SSR med kjøler inne i koblingsboksen?

Jeg har en 25A SSR som skal styre en vannkoker på 2000w via en PID som måler temperaturen i et HERMS-oppsett.
SSR'en og PIN'en er montert inne i den største koblingsboksen fra Clas Ohlson, og SSR'en står på en aluminiumskjøler som er skrudd fast inne i koblingsboksen.

Er det egentlig en hensikt å ha SSR med kjøler inne i en lukket boks? Ser bare ikke helt for meg hvordan jeg evt. skulle få koblet SSR'en på innsiden og kjøleren på utsiden.

Kjøleren vil absolutt ha en funksjon selv inne i en liten koblingsboks. Så lenge det er lavere temperatur på luften inne i boksen enn på SSR´en så vil den hjelpe.
Hvis temperaturen inne i boksen blir høy så kan det lønne seg og montere inn en liten vifte (type pc vifte) som bedrer kjølingen.

Tja. 2000 W er jo en beskjeden last for et 25A SSR, så det er ikke sikkert at det blir så varmt. Jeg har 3*25A SSR (1500W last på hver) med kjøleribber og 2* 5A 12V strømforsyninger på samme rekke i et styreskap. Jeg var litt spent på hvor mye varme det ville bli når jeg bygget det, men det går faktisk helt fint. Ikke særlig varmt inni skapet.

Takk for svar :)
Var det jeg hadde et håp om, at SSR'en er såpass overdimensjonert at den ikke vil gi noe særlig med varme og det lille som kom ble tatt av kjøleren.
Får heller holde et lite øye med temperaturen inne i boksen på de første testkjøringene.

4aju3eme.jpg

Som referanse så blir ikke den ribba på bildet varm i det hele tatt omtrent, lett lunken kan man vel si. Driver et 3 kW element.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Miguel skrev:
4aju3eme.jpg

Som referanse så blir ikke den ribba på bildet varm i det hele tatt omtrent, lett lunken kan man vel si. Driver et 3 kW element.

Ser veldig bra ut den, du bare laget et hull i boksen tilsvarende ribba og limte rundt?

tonylo skrev:
Miguel skrev:
4aju3eme.jpg

Ser veldig bra ut den, du bare laget et hull i boksen tilsvarende ribba og limte rundt?

Hull i boksen tilsvarende SSR-releet. Ribba er skrudd rett i skapet og SSR'en er skrudd rett i ribba.

Eg har hatt eit 25A SSR på 2Kw last i lang tid montert inne i ein 80x80mm (ca) koblingsboks. Berre ei lita 2mm aluplate i botnen av boksen som "kjøleribbe". Det har gått fint, men det er nok kvalitetsforskjellar ute og går på billege SSR fra østen.

Jeg har prøvd å søke rundt på dette forumet, men finner bare tråder fra 2008 osv. Er veldig interessert i hvilke SSR dere bruker til varmeelemeter, hvor kjøper dere og hvilken type? :)

Er også veldig interessert i tips til varmeelement som skal brukes i en aluminiumskjele, på vanlig 230V AC (ikke trefase).

Ikke meningen å kuppe tråden...

Jeg kjører 2 ssrer tot 5kw montert med pasta på bakplate i skap ca15x20cm. Måler maks temp på ca 60 grader på plata, men selve boksen blir bare såvidt lunka. Så det har noe for seg å montere kjøling inne i skapet. Peis på. Det er jo deilig å slippe å klatte med de på utsiden om det ikke er nødvendig.

Edit . Søk ssr 40a på ebay. Kommer opp drøssevis. Kjøpte en eske med 10 sist.
--

Intercom skrev:
Jeg har prøvd å søke rundt på dette forumet, men finner bare tråder fra 2008 osv. Er veldig interessert i hvilke SSR dere bruker til varmeelemeter, hvor kjøper dere og hvilken type? :)

Er også veldig interessert i tips til varmeelement som skal brukes i en aluminiumskjele, på vanlig 230V AC (ikke trefase).

Ikke meningen å kuppe tråden...
Jeg bruker en slik sak:
http://www.ebay.com/itm/25-A-SSR-SO...39?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item336a2baab3 Kombinert med en slik:
http://www.ebay.com/itm/Heat-Sink-f...34?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item336f802872
I tillegg er det viktig med kjølepasta mellom SSR og ribber, den fås kjøpt hos dataforhandler.

Hans Einar skrev:
Jeg kjører 2 ssrer tot 5kw montert med pasta på bakplate i skap ca15x20cm. Måler maks temp på ca 60 grader på plata, men selve boksen blir bare såvidt lunka. Så det har noe for seg å montere kjøling inne i skapet. Peis på. Det er jo deilig å slippe å klatte med de på utsiden om det ikke er nødvendig.

Edit . Søk ssr 40a på ebay.  Kommer opp drøssevis. Kjøpte en eske med 10 sist.
--

Du er ikke tilfeldigvis interessert i å selge et par av dem? Hvis ikke bestiller jeg bare fra ebay, men da tar det fort en mnd før jeg har dem i hende.

Tilbake
Topp