Spraymalt for å booste OG

Hei,
Da det ser ut til å bli en overgang til speidel dvergen på utstyrsfronten, ser jeg at grunnet de litt kjipe begrensningene at jeg må lære meg å bruke litt spraymalt for å få opp dampen på IPAene.

Kun brygget allgrain og aldri brukt LME eller DME før, og lurer på et par ting.

Regner med at spraymaltet setter litt smak som alt mulig malt gjør, men ser også man kun har stort sett 4 å velge i, ekstra lys, lys, amber og mørk.

Velger man spraymalt da kun etter fargen man vil oppnå?

Er det også noen andre bakdeler ved å bruke lme/dme til å booste OG? på smak feks eller vil smaken bli som normalt, bortsett fra at man kanskje sitter igjen med en aldri så liten bismak av at man har jukset litt? ;)

Tilsettes ved kokestart right? og skulle man ha en oppskrift som det blir for mye malt av i maltørert, så er det basemaltet man bytter ut litt av med spraymalt ?

Jeg brukte Briess Golden Light LME malt i mitt første brygg (fordi jeg hadde hørt det var enklere enn grain-brygging). Det skulle bli en Pale Ale.

Jeg fikk mørkere farge og mer maltsmak enn planlagt. Jeg mistenker karamellisering.

Derfor:
1. Les om smaken på maltekstrakten du velger. Det er viktigere enn fargen.
2. Ikke ha på varme mens du rører ut ekstrakten i vannet. Maltekstraktklumper kan lett gi karamellisering eller i verste fall svi seg.

Det er flere metoder for å øke OG over det bryggeapparatet klarer, eksempelvis dobbeltmesk, eller å sløyfe skyllig slik at vørter blir mer konsentrert. Nå har ikke jeg speidel, men en kan fint lage typeriktige IPA på den. Hvilken ABV ønsker du?

1 kg spraymalt tilsvarer ca. 1,6 kg vanlig malt. Lys spraymalt lager samme maltsmak som basismalten din, og skal ikke medføre noe spesiell smakskarakter på vanlige øltyper.

Du brygger som vanlig, og bruker kun spraymalt for å øke OG. Det er sammensettingen av maltet som gir ønsket farge på brygget ditt, og du gjør lurt i å velge lys spraymalt for å ikke påvirke fargen på brygget. Du makser ut maltmengde i bryggeapparatet for høyest mulig OG.

Når kok har startet måler du sukkerverdien og legger til 8% for forventet avdamping av vann. Mot slutten av kokingen tilsetter du spraymalt tilsvarende øking av OG du ønsker. Dette finnes det bryggekalkulatorer for.

Takk for god info.
På IPAene så pleier jeg stort sett å prøve å gå for 6,8-7,5 ish.

Sløyfe skylling sier du, var i inntrykk av at man burde skylle jeg på speidel for å øke effektiviteten litt? Eller tenker du på å sløyfe skyllingen for å senke volumet rett og slett?

Hør i speidel forumet, men jeg tror at du kan klare den styrken fra en speidel uten å bruke spraymalt.
Ja poenget var å redusere volumet for å øke OG.

Man tenker ikke så mye på effektivitet når en lager sterkt øl.

Det er flere metoder for å øke OG over det bryggeapparatet klarer, eksempelvis dobbeltmesk, eller å sløyfe skyllig slik at vørter blir mer konsentrert.
Som RETBergen sier. Dersom du skyller, kan du også koke en time (eller mer) ekstra før du tilsetter humle

Tilbake
Topp