Stegmesking: Tsjekkisk pils med Speidel 50L.

Jeg brygger stort sett alltid med et 72 graders steg og jeg måler svært ofte mellom beta og alfa steget. Jeg får 2-4 oeschle av 72 graders steget. Den eneste forklaringen jeg finner på dette er at mer av stivelsen forklistres mellom 65 og 72 grader. Det stemmer for så vidt med bryggeteorien. Men nå må vi la dette være en tråd for Tsjekkisk pils.

mvh
Bårdd

Eller at du får løst opp mer i væsken i 72 grader enn 65, som du også ville fått ved å gå rett på mashout?

Ja, sorry. Når det kommer tjekkisk-pils relatert igjen så stepper jeg ned. Tenker det er synd å måtte starte en ny tråd midt inni en diskusjon så lenge det ikke er noen andre som har on-topic-innlegg...

Mer on-topic:

Temperatur på vørteren når dere tilsetter gjæren (wlp800)..?
Den skal jo gjæres på rundt 10grader, men må vørteren være så kald når gjær tilsettes?
Dersom gjær tilsettes rundt 20gr, og bøtta settes kaldt med ein gang, vil det gå bra? :)

Mer on-topic:

Temperatur på vørteren når dere tilsetter gjæren (wlp800)..?
Den skal jo gjæres på rundt 10grader, men må vørteren være så kald når gjær tilsettes?
Dersom gjær tilsettes rundt 20gr, og bøtta settes kaldt med ein gang, vil det gå bra? :)

Fikk svar fra ein kollega. Rundt 20gr ved tilsetting av gjær var ypperlig. Eit anna tips han kom med var å sette gjæringsdunken i romtemperatur eit døgn før den settes kaldt i gjæringskapet. (Har ikkje hatt tid til å lage starter, så dette bidrar til å få i gang gjærproduksjonen) :)

Å sette den i romtemperatur et døgn før du setter den kaldt, er sikkert for å gjennomføre en diacetyl rest.
Dette bør gjøres når ølen er ca. 2/3 på veien til FG. Gjør du det etter at gjæren har gjort seg helt ferdig, så har det ikke så veldig mye for seg. Men det skader jo heller ikke.

Det er ikkje meint som ein diacetyl-rast. Den skal gjennomførast, i tillegg, etter ca. 10 dager :)
Han meinte at ein kunne sette gjæringsbøtta eit døgn i romtemperatur før den går i gjæringsskapet (ca. 10 grader). Dette for å sikre god startproduksjon av gjærceller.
Ein bør kanskje sette gjæringsbøtta kaldt med ein gong?

Å pitche på 20 grader er ikke en god praksis. Har sett 18 grader men selv det er ikke optimalt. WLP 800 er en gjær som i utgangspunktet gir mer estere. Den har ikke godt av å pitches varmt. Jeg pitcher på 10 grader og lar ikke temperaturen stige over dette før mot slutten. Det gir etter min mening et merkbart bedre øl. Det varmeste jeg har pitchet på var 14 grader og det kjente jeg. Teorien bak varm pitching er at det tross alt er bedre enn underpitching samt at man ikke får estere før det er dannet alkoholer.
mvh
bårdf

Til en Pilsner bør du lage en gjærstarter uansett. Det er ganske mye gjær du skal ha. Ca. dobbelt så mye som i en tilsvarende ale.
Og gjærstarteren setter du typisk i romtemperatur. Da får du god produksjon av gjærceller.

Når det gjelder pitching, ville jeg gjort som Bårdd her sier.

Gjærstarter har me ikkje tid til, men har kjøpt inn 5 rør med fersk gjær. Så satser på at det er nok :(

Da pitcher me rundt 10 grader :) Takk for gode svar!

hei
nei dette blir feil. Uten å ha vært innom kalkulator anslår jeg at dere har ca halvparten av gjæra dere trenger. Da ville jeg faktisk ha pitchet på 16 grader holdt den der til første bevegelse i gjærlåsen. For så å senke temperaturen ned mot ti grader. Gjør dere dette må dere kjøre diacetylrest på i alle fall temperaturen ved pitching.

mvh
bårdf

Oi, 50 liter ja. My bad...trodde det var snakk om 23 liter, hehe (glemsk).
Da har du altfor lite gjær, ja :(

Hvis du har tid, kan du gjøre dekoksjon, som i Tsjekkia, får glimrende utbytte av det, og riktig gyllen farge. Det strides om det er verdt det i forhold til smak, men artig å forsøke:

Step infusion combined with double decoction

1. Mash in 55C 15 min
2. 63C 40 min take about 30% thick mash out, close the malt pipe and let the 63C step continue heat the decoction to 69C over 10 mins
3. Keep at 69C 10 min
4. Heat to 100C and boil till 20min
5. Pause the BM open malt pipe, return decoction there.
6. Mix , remove again about 30%
close malt pipe,
7. step to 69C for 25min
8. Heat the decoction to 69C and keep there for 10 min
10. Heat to 100C and boil till the end of 69C step
11. Pause BM, open malt pipe
return the decoction there and mix
close malt pipe
12. Heat to 76C mashout and keep there for 15 mins
13. Lift the malt pipe drain +/- sparge"

God fredag alle!
Litt erfaringer fra bryggedag med Speidel 50l for første gong:

1. Stegmesk med Speidel: Fantastisk :D Traff OG 1053 on the mark.
2. Ved ein feil fekk me humleblomst i staden for pellets :confused: Ingen tilgong på te-poser gjorde at me heiv all blomsten direkte i gryta. Pumpa og tappeventil gjekk tett. Dette medførte at me måtte bruke hevert for å få tømt gryta. Samt ekstra reingjering av maskina. Det var jo humleblomst over alt! :eek: I tillegg "stjal" humla ein del væske.
3. Då klokka var passert midnatt orka me ikkje kjøle meir. Me pitcha på 16grader.
Satte batchen i gjæringskapet uten å aktivere kjøling. 19 timer seinere starta me kjøleprosessen og hadde nådd 10 grader i skapet i dag tidlig.
Planen er å kjøre diacetylrest rundt 18 grader. (?)

Hadde me planlagt litt bedre og ikkje komt i tidsklemma ved lån av Speidelen, ville nok resultatet blitt bedre :(
Me krysser uansett fingrane for at det blir eit OK brygg. Ein lærer heldigvis av sine feil ;) :p

Planen er å låne den igjen på mandag og brygge 50L havrestout. (Skal sette gjærstarter denne gong) :D

Nokon som har eit bra meskeoppsett for denne typen øl? Regner med at det er noko forskjellig fra tsjekkisk pils.

Tilbake
Topp