starte med fat? noen tips?

Jeg begynner å blir lei av alle flaskene som ligger å slenger hjemme, tenker dermed å starte med tapping på fat.

Hva bør jeg gå for? Nybegynner sett fra bryggselv eller sette sammen noe selv?

Brygget stort sett 50 l og deler det på to. Har eget kjøleskap til brygging.
 
Jeg ville tatt en telefon og oppmøte med cash (tar ikke kort) hos Ernst Nilsen på alnabru. Da får du 6kg Co2 til 1200 kroner, eller tusen, husker ikke helt. Men iallefal veldig mye billigere enn 2k hos bryggebutikkene. Koster 450 for full tank når den først går tom. Så ville jeg kjøpt regulatoren til 900 ish fra bryggselv, den som har manometer som ikke går til 10 bar, for det trenger du ikke, og hvor du ikke trenger skrutrekker for å justere.

Skal du ha kunne regulere individuelt trykk på flere forskjellige fat så trenger du noe som gjør det. Enten regulator med flere manometere, eller å splitte med en maifold, og se hva du kan gjøre derfra. Jeg vet en her på forumet bruker regulatorer fra biltema, som "sub"-regulatorer.

Slanger og koblinger får du hjelp med på butikken. Men jeg ville kjøpt en del meter med slange. Greiere å kunne kutte, eller å bare la være å kutte, hvis du karbonerer hardt, enn å måtte kjøpe en lengre slange fordi det skummer, hvis det er slik du vil servere ølen.

Dette bør egentlig være en engangsinvestering med rom for utidelse, evt. Så legg heller penger i en god regulator enn å kjøpte tre jalla-regulatorer. Reglatoren synes jeg er det viktigste enkeltkomponenten som koster penger i et co2-oppsett.
 
Jeg ville tatt en telefon og oppmøte med cash (tar ikke kort) hos Ernst Nilsen på alnabru. Da får du 6kg Co2 til 1200 kroner, eller tusen, husker ikke helt. Men iallefal veldig mye billigere enn 2k hos bryggebutikkene. Koster 450 for full tank når den først går tom. Så ville jeg kjøpt regulatoren til 900 ish fra bryggselv, den som har manometer som ikke går til 10 bar, for det trenger du ikke, og hvor du ikke trenger skrutrekker for å justere.

Skal du ha kunne regulere individuelt trykk på flere forskjellige fat så trenger du noe som gjør det. Enten regulator med flere manometere, eller å splitte med en maifold, og se hva du kan gjøre derfra. Jeg vet en her på forumet bruker regulatorer fra biltema, som "sub"-regulatorer.

Slanger og koblinger får du hjelp med på butikken. Men jeg ville kjøpt en del meter med slange. Greiere å kunne kutte, eller å bare la være å kutte, hvis du karbonerer hardt, enn å måtte kjøpe en lengre slange fordi det skummer, hvis det er slik du vil servere ølen.

Dette bør egentlig være en engangsinvestering med rom for utidelse, evt. Så legg heller penger i en god regulator enn å kjøpte tre jalla-regulatorer. Reglatoren synes jeg er det viktigste enkeltkomponenten som koster penger i et co2-oppsett.


Flaskene man får kjøpt fra Ernst Nilsen, er de uten stigrør?
 
Ernst Nilsen har kun CO2 flasker. Ølfat kjøper du i en av bryggebutikkene. Ølfat har stigerør. Tror ikke gassflasker trenger dette. :) Jeg begynte med en pakkeløsning fra en av bryggebutikkene, og har senere supplert - bla fra Ernst N.
 
Ernst Nilsen har kun CO2 flasker. Ølfat kjøper du i en av bryggebutikkene. Ølfat har stigerør. Tror ikke gassflasker trenger dette. :) Jeg begynte med en pakkeløsning fra en av bryggebutikkene, og har senere supplert - bla fra Ernst N.

Jeg har fat med sodastream oppsett, men vurderer å kjøpe en større CO2 flaske, og jeg vet flere har kjøpt modifiserte CO2-brannslukningsapparat der det er fjernet stigrør inne i flaska.

Så spørsmålet er vel egentlig om Ernst Nilsen selger modifiserte brannslukningsflasker eller om det er "vanlige" CO2 flasker?
 
@Sversimo , Som i posten over kjøpte jeg bryggeland sitt CO2-mini oppsett med Sodastreamflaske og egen regulator som passer til denne. Dette var en veldig grei pakke å starte med, men det tar ikke lang tid før mye vil ha mer og man skjønner at man kanskje burde gått for en skikkelig regulator med større flaske for å ha muligheten til å utvide.
For skal jeg utvide nå blir sodastreamflasken litt for liten, samt at jeg må ha ny regulator osv.

Så mitt råd er å gjøre en av de to du skriver.
Og ut i fra andre innspill her, så er det kanskje bedre å sette noe sammen selv hvis du vil spare noen kroner i forhold til å kjøpe et ferdig sett.

EDIT: Manometeret på regulatoren som følger med bryggelandpakken er litt vanskelig å sette helt nøyaktig trykk da oppløsningen på "dialen" går 0.5 bar pr strek
 
Takk for gode innspill, blir vel til at jeg setter sammen en pakke selv og ringer Ernst Nilsen.

Jeg har et spørsmål ang. bruken av corneliusfat;

Kan man karbonere ølet ferdig, koble av CO2 tanken, la ølet lagre en stund og så koble til CO2 og tappe?

Hadde vært greit å kun koblet til 1 corneliusfat av gangen.
 
Med fare for å virke helt nåldus: Jeg fortsår ikke dette med fat. Hvis man har en "bar" i kjelleren, med tappekran etc, så kan jeg se poenget (uten at jeg kan se poenget med en bar i kjelleren, men det er en heeelt annen sak). Dersom man ikke har bar/tappekran - hvordan bruker man fat? "Vil du ha en øl? Vel. kom med meg ned i kjelleren (finner fram fat og slange og Pssssshhh - fyller glasset med øl) Sånn, så kan vi gå opp i stuen!". Er det slik, eller har jeg misforstått helt?

Mulig jeg har misfortsått et helt essensielt punkt:oops:
 
Jeg kan bare snakke for meg selv, men jeg ønsker ikke å slutte helt med flasker, bare kutte ned. Når man skal flaske 50L blir det en del arbeid, om jeg kunne flasket 10 av de også hatt 40 på fat ville det spart mye tid.

Flaskene kan man gi bort, eller ha til middagen, mens fatet kan man bruke når det er flere som drikker.
 
Jeg har selv også startet å bruke endel fat siden det er så enkelt og greit å slippe styret med flaskene etter 14 dager. tvangskarbonerer det meste utenom surøl og hveteøl. Har en beergun som jeg flasker diverse barleywine og imperial stout da dette er mektige øl som blir stående lenge på fat siden de er så alkoholsterke at man opptar fatene så lenge. Så Imperial stout, barleywine o.l fyller jeg på flasker med beergun med strålende resultat. Det som er så greit er at da kan jeg gjøre dette når jeg har tid eller når fatet er halvfult.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe alt løst.

Fikk en ferdigfylt 5 kg med co2 med stigerøret fjernet og ferdig trykktestet for en tusenlapp på hos noha i kristiansand, tror prisen har steget nå til 1300 men det er alikevel ikke galt. De tar 200 kroner for å fylle opp igjen en 5 kilos. Så derfor synes jeg at prisen for en 2 kilos på bryggselv blir litt stiv.
 
Tilbake
Topp