at sukkeret kan røres ut.

Hørte av Mike Murphy på Lervig at en bør benytte seg av dextrose (druesukker på godt norsk) for å karbonere fremfor vanlig sukker. Samme mengde.

Selv tapper jeg ølet over i en ny dunk, rører forsiktig ut sukkerlaken i denne (pass på å ikke oksidere) før jeg fyller på flaske. Mengden sukker kommer an på ønsket mengde karbonering. En american pale ale kan man godt bruke 6-7g/literen på.

Takk for hjelpen. Skjønner at det allerbeste er å helle alt over i en ny og ren gjæringsdunk, men tror dere at det kan være mulig å helle sukkerlaken forsiktig ut i selve øllen uten fare for oksidering? Ser jo at det kan være en ulempe da man antakelig vil få litt mer bunnfall på selve flasken!

Ville absulott ikkje hatt sukkerlake i gjæringskaret (hvis det var det du meinte), det blir nokk ein gjær og trubgrøt uten like hvis du skal få blanda ut sukkeret skikkelig. Rengjør ein ny dunk, ha ølet over i ny dunk uten å plaske og hell sukkerlake i ny dunk etter ca. 5 liter øl er fylt på den nye dunken. Okyderings faren er ikkje så utroleg stor når du heller sukkerlake i ølet. Eg heller kokende lake rett i dunken, og prøver å unngå for mykje plasking, og har full tiltro til at det er uproblematisk. Eit tips til kan vere å legge hevert/slange slik at det lager sirkulasjon i ølet når du tepper over, det vil blande laka godt.

Personleg funkar det for min del (framleis) greitt med å fylle sukkerlaken direkte på flaske med ei steril sprøyte. Men kvar mann sin måte.

ser at du skal blande sukker og øl i ny tønne før flasking, noe som er en god ide, og er metoden jeg bruker nå. eneste forskjellen er at jeg bruker byggekjelen til å blande sukker eller dme lake med ølet. Den steriliserer jeg bare ved å koke med et par liter i bunnen av kjelen, vannet heller jeg over i en balje og tillsetter oxy og bruker det til å vaske resten av utstyret og flaskene med. jeg bruker også en hevert med flaske fyller til å flytte ølet fra flaske til kjele.
jeg brygget flere brygg hvor jeg helte sukker laken retti gjærings karet med ymse resultat. noen ganger gik det greit ikke så mye grums syntes jeg, men det som fikk meg til å forandre metode var ett brygg hvor halvparten av flaskene enten eksploderte eller ble sterkt over karbonerte resten ble så tamme at jeg ble nødt til å tilssette sukker på nytt.

En annen mulighet som går helt fint er å bruke en sukkerbit til 0,33 flasker, eller en sukkerbit pluss en halv teskje til 0,5 flasker. Da slipper du å bruke en ekstra gjæringsdunk, i tillegg blir det enkelt å få riktig mengde kullsyre.

Rolf IS:
Har du hatt noe problemer med infeksjon ved å bruke sukkebit versjonen? Tenker bare at vi jobber hart med å ha alt sterilt å sukkerbiter er jo fulle av porer hvor bakterier å ulumskheter kan gjemme seg.

Tilbake
Topp