Star San spørsmål

mariuskrogh

Norbrygg-medlem
På søndag satte jeg mitt første "all-grain" brygg, men jeg er redd for at desinfiseringen min kanskje ikke ble bra nok.
Jeg benyttet Star San, men når jeg blandet opp Star San løsningen så ble den ganske fort hvit/blek. Har lest i etterkant at Star San ikke er spesielt effektiv når blandingen blir hvit/blek.

Hvorfor ble blandingen hvit med en gang (før jeg tok den i bruk)? Blandingsforholdet skulle være riktig.
Nå har jeg brønn-vann som har noe kalk i seg. Kan det ha noe å si? Skulle jeg ha laget en sterkere konsentrasjon av Star San?

Håper bare ikke brygget har fått noen "skumle ulumskheter" i seg...

Om du brukte riktig blandingsforhold, som du skriver, har det helt sikkert gått bra.

Don't worry, be happy. Det blir nok et godt øl, skal du se!  :ilike:

Har også ganske hardt vann her jeg bor, dusjen kalker ned på et lite øyeblikk. Har brukt star-san et par ganger i tåkete form, da i hovedsak litt uti flaskevasking (fyller ei balje med starsan og vann), men har enda ikke opplevd noen negative effekter av dette, så det blir jeg å fortsette meg til jeg evt ser et mønster om at ting ikke går så bra.

Videre så er jeg ikke fullt så nazi med renholdet som man kanskje burde være? Kvier meg ikke for å stikke fingern nedi kokekjelen for å kjenne på temperatur, suger på heverten og flaskefyller for å få det igang uten noen autohevert. Har rett og slett roet meg litt ned og ser at det går fint, men star-san er i flittig bruk. Henter ikke øsa rett fra julegrøten for å hente opp prøver fra gjæringskar akkurat.

Sånn som det er nå føler jeg vel at det er noe overdrevet til tider om hvor rent alt skal være, men det varer vel omtrent til jeg sitter med 40 ødelagte flasker. Har enda ikke ødelagt et brygg, rehydrerer tørrgjær med springvann, lagde ekstraktbrygg med vann rett fra krana uten koking, og nå går jeg opp trappa straks med grøtøsa til hu mor og skal måle min Sorachi IPA og regner med det går finfint.

Akkurat hvorfor blandingen din ble tåkete sporenstreks kan jeg ikke svare på, men mer effektivt enn vann vil jeg likevel tro det er  :biersmile:

Takk for svar - ble litt mer beroliget nå.

Da krysser jeg fingrene for at dette går bra. Brygget gjærer i hvert fall som bare det .

Sitat fra How to Brew:The viability of the solution can be judged by its clarity; it turns cloudy as the viability diminishes.

Så den vil bli tåkete før eller siden, men det vil ta lengre tid før den blir det hvis du har den i en lukket beholder.
Når det gjelder slumping på renhold: så kan du lage godt øl med dårlig renhold, men skal du lage samme øl godt/likt mange ganger, så er renhold en av faktorene som hjelper deg på vei. Og hvorfor, bevist risikere å ødelegge en batch???.
Men det er mange veier til Rom.

Har også hatt uklart star san og det er så langt gått bra. Mener å ha lest en plass at det ikke er hvorvidt det tåkete eller ei som avgjørende med ph-verdien som skal være 3 eller lavere.

Min star san blanding blir også uklar med en gang. Hmm :attevar:

Vet ikke hvorfor...

Kenneth

Husk å ha det i etter vannet er fylt opp, ikke i bunn av bøtta og så fylle vann etterpå. Står på flaska mener jeg, kanskje det var det som gjorde det?

I dag prøvde jeg å blande star san med vann oppsamlet fra luftavfuketeren min. Da ble den ikke hvit i det hele tatt (bare så vidt).
Tror jeg skal prøve å bruke dette fremover.

Smakte på brygget mitt i dag også - og det virker lovende. Har gått fra OG 1.050 og er nå på 1.010. Har hatt i litt klarningsmiddel (gelatin) da det er ganske grumsete.
Brygget er en Amarillo Pale Ale basert løst på denne oppskriften http://beerdujour.com/Recipes/AmarilloPaleAle.htm. Skal bli nam å ha med på påske ferien  :biersmile:

Det er greit å passe på å ikkje ha for mange ord delings feil ( ;) ), men produktet heiter Star San. På engelsk er ikkje ordsamanslåing like vanleg som på Norsk.

Ang. tåkete starsan/ Star San. Saksa fra HBT:

I asked a Five Star Chem employee, and he told me:

"The pH of water should be around 7-8 before you add the star san. After adding the star san the solution should be below 3.5. The cloudiness is coming from hard water. Yes, the product is sanitizing, but it will go bad over the course of a day. If you want to prevent this from happening, us DI (distilled) water.

Do not add vinegar or anything else to the solution."

I databladet står det forøvrig PH 3 eller lågare.

Hei!

Interessant,det tyder på at jeg har hardt vann...  Noe som igjen leder meg inn på tanken om å måtte justere vannet ved brygging.

kenneth

protto skrev:
Ang. tåkete starsan/ Star San. Saksa fra HBT:

I asked a Five Star Chem employee, and he told me:

"The pH of water should be around 7-8 before you add the star san. After adding the star san the solution should be below 3.5. The cloudiness is coming from hard water. Yes, the product is sanitizing, but it will go bad over the course of a day. If you want to prevent this from happening, us DI (distilled) water.

Do not add vinegar or anything else to the solution."

I databladet står det forøvrig pH 3 eller lågare.
Hva menes med "the product is sanitizing, but will go bad over the course of a day" at den ikke steriliserer mer enn en dag, og at neste dag er den ubrukelig?  Min blir tåkete omtrent med en gang med vårt harde brønnvann. Har lest at det ikke har så mye og si at det er tåkete. Lab rapporter sier også at det ikke har noe å si at den blir uklar: http://www.homebrewtalk.com/f11/star-san-cloudiness-lab-report-103337/

Tommyf skrev:
Hva menes med "the product is sanitizing, but will go bad over the course of a day" at den ikke steriliserer mer enn en dag, og at neste dag er den ubrukelig?  Min blir tåkete omtrent med en gang med vårt harde brønnvann. Har lest at det ikke har så mye og si at det er tåkete. Lab rapporter sier også at det ikke har noe å si at den blir uklar: http://www.homebrewtalk.com/f11/star-san-cloudiness-lab-report-103337/

Det er ei betydelig svakhet med den testen: Den måler pH, ikke desinfiserende effekt. Flere i tråden mener at det er surfaktanten(e) i StarSan som reagerer med stoffer i vannet og blir tåkete. Det kan ha betydelig effekt på hvor effektiv StarSan er, uten at pH påvirkes veldig.

Dette betyr vel at man må blande ny star san hver gang man trenger. Spesielt når den blir grumsete med en gang.

ser ut som det må bli rutine her. :attevar:

Kenneth

Ferdigblandet på sprayflaske holder min i månedsvis, brukbart sterk (1oz/3gal). Men i flaskevaskebøtta tåker den til på en time, uten at det har gitt meg problemer.

Tilbake
Topp