StarSan vs Sterkrens

HåvardK

Norbrygg-medlem
De aller fleste som skriver om rengjøring og desinfisering refererer til StarSan. Selv ble jeg anbefalt Sterkrens som desinfiseringsmiddel, og kjøpte derfor en flaske med dette da jeg skulle starte opp. Imidlertid greier jeg ikke helt å finne ut om Sterkrens kan brukes på samme måte som jeg har oppfattet at StarSan kan - dvs uten å måtte skylle etter å ha vasket/sprayet den aktuelle gjenstanden. Er det noen som vet mer om dette, og som i tilfelle kan svare meg? Er jo en del tid å spare på å slippe all denne skyllinga.

Desinfisering. I hovedsak fosforsyre, som Starsan, men uten ingrediensene som gir det deilige skummet.
REDIGERT: Men kanskje drøyere i bruk enn Starsan?
REDIGERT IGJEN: Desinfisering er ordet. Kom i skade for å kalle det sterilisering, som vel er å ta litt hardt i.

Sist redigert:
En ikke ubetydelig divergens i svarene til kvolden og Old Era her: Ganske stor forskjell på 1ml/l og 10 ml/l. Tror nok førstnevnte må være riktig.

Vel, begge er innenfor anbefalingen på 0.1-5%. Jeg synes 0.1% virker litt lite dog, men hvis det er nok er det nok.

Svaret på 1 ml per liter fikk jeg direkte fra produsenten (Petit Agentur) etter spørsmål på epost, så jeg regner med at det da holder. Men man kan jo alltids sjekke med lakmuspapir eller et pH-meter at pH-en i blandingen er under 3 – det er det som etter sigende skal til for at StarSan skal fungere effektivt, så det samme burde være tilfelle med Sterkrens.

Tilbake
Topp