Lagrer kun på fat - hvordan "ta med på fest"?

Hei!

Så langt har jeg anskaffet 3 19-liters corneliusfat, og sammen med 4 kg CO2-flaske fungerer det helt strålende til "hjemmebruk"...

Men jeg har flere scenarioer hvor jeg kunne tenkt meg litt mer "mobilt øll":
a) Besøk av familie/venner i andre landsdeler;
b) Telttur;
c) "Bortefest";
d) "Hjemmefest" (ølkjøleskapet står 3 etasjer ned ift. stua)...

Har sett på en hel del alternativer, men klarer ikke helt bestemme meg for beste løsning... Ordinær "flasking" på små flasker er uaktuelt (jeg orker rett og slett ikke "styret" med flaskevask og det at man må huske på å få flaskene med hjem igjen etc...)

1) Bruke 2 liters growlere kombinert med beergun.
Fordeler: Holder vel et par uker så lenge de er purget korrekt, fint mobile, beergun kan være oppkoblet permanent via CO2-manifold i kjøleskapet og rengjøring er enkelt med å kjøre gjennom starsan-løsning før og etter fylling
Ulemper: Brygger batcher på 25 liter og har følgelig 6 liter til overs etter corneliusen er fylt opp. Growlers egner seg ikke til lagring av "overskuddsøllet" i produksjonsprosessen. Ved "hjemmefest" blir det for dumt å måtte fylle over på growlere, så da ender nok 19-litersfatet uansett i stua - og jeg må ha CO2-injektor da uansett (se under)...
2) Kjøpe et ekstra 9-liters corneliusfat og kombinere med 16g CO2-injektor.
Fordeler: Jeg kan lagre "overskuddsøllet" som ikke går på 19-literen rett på dette fatet. Relativt rimelig (CO2-injector koster 200kr, 16G CO2-flasker ca. 20 kr og holder til å drive ut ca 20 liter).
Ulemper: Ikke fullt så mobilt (telttur blir litt "mjaaa"). Ikke nødvendigvis så enkelt å kjøle ned når man kommer på fest. Ved etterfylling må fatet vaskes, steriliseres, purges og deretter fylles via "øll ut"-koblingen.... Må også ha tilgjengelig trykkventil som slipper ut overskuddstrykket på 9-litersfatet under fyllingen..​

Det finnes kanskje andre alternativer også som jeg ikke har tenkt på....? Hvordan løser dere andre dette? :)
 
Hvor har du dette fra "16G CO2-flasker ca. 20 kr og holder til å drive ut ca 20 liter"

Hos meg holder de til ca. 6L?

Jeg har en mikke mus løsning som heter Tap-A-Draft, men bygde den om til å kunne bruke 450g SodaStream patron hvis ønskelig for å spare 16g patronene til ut på tur
Vet ikke om jeg vil anbefale det, men funker greit for meg å ta med på tur.
En løsning jeg kjøpte på dag en i hjemmebrygger sammenheng, da det stod klart for meg at utstrakt flasking ikke var noe jeg ville drive med, og dengang var et tappeanlegg med cornelius litt drøyt priset ift. en nystartet hobby.
 
Sist redigert:
Hvor har du dette fra "16G CO2-flasker ca. 20 kr og holder til å drive ut ca 20 liter"

Hos meg holder de til ca. 6L?

Jeg leste i to forskjellige forum to brukere som skrev at 1-2 stk 16g holdt til "5 gallons". 5 gallons = ca. 20 liter... Og jeg tenkte å benytte 9-liters fat... Dvs. 1 patron... Men om jeg hadde brukt 2 stk hadde ikke det betydd mye... Ser for meg at dette er en løsning jeg hadde gått for 3-5 ganger i året...

Ellers har jeg 9 stk Sodastream AGA-patroner, så det er jo selvfølgelig også en løsning....
 
Du trenger stort sett samme forbruk av co2 til karbonering og servering ved 2 vol.
Den posten jeg refererte til viser en utregning for co2 forbruk til å presse ut 20L
 
Du trenger stort sett samme forbruk av co2 til karbonering og servering ved 2 vol.
Den posten jeg refererte til viser en utregning for co2 forbruk til å presse ut 20L
Da er det nok best å gå for de 425g-patronene... jeg har jo 9 stk av dem så det er jo ingen problem....

Men... Andre ideer? Alternativ 1 eller 2? Noen aspekter jeg ikke har tenkt på? :)
 
Hva med 4 liters growlers med tappekran og co2 fra olbrygging.no eller hobbybryggeren.no? Da får du mobilt øl :)

Sent fra min D5803 via Tapatalk
2ce895f941d945214ad7a67808d63ba8.jpg

a9de8f099598bd360beabe88a8d055cb.jpg
 
Da har jeg faktisk funnet meg en preliminær løsning!

Jeg fulgte "Noget Undergjærets" link til en eldre diskusjonstråd, og der kom jeg over følgende video:

Synes at denne løsningen (I kombinasjon med vedkommendes "slangerensmaskin" ser veldig kurant ut.

Har kjøpt 3 stk av de "mottrykksfyllerne" til den nette sum av 11 dollar per stk, og har planer om å teste med vanlige PET-brusflasker.

Link: http://www.aliexpress.com/item/Homb...Line-Cleaning-Cap-w-5-16-Barb/1914334826.html

Stort sett har jeg bare behov for å oppbevare øllen noen dager (maks 1 uke) på flaskene, og om jeg ikke fjerner de toppene så skal det I teorien være helt fritt for oksygen i flasken... Liker også veldig godt "bruk og pant"-aspektet med de 1.5 literne... Det gjør logistikken mye enklere!...

Går det i dass, har jeg fått noen kjekke nye verktøy, og så blir det nok 9-liter corneliusfat etter hvert :)

Takk for innspill alle sammen!
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Du får 6L corny og. Jeg har ett. Kinavare. Det er uten gummien på toppen men med et stålhåndtak. Går ned i sekken.
 
For å ha med på fest eller tur noen dager så gjør som meg,bruk tappekranen og tapp opp 2-3 1,5L brusflasker og voila alt er i skjønneste orden. Panten kan di som holder fest bare ha. Enklere og greiere går det vel ikke ann å gjøre det.....
 
Jærbrygg har rett i at det er enkelt, men 'stilig' er det ikke. Da mottrykksfyller jeg heller noen brune PET flasker og taper på etikett. Lett (vekt) å få med seg hjem igjen :)
 
Mye god info her, sniker inn noe halvveis OT: Hvor mye trykk tåler en typisk PET? Tenker ift kjapp karbonering av saft til ungene med cleaning cap ala soda stream.
 
Ville holdt meg rundt 60psi/4bar.

Er en grunn til at sodastream plastflasker er mere robuste og skal skiftes ut etter en tids bruk da flasker svekkes over tid eller ved skader. Sodastream bruker ~130 psi.

Kan hende det ikke smeller før 150psi eller whatever avhengig av flasketyper og flaskens tilstand/temperatur, hørselsværn og briller kan være en tanke under eventuell slik eksperimentering.

Har ingen erfaring med dette, spekulasjoner fra min side. Mitt PET Tap-a-Draft system karbonerer på 15psi/1bar og har en sikkerhetsventil på 60psi, det tar naturlig nok lenger tid å karbonere enn sodastream med 130psi karboneringstrykk. Her er et nyttig tips fra Sodastream feilsøkings manualen

  1. WEAK CARBONATION:

    • You might be out of gas.
 
Sist redigert:
Til b-c vil jeg ha gått for mørke pet flasker,husk at du må frakte det og fat er tong nokk tom og det bør vere kalt,jeg har noen coppers til det bruket.På de andre gå for fat
 
Tilbake
Topp