STC-1000 spm - spenning på inaktiv del

Jeg har koblet opp min STC-1000 og nå som mitt finn.no-innkjøpte kjøleskap faktisk kan brukes til gjæringsskap siden vårt egentlig kjøleskap har blir fikset er jeg good to go.

STC slår korrekt på varme- og kuldestikkene. Det aktive har spenning tilsvarende spenningen i stikkontakten, men jeg stusser litt på at jeg måler 35 Volt i stikkontakten som ikke er aktiv, dvs om "kjøling" har 237V så har "varme" 35V, og om "varme" har 237V så har "kjøling" 35V. Er dette normalt? Noen opplagte forklaringer?

Jeg har nå målt mine tre stc-1000 og ingen av dem har spenning på den kontakten som er avslått.
Så jeg tipper det er noe feil med din. Har du sett over koblingene dine?

Jeg ville ikke brukt den hvis du ikke finner ut av dette, det høres ikke helt betryggende ut med 35V ut til f.eks. et kjøleskap, det kan ikke være bra for kompressoren.

Tenkte det ikke skulle være slik, ja.

Får prøve med en annen STC-1000 jeg har liggende og se om problemet er det samme der. Koblingene mine skal være greie så langt jeg kan se, men det skader jo ikke å sjekke over det også en gang til. Har brukt Wagoer til alle sammenkoblingene så det er jo en grense for hvor galt akkurat det kan gå.

Muffens....
Alt boksen kan er å fungere som en bryter. Dvs. den lukker kontakten for enten frys eller kjøl.
Spenningen du legger på denne siden er den totalt uvitende om, så her må det være noe rart i kretsen du har satt opp.

Muffens....
Alt boksen kan er å fungere som en bryter. Dvs. den lukker kontakten for enten frys eller kjøl.
Spenningen du legger på denne siden er den totalt uvitende om, så her må det være noe rart i kretsen du har satt opp.

Ja, det er derfor jeg også stusser - den slår jo vitterlig av og på riktig og det fungerer, så jeg ser ikke helt hva som skal være koblet feil. Alle ledninger på farge osv så ganske oversiktelig. Får ta en ekstra titt hjemme.

Målt med et ganske jalla multimeter fra Biltema, men SÅ jalla er det neppe....

Da har jeg sjekket litt nøyere og legger skylden på Biltema. Jeg målte eksempelvis 12 volt mellom terminal 1 på STC og luften, samt 17 volt mellom ene polen i stikkontakten og trelisten ved gulvet. Mellom ene teminalen på STC og veggen på plastboksen jeg har puttet den i målte jeg 21 Volt.

Så da konkluderer jeg med at mine STCer funker som de skal og at jeg må kjøpe meg et nytt multimeter, har stort sett brukt det for teste om en kontakt har 0 eller 230V før jeg river ifm oppussing, så har aldri brukt det som et presisjonsinstrument.... noe det åpenbart heller ikke er nå lengre, om det noen gang var det.

Det kan også være at STC'n bryter en av fasene. Da vil man måle noen volt mellom fasen som er koblet ut og fasen som fortsatt har spenning. Det gjelder IT-anlegg, på et nyere TN-anlegg vil man måle 0v i samme situasjon, som forklarer hvorfor Amarillo ikke måler noe spenning.

Det har ingen ting å si om du måler 35v i kontakten, for kjøleskapet sin del. Det blir det samme som en vanlig lysbryter, den bryter en av to faser og lyset lyser ikke.

Det kan også være at STC'n bryter en av fasene. Da vil man måle noen volt mellom fasen som er koblet ut og fasen som fortsatt har spenning. Det gjelder IT-anlegg, på et nyere TN-anlegg vil man måle 0v i samme situasjon, som forklarer hvorfor Amarillo ikke måler noe spenning.

Det har ingen ting å si om du måler 35v i kontakten, for kjøleskapet sin del. Det blir det samme som en vanlig lysbryter, den bryter en av to faser og lyset lyser ikke.
Jeg har IT, så da er nok det forklaringen. Takker.

Tilbake
Topp