Startpakke BB60

Velferden på jobb har gått med på å kjøpe inn en bryggemaskin og tenkte da på BB60..
Men hva annet må vi handle inn..
Vet sånn ca. hva vi trenger men greit å få laget en liste så vi ikke glemmer noe..

Budsjett er på 10-15k

BB60
Gjæringskar 8 Stk. Europris eller finnes det noe bedre som ikke koster alt for mye?
Refraktometer 1 stk
Hydrometer 2 stk.
Håndkorker bordmodell 1 stk.
Star San 946ml
Malt mølle

Noen innspill?
 
Velferden på jobb har gått med på å kjøpe inn en bryggemaskin og tenkte da på BB60..
Men hva annet må vi handle inn..
Vet sånn ca. hva vi trenger men greit å få laget en liste så vi ikke glemmer noe..

Budsjett er på 10-15k

BB60
Gjæringskar 8 Stk. Europris eller finnes det noe bedre som ikke koster alt for mye?
Refraktometer 1 stk
Hydrometer 2 stk.
Håndkorker bordmodell 1 stk.
Star San 946ml
Malt mølle

Noen innspill?
Hevert.
Kran montert på et av gjæringskarene (til å stikke om til og tappe på flasker)
Tappestang.
Termometer.
Korker.
Det kommer kjøler med til BB60? Hvis ikke, kjøler. ;-)

Sikkert mer, men dette kom jeg på i farten.
 
Hadde ventet til den nye bb60 kommer til salgs for den er rett rundt hjørnet. Mer automatikk også på den

Easybrew
 
Kanskje lurt at folk holder gjæringsdunker og gjærlåser (og hevert kanskje) selv? Jeg er skeptisk til å dele på slikt da det er stor variasjon i hvor flinke folk er til å rengjøre etter seg (ofte er dette likegyldig om de er kollegaer, venner, familie, naboer etc. er min erfaring).

Kjøp de dyre og store enhetene i bra kvalitet og del på disse. Kanskje hold litt forbruksvarer som det går lite av som Starsan, klaringsmiddel, vaskemiddel på fellesen. Kjøp en skikkelig korker (ikke Europris), kvern (valse) og en drill til denne, flasketre, flaskespyler, bryggeapparat, spylevannvarmer, to gode vekter (0-250 gr for humle, 0-10 kg for malt), litermål, Thermapen etc.
 
Kjøpte nettopp BB60 sammen med min svoger. Ca. 10 000,- da har du alt inkl. Råvarer til ca 150 l øl. Eneste du trenger er koblinger til kjøleren. Og flasker☺. Sitter akkurat og smaker på batch no. 1 pale ale. Kanonbra
 
Liggeunderlag og romslig sovepose. Ikke til overnatting i bryggerhuset, men til isolasjon under mesking:).
Ph-strips - eller helst ph-meter.
Litt avhengig av hva slags vann dere har, kanskje, men jeg ville skaffet melkesyre til å senke ph'en med hvis det er nødvendig, og ellers i alle fall gips og kalsiumklorid til smaksregulering.

Jeg hadde droppa refraktometeret. Jeg tør ikke stole på det, og hydrometer er da enkelt å bruke, sammen med en temperaturkorrigeringskalkulator, f.eks. på brewersfriend. (OK, noen er veldig glade i refraktometeret sitt, så ... .)
 
Avhengig av hvor mange som brygger sammen, vil jeg anbefale 15L karet til Jula. Billig, og enkelt for én person og transportere.
Dersom dere skal ha fellesgjæring - kjøle- / varmeslap + STC1000+
 
Ser for oss å ha stc1000 kjøleskap til gjæring,har plass til et par..
tenker vi går sammen 2 og 2 derfor BB60.. men kanskje holder det med BB30 el. og gå for jula spann...må diskutere det litt..
Alt skal jo flaskes..
Selv kjører jeg alt på klarnings tank ,så på fat hjemme så jeg har ikke prøvd flasking selv..men så brygger jeg 110/220 liter i slengen.
Blir det for mye stry så er det vel ikke så mange som gidder å brygge og utstyret blir lite brukt..må tenke litt på det og..
 
'Gratis-tiltak' er alltid vanskelig. Alle vil være med, men få vil yte over tid...
En mellomting er derfor at Velferden står for varige driftsmidler, mens alle som ønsker å delta skyter inn 1000,- i forbruksartikler. Da blir det litt mer forpliktende...
Mange på forumet hadde trolig vært særdeles fornøyde med at Velferden stod for et passende lokale :)
 
Vi bruker en svær kjele og en dyppvarmer fra ebay.. ca 600kr

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp