Gahr skrev:Hva er anbefalt blandingsforhold når man skal blande StarSan-løsning på spruteflaske? Bare som vanlig (1 oz/5 gallons)?
gustavf skrev:Ved en anledning ble blandinga alt for sterk i spruteflaska, så litt rester i en gjærstarterkolbe drepte hele gjærstarteren...
Jeg trodde gjæren likte starsan? Jeg har alltid en del skum igjen i kolben når jeg lager starter (d.v.s. de tre gangene jeg har gjort det..).gustavf skrev:Ved en anledning ble blandinga alt for sterk i spruteflaska, så litt rester i en gjærstarterkolbe drepte hele gjærstarteren...
Jepp! Er alt for vanskelig å måle ut star san til 1 liter..Freddy89 skrev:Jeg måler opp 10l, og blander i som vanlig i et gjæringskar(0,5 oz pr 10l). Deretter pleier jeg å fylle opp ei flaske fra dunken jeg har star-san løsningen. Enkelt og greit :ilike:
Gahr skrev:Hva er anbefalt blandingsforhold når man skal blande StarSan-løsning på spruteflaske? Bare som vanlig (1 oz/5 gallons)?
Helge T skrev:Jeg har en spruteflaske på 750ml, så da er det 1ml star san.
Helge T skrev:Da har du ut livet iallefall!
katla skrev:Om eg bryggjer til eg er 80 kan eg bruka 1000 liter i året
katla skrev:Og til dei som tenkjer å kjøpa StarSan og ikkje har vore borti det frå før: det er lite som skal til og å kjøpa 3.8 liter slik som eg gjorde er vel i overkant - 3.8 liter held til 25.000 liter oppløysing..
tfheen skrev:Jeg tror du har en faktor-ti-feil. Det er 128 fl.oz i en gallon og de 3.8 litrene er vel 1 gallon. 1 fl.oz blandes i 5 gallons, så 128 fl.oz skal blandes i 640 gallons, ca 2423 liter. (Dette stemmer om du regner andre veien også: 1 fl.oz/5 gallons er cirka 1.56ml/l. 3,8l er 3800ml, 3800/1,56 = 2435. Forskjellen på ti liter er pga avrundinger her og der).
Nå er jo snaue 2500 liter utblandet Star-San ganske mye det også, det skal sies.