Starte på nytt med små batcher

Hei.
jeg drev på med bygging for noen år tilbake, men sluttet da det ble mer styr enn kos.
Jeg vurderer å starte opp igjen, men vil ikke holde på med 20 liters batcher (Blir for mye drikking eller tømme ut resten)
jeg er klar over at en kan brygge mindre batcher i noen maskiner, men maskinene som rommer 20 liter og opp er ikke gode til mindre batcher (eller rettere sagt var ikke det da jeg holdt på), og de var fremdeles like omfattende å rengjøre som når en brygger full maskin (rengjøringen er jo det kjedeligste i hele bryggeprosessen).
Er det noen som kan anbefale maskiner til bruk for rundt 5 liters batcher?
jeg ser speidel har en 10 liters, men jeg tenker kr.30000,- blir for drøyt for kun bryggemaskinen.

Jeg ønsker å brygge batcher som kan lagres i 9 liters corneliusfat, hvilket utstyr vil være best mtp enkel rengjøring, tar liten plass og fremdeles er økonomisk fornuftig? (maks total pris for alt bør ikke overstige kr.25000,-)

Jeg synes rengjøring av Grainfather er ganske enkelt. Bruker metoden til David Heath.

Grainfather får du billig på finn. Fra 3000-4000.

Det er enkelt å brygge mindre batcher, f.eks uten skylling. Det sparer litt tid det også. Samtidig har du mulighet til å brygge større batcher om skulle være anledninger hvor dette er ønskelig.

Vask av fat og gjæringskar kan du gjøre med bucket blaster.

Dersom du får en bryggekompis, kan dere dele på vaskejobben.

Jeg synes rengjøring av Grainfather er ganske enkelt. Bruker metoden til David Heath.

Grainfather får du billig på finn. Fra 3000-4000.

Det er enkelt å brygge mindre batcher, f.eks uten skylling. Det sparer litt tid det også. Samtidig har du mulighet til å brygge større batcher om skulle være anledninger hvor dette er ønskelig.

Vask av fat og gjæringskar kan du gjøre med bucket blaster.

Dersom du får en bryggekompis, kan dere dele på vaskejobben.
Jeg vil ha til at det var grainfather v2 jeg hadde sist, muligens det var v1, usikker… uansett, jeg hadde beerbrew 30 V2 før den igjen, og biab før det.
Jeg synes den var vanskelig å lage batcher under 10 liter med grainfatheren, prøvde 2 ganger ettersom jeg kan huske, temperaturen var det største problemet, da den vandret for mye, og den var heller ikke lett å rengjøre, spesielt grunnet den løse silen i bunn, den tok også stor plass når den ikke var i bruk.
Hadde håpet det var kommet noe fysisk mindre utstyr på markedet, det er jo rart at det er blitt så populært å brygge 20 liter (40 halvlitere) hver gang, det burde jo vært enkelt å laget noe som tok mindre plass, f.eks. 3-5 liters batcher, hadde da ikke vært så gale om en rar batch ikke ble som forventet dersom en hadde ønsket å eksprimentere litt.

Ang. bryggekompis, jeg har en som driver stort (selger noe via polet), og en arbeidskollega som driver mikrobryggeri med flere kompiser, ellers har alle de andre som bor i nærheten mistet interessen for brygging, så det blir nok å brygge alene fremtill det evt. vekker ny interesse hos andre igjen.

Hei.
jeg drev på med bygging for noen år tilbake, men sluttet da det ble mer styr enn kos.
Jeg vurderer å starte opp igjen, men vil ikke holde på med 20 liters batcher (Blir for mye drikking eller tømme ut resten)
jeg er klar over at en kan brygge mindre batcher i noen maskiner, men maskinene som rommer 20 liter og opp er ikke gode til mindre batcher (eller rettere sagt var ikke det da jeg holdt på), og de var fremdeles like omfattende å rengjøre som når en brygger full maskin (rengjøringen er jo det kjedeligste i hele bryggeprosessen).
Er det noen som kan anbefale maskiner til bruk for rundt 5 liters batcher?
jeg ser speidel har en 10 liters, men jeg tenker kr.30000,- blir for drøyt for kun bryggemaskinen.

Jeg ønsker å brygge batcher som kan lagres i 9 liters corneliusfat, hvilket utstyr vil være best mtp enkel rengjøring, tar liten plass og fremdeles er økonomisk fornuftig? (maks total pris for alt bør ikke overstige kr.25000,-)
Må du ha en maskin? Hvilke fordeler er det du ser ved den som er viktige for deg?

Når du skal brygge så små batcher, er det egentlig veldig lite utstyr du trenger. Det ideelle etter mine begreper ville være en 20 liters SSBrewtech - med falskbunn - om du kan få tak i en. Eller eventuelt en annen kjele i samme størrelse. En vanlig kjele med kran, altså, ikke en maskin. Da kan du brygge på komfyren, under kjøkkenvifta. Og så må du ha en kjølespiral. Og det er det. Reingjøring tar 3 minutter:).

Må du ha en maskin? Hvilke fordeler er det du ser ved den som er viktige for deg?

Når du skal brygge så små batcher, er det egentlig veldig lite utstyr du trenger. Det ideelle etter mine begreper ville være en 20 liters SSBrewtech - med falskbunn - om du kan få tak i en. Eller eventuelt en annen kjele i samme størrelse. En vanlig kjele med kran, altså, ikke en maskin. Da kan du brygge på komfyren, under kjøkkenvifta. Og så må du ha en kjølespiral. Og det er det. Reingjøring tar 3 minutter:).
Jeg liker temperaturstyringen på maskinene, det var det jeg likte minst ved biab, jeg ble hengende over komfyren med temperaturmåleren i laaang tid hver gang, ønsker meg ikke tilbake dit.
jeg har vurdert å fylle en større maskin med vann, og ha en mindre gryte/beholder oppi vannet for å lage mindre batcher, men da er jeg tilbake til at maskinen blir større enn hva jeg ønsker.
jeg har et kjøkken i kjelleren som jeg brukte til bryggingen, men ønsker ikke å fylle dette opp med bryggeutstyr igjen.

Gryte, meskepose og indu

For stabil mesketemperatur med kjele på den størrelsen, sett den i stekeovn satt på 70 grader.
Vaskes i oppvaskmaskin hvis du ikke gidder manuelt.
Med en løs induksjonsplate, kan du brygge andre steder enn kjøkkenet.
Tror forresten jeg hadde droppa falskbunn og brukt meskepose, mindre styr når du går fra mesking til koking.

arbeidskollega som driver mikrobryggeri med flere kompiser
Er det aktuelt, og har du sjekket om du kan henge deg på her?

Jeg synes den var vanskelig å lage batcher under 10 liter med grainfatheren, prøvde 2 ganger ettersom jeg kan huske, temperaturen var det største problemet, da den vandret for mye, og den var heller ikke lett å rengjøre, spesielt grunnet den løse silen i bunn, den tok også stor plass når den ikke var i bruk.
Da har du erfart, jeg tror det enkleste kanske blir 10L FWK.

Gryte, meskepose og indu

For stabil mesketemperatur med kjele på den størrelsen, sett den i stekeovn satt på 70 grader.
Tror forresten jeg hadde droppa falskbunn og brukt meskepose, mindre styr når du går fra mesking til koking.
Jeg får ikke 20-liter'n min inn i steikeovnen, men ellers er det jo en god ide. Stabil mesketemperatur er ellers oppskrytt, det spiller veldig liten rolle. Men jeg vil tru svak varme på ei vanlig kokeplate kan fikse det greit - med litt eksperimentering.

Fordelen med å kunne brygge under kjøkkenvifta, er at du da har ventilasjon. Men ellers er ei enkel induksjonsplate sjølsagt greit.

Falskbunnen er ikke strengt nødvendig. Men vil du ha klar vørter over til kok, er det et must. Jeg bruker både falskbunn og meskepose. Og når du har løfta ut masken, tar det ca. 10 sekunder å plukke ut falskbunnen + 30 sekunder å helle ut bunnfallet og skylle kjelen.

Gryte, meskepose og indu

Det er en god løsning, ellers fins det en beskrivelse av et mini-oppsett av @gustavf - se https://forum.norbrygg.no/threads/1...lt-i-oppvaskmaskinen-og-enkelt-oppsett.41213/ - hadde en 15 L gryte jeg puttet i stekovnen i mitt kopi av det oppsettet.

Jeg har personlig gått over til en BrewZilla 35 L gen 4 også for små batcher i ettertid fordi den er bedre egnet til det enn det GF G30 var, og fordi jeg syns den er enkel å rengjøre (avtapping i bunnen + ingen overfow pipe og filterdeler). Får også tilfredstilt mesketemperatur-OCD + tech-geeking med ekstra temp-måler som integreres med kontrollenhet via Bluetooth :p

Jeg liker temperaturstyringen på maskinene, det var det jeg likte minst ved biab, jeg ble hengende over komfyren med temperaturmåleren i laaang tid hver gang, ønsker meg ikke tilbake dit.
jeg har vurdert å fylle en større maskin med vann, og ha en mindre gryte/beholder oppi vannet for å lage mindre batcher, men da er jeg tilbake til at maskinen blir større enn hva jeg ønsker.
jeg har et kjøkken i kjelleren som jeg brukte til bryggingen, men ønsker ikke å fylle dette opp med bryggeutstyr igjen.
Vil du ha jevn temperatur så vil du ha jevn temperatur:). Men jeg har nok en aldri så liten følelse av at sjøl om displayet på maskinen forteller deg at du har jevn temperatur, så er nok det en sannhet med modifikasjoner.

En annen sak er at jevn temperatur er oppskrytt, sjøl om det stemmer at mesketemperaturen påvirker andelen gjærbart sukker du produserer.

Det er et visst poeng i å treffe en innmesktemperatur, og å sørge for at den er jevn i kjelen i starten. Men da er egentlig det meste gjort. Poenget jeg snakker om, er enten å sørge for at beta-amylasen overlever lengst mulig, eller å få ødelagt en riktig mengde av den. Hvis det første er viktig, må du ikke over 64-65 grader i starten, og om det andre er det du vil oppnå, velger du en innmesktemperatur fra 65 grader og oppover - skjønt det spiller liten rolle før du kommer opp på 68 grader. Derfra og oppover synker gjærbarheta til vørteren merkbart.

Kort sagt: Alt strevet ditt med å holde jevn temperatur var sørgelig bortkasta, fordi de effektene du var ute etter, oppnås i starten av meskinga:(. Du bør riktignok røre litt i mesken fra tid til annen, men det er en annen sak.

Dette kan du jo velge å bry deg om eller ikke. Det er lov å like følelsen av kontroll - eller av å slippe å tenke på det
:). Det er i det hele tatt lov å gjøre mye rart som ikke har noen fornuftig funksjon. Jeg skummer f.eks. omhyggelig av alt skum under oppkok og koking - og jeg er helt sikker på at det har null betydning for ølet. Men jeg liker å gjøre det likevel:).

Sist redigert:
1890 euro for 10L speidel fra tyskland. Det er MED tysk moms (19%)
Om man greier å privatimportere en skal det gå an å spare omtrent 5-6000kr.

Ellers så ligger det en 10L speidel på finn til 7000kr. Har vurdert å kjøpe den selv, bare for å bedrive litt kosebrygging i hverdagen med litt mindre styr. Alle delene går jo lett inni oppvaskmaskinen også, så den skal jo være grei å rengjøre.

Tilbake
Topp