Spraymalt

Jeg har ei pakke fra wyeast her , en ale gjær. Jeg lurer på om jeg kan brygge med kun spraymalt + spesialmalt? Går dette ?

eirikand skrev:
Jeg har ei pakke fra Wyeast her , en ale gjær. Jeg lurer på om jeg kan brygge med kun spraymalt + spesialmalt? Går dette ?

Klart du kan, men blir ikke det litt kjedelig uten humle, eventuelt liknende?

Hehehe.. Humle har jeg nok av, har du en oppskrift på lur, eller så blir det en eksperiment øl her. Hvor mye tilsvarer 1 kg spraymalt forøvrig? Holder det med en kg til 23 liter??

eirikand skrev:
Hehehe.. Humle har jeg nok av, har du en oppskrift på lur, eller så blir det en eksperiment øl her. Hvor mye tilsvarer 1 kg spraymalt forøvrig? Holder det med en kg til 23 liter??

1 kg på 10 liter vann gir vel 1.040, så 1 kg på 23 liter blir ganske tynt

Ok. Takker for en usedvanlig kjapp respons forøvrig, men Hvor mye spesialmalt bør jeg ha oppi for å øke i tilfelle?

eirikand skrev:
Ok. Takker for en usedvanlig kjapp respons forøvrig, men Hvor mye spesialmalt bør jeg ha oppi for å øke i tilfelle?
Har du knust eller uknust malt? Det betyr en del for utbyttet du får av den. På 23l må du nok belage deg på å bruke mer enn 1kg Spraymalt som base i oppskriften.

Du kan prøve deg litt frem i gratisprogrammet Beercalc for å finne ut hvilken vørterstyrke du kan forvente av oppskriften du legger inn :)

jeg har en god del kg med malt (pilsnermalt + krystallmalt) la oss si at jeg bruker 3 kg av dette, klarer jeg meg da med 1 kg i spraymalt ?

Det skal være nok, ja. Men malten må knuses, og hvis det blir brukt pilsnermalt så må det hele også (mini-)meskes for å få konvertert stivelsen (som da brytes ned til større sukkermolekyler, og det er dem du er ute etter).

Dog, med såpass mye som 3 kg malt bør man nesten ha en innretning som gjør at du kan sile av vørteren etter endt mesk, uten at alt tetter seg. Og bare pilsnermalten tilfører ikke spesielt smak og farge til brygget.

:) Ok. Åssen mini mesker jeg a? Dette blir jo et reint eksperiment brygg i alle tilfelle så her blir det litt kreative løsninger under hele prosessen. ;D

eirikand skrev:
:) Ok. Åssen mini mesker jeg a? Dette blir jo et reint eksperiment brygg i alle tilfelle så her blir det litt kreative løsninger under hele prosessen. ;D

Egentlig som vanlig mesking. Blandt den kvernede malten du vil meske, gjerne kombinasjonen av pilsner- og crystalmalten, med ca 3x så mye varmtvann på va 72 grader slik at du ender opp med en mesk på rundt 66 grader. La stå i over en time i en isolert beholder, og sil av vørteren etterpå. Skyll evt malten en gang med noen liter vann på 78 grader og sil av vørteren igjen. Altså all vørt du har silt av kan du blande med maltekstrakten og fylle opp med vann inntil ønsket mengde før kok, og koke hele greien. Det er med andre ord som vanlig brygging, bare på mininivå. :)

Se også http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/45-maltbrygging og http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/46-mer-om-maltbrygging

Suverent takker og bukker :) Kan jeg bruke kjøleboks fra biltema til mesking, er den grei med tanke på plastikk osv???

Hvis den er merket med PP (Polypropylen) eller PE (Polyetylen) er den ok. PE kan også stå som PE-LD eller PE-HD, som betyr Low-/High Density og er fremdeles ok.

Eduard skrev:
Den vil gjøre susen! Men husk å lage noen slags filter i bunn, med f eks en gjennomføring gjennom kjølebagen, eller med hevertfunksjon. Se bl a her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3801 (eller søk på 'kjøleboks', 'kjølebag' og 'skroggjennomføring' på forumets hovedside).

Hvis det er en engangsting dette, så går det vel an å bare helle ut væsken gjennom en sil? Jeg har klart meg med å øse ut væsken av meskekaret før jeg fikk mitt filter og det ble nå øl av det også (selv om effektiviteten var elendig og mye grums kom med til koking).

Takker og bukker, tipper jeg mekker en liten meskesak her frem til jeg kjøper noe større ala Coleman eller lignende. Prosjekt sommer 2011 er forøvrig og mekke opp noa av en gammel varmtvannstank + +.. Vi får se. Takk for all hjelp så langt :)

Da jeg minimesket i liten kjøleboks, låste jeg bare lokket, og satte boksen digitalt opp ned. Lokket er nemlig ikke helt tett, og malten blir din egen sil..

Forstår innlegget ditt slik at dette er et Ad-Hoc brygg og at grunnen til at du kjører denne løsningen er pga av at du skal bruke de råvarer du har per nå.
Enkleste ville jo vært å supplere med LME, altså flytende malt ekstrakt.
Men om du SKAL bruke spesialmalten så blir mitt tips å bare droppe kjølebag, tappekraner, gjennomganger og koblinger og pakninger. Blir mye styr for et enkelt brygg i min verden.
Kjør heller en brew-in-a-bag der du har spesial-malten i et klede under meskingen.
Se videoen hvor enkelt det kan gjøres.

[flash=200,200]http://www.youtube.com/watch?v=_hWCf5psD5A&feature=fvwrel[/flash]

Tilbake
Topp