Starter: volum vs. gjærmengde

Hei,

Er det bedre å lage en liten starter med mye gjær enn stor starter med lite gjær? Tenkte å lage en lucky jack og iflg kalkulatoren trenger jeg 2 pakker om jeg lager en starter på rundt 1,8L, men kan klare meg med en pakke om jeg lager en på rundt 4L.

Er det noen ulemper med å lage en stor ift fordelen med å spare 80,- på en pakke gjær? Har 5L erlenmeyerkolbe.

Lurte/lurer på det selv. Jeg lagde nettopp en starter med tre rør og to liter, og ikke 2 rør og fire liter, som var default.

På nettsidene skriver de selv dette:

Growth Factor

For many brewers, there is a limit on how big a starter they can make. When growing yeast for a really big beer, the starter size may be huge. Instead of making a really big starter, you can use more packages of yeast. Every package you add, removes the need to grow another 100 + billion yeast cells. For some brewers, the cost of the yeast is a big factor and they'd rather make a big starter and take a bit more time instead of adding more packages of yeast. You can adjust this slider as you see fit. Set it to whatever best meets your brewing style. The yeast will grow until they reach a limit. That limit is most often nutrient based. The yeast run out of malt sugars, minerals, or oxygen and stop producing more yeast. But don't worry, the calculator adjusts the limits so that you're safe with any setting this slider allows.

Det er best for gjæren om det er ett passende forhold mellom gjærceller og starter-volum (inokulasjonsrate). En eller to rør er ikke like relevant som alderen på disse rørene (og dermed antall celler).

Du kan lese mer om dette mange steder. F.eks. her: http://www.brewunited.com/yeast_calculator.php

Det er flere slike kalkulatorer og de baserer seg stort sett på to forskjellige modeller. Det er litt forskjell på dem, og den jeg bruker regner annerledes en din når forholdet mellom celler og starter øker. Den jeg linket til er basert på Braukaiser sine målinger.

Dersom starteren din har en styrke på 1.037 (100gram DME per liter vann), og du bruker magnetrøren så anbefales en inokulasjonsrate på 25 og 100 millioner celler per ml. I praksis så betyr det f.eks:

Dersom røret ditt er 1mnd gammelt så inneholder det ca. 77mrd. celler. 77 mrd celler tillater en starter på mellom 0,8 og 3 liter.

For hver liter med starter du har, så lages det ca. 140 mrd. nye celler. Nå klarer ikke jeg å gjette meg til alderen på dine rør eller hvor mange celler du trenger totalt, men punch dette inn i kalkulatoren så får di svar.

Det jeg kan si er at 4 liter starter på ett rør, høres IKKE ut som en god ide. For det første får du nesten helt sikkert en for lav inokulasjonsrate (som ikke er bra), og det er stor sjanse for at starteren skummer over med så mye veske.

Alternativene blir da å bruke to rør, eller å øke antall celler trinnvis. (Først ett rør i 2 liter starter, kaldkrasj, dekanter, ny starter i nye to liter starter)

Lykke til.

Laget meg noen korte notater etter å ha lest denne:
http://www.braukaiser.com/documents/Troester_NHC_2013_Step_Up_Your_Starter.pdf

Optimal OG: 1.030 / 7°P
Tilsett Gjær-næring for best gjærproduksjon

2L = 0,16kg DME
3L = 0,25kg DME
4L = 0,33kg DME

- The better access to fresh air, the more yeast growth (airlock / foil / no cover / air injected)
- The higher speed on stirplate, the more yeast growth
- High gravity starters don't work as well. Optimal OG: 1,030
- Shows tendency that more air access leads to more alcohol resistant yeast

Conclusions
Access to air during yeast propagation helps growth and (more importantly) improves alcohol resistance
Starter pitch rate does not have a significant effect on growth in stirred starters → stepping up may not be needed

Laget meg noen korte notater etter å ha lest denne:
http://www.braukaiser.com/documents/Troester_NHC_2013_Step_Up_Your_Starter.pdf

Optimal OG: 1.030 / 7°P
Tilsett Gjær-næring for best gjærproduksjon

2L = 0,16kg DME
3L = 0,25kg DME
4L = 0,33kg DME

- The better access to fresh air, the more yeast growth (airlock / foil / no cover / air injected)
- The higher speed on stirplate, the more yeast growth
- High gravity starters don't work as well. Optimal OG: 1,030
- Shows tendency that more air access leads to more alcohol resistant yeast

Conclusions
Access to air during yeast propagation helps growth and (more importantly) improves alcohol resistance
Starter pitch rate does not have a significant effect on growth in stirred starters → stepping up may not be needed

Interessant. Linken jeg postet, sier tydelig at den baserer seg på arbeidet til Braukaiser. Likevel er det tilsynelatende en forskjell i dette med pitch-rate, og styrken på stareren. Har Kai Troester endret mening underveis?

Artikkelen fra Kai som jeg lenket til er fra 2013. Mulig nye tester har fått dem til å justere 'sannheten' :)

Artikkelen fra Kai som jeg lenket til er fra 2013. Mulig nye tester har fått dem til å justere 'sannheten' :)

Dette er artikkelen som Homebrew Dad refererer til: http://braukaiser.com/blog/blog/2012/11/03/estimating-yeast-growth/
Den er også fra 2013 :).

Jeg har ikke tid til å lese den nå, men angående stepping up (flere-stegs startere) Tolker du "din" artikkel dithen at vekst er avhengig av antall gram ekstrakt tilgjengelig? Jeg regner 1,4 mrd. nye celler for hvert gram med ekstrakt.

Eller for å spørre på en annen måte: Hva legger du i utsagnet: "Starter pitch rate does not have a significant effect on growth in stirred starters → stepping up may not be needed"

Flere steg er vel uansett nødvendig dersom man skal lage MYE gjær ?

Tolker det dithen at dette ikke er en lineær vekstkurve, og at effekten er noe lavere enn hva man tidligere har antatt - men dette er bare spekulasjoner fra min side.
Flere steg eller større ErlendMeyerkolbe :)

Tilbake
Topp