Starter over flere steg

Er det nokon måte å beregne startervolum og mengde gjær når ein lagar dei over fleire steg? Altså, lage først ein starter, også dekantere denne, for så å lage ny? Gjerne enda fleire steg også.

F.eks. Hvis eg skal lage 50 liter lager med OG 1.045 på magnetrører, så seier mrmalty 3.78 liter og 4 rør med gjær...

Kan eg med litt planlegging klare meg med f.eks 2 rør uten at det går utover gjærproduksjon seinare?

LT
 
Marius.H.Steen skrev:
Jeg bruker appen Brewzor Calculator på telefonen som funker strålende til akkurat dette.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Finnes det en iPhone-versjon av Brewzor?
 
larstore skrev:
Er det nokon måte å beregne startervolum og mengde gjær når ein lagar dei over fleire steg? Kan eg med litt planlegging klare meg med f.eks 2 rør uten at det går utover gjærproduksjon seinare?

Du trenger egentlig ikke noe annet enn Mr. Malty. Trikset er å finne ut hvor mange celler du trenger, finne ut hvor mange du har i dine to rør og så trikse med å justere opp/ned "volum" på brygget til du har en starterstørrelse du er fornøyd med. La denne gå ferdig og fortsett med så mange trinn som er nødvendig for å få totalt antall nødvendige celler. Dato for gjæren i trinn 1 står på røret, de neste setter du dagens dato.

EDIT: Dette er bare et eksempel, du må justere etter hvor store startere du kan/vil lage og hvor mange trinn du vil ta. Små volum i starten gir best kost nytte.

For 50l lager med OG 1.045 trenger du 836 mrd. celler når du er ferdig.

I et helt ferskt rør er det ca. 100 mrd. celler. La oss si at prod. dato på dine rør er 1/3.

Første trinn: Du har som mål å lage 300 mrd. celler=3 helt ferske rør. Da legger du inn <Ale> på "Fermentation type" + OG=1.045 +Dato=1/3 og justerer volum til 36 liter. Det gir deg 301 mrd. celler med to rør og en starter på 1,38 liter.

Andre trinn: Du har som mål å lage 500 mrd. celler=5 helt ferske rør. Juster dato til datoen trinn 1 er ferdig (dags-dato, d.d.) og volum til 60l. Det gir 502 mrd. celler med en starter på 1,49 liter.

Tredje trinn: Endelig mål. Da legger du inn <Lager> på "Fermentation type" + OG + d.d. og justerer volum til 50 liter. Med fem rør trenger du da en starter på 2,48 liter.
 
Tilbake
Topp