Stegmesking: Tsjekkisk pils med Speidel 50L.

Hei!

Me har fått lånt oss en Speidel 50L, og planlegger å brygge 50L med tsjekkisk pils i morgen :D
Til vanlig brygger vi med en 25L kjele BIAB, og har ingen erfaring med speidel :(

Er det noen som vil anbefale et bra meskeprogram for denne typen pils? o_O
I oppskrifta står det kun 67 grader i 60min, men dette ølsettet er beregnet for BIAB.

Maltmengde: 12kg Pilsner Malt, Caramalt og Carapils

Det vil gå fint å kjøre 67 grader i 60 min på 50 l også.

Hvis du vil kjøre stegmesking, så er dette en mulighet:

Protein Rest: 50 grader i 20 min
Beta Sacch’ Rest: 65 grader i 30 min
Alpha Sacch’ Rest: 70 grader i 30 min
Mashout: 78 grader i 10 min

Det tar litt lengre tid, men gir litt bedre utbytte.
Så får du bestemme selv om det er verdt det :)

Nokre tilleggspørsmål:
Kor mykje vant fyller ein i Speidelen? Mesker me på fult kokevolum???
Eller etterfyller ein med vatn etter at ein har fjerna malten?

For her er jo skyllinga eit av meskestegene... :confused:

Jeg har ikke brukt Spedelen selv, så det kan sikkert andre svare bedre på enn meg.
Men Mashout steget i seg selv er ikke skylling. Skylling kommer evt. etter mashout.

Så du kan nok gjøre begge deler.
Jeg innbiller meg at du vil få litt lite veske igjen i Speidelen med 12 kg malt.
Malten vil jo trekke til seg endel vann, så du må nok tilsette litt vann etterpå uansett, og da kan en jo like gjerne tilsette dette i form av skylling :)

Jeg har ikke brukt Spedelen selv, så det kan sikkert andre svare bedre på enn meg.
Men Mashout steget i seg selv er ikke skylling. Skylling kommer evt. etter mashout.

Så du kan nok gjøre begge deler.
Jeg innbiller meg at du vil få litt lite veske igjen i Speidelen med 12 kg malt.
Malten vil jo trekke til seg endel vann, så du må nok tilsette litt vann etterpå uansett, og da kan en jo like gjerne tilsette dette i form av skylling :)

Så klart :oops:

Er ikkje snakk om dei store voluma her, så me får skylle på vanlig måte :)
12kg x 0,8 l/kg = 9,6 liter. Er ikkje det tommelfingertalet for kva malten stikk av med?

Det varierer litt, men ca. rundt der en plass ja.

Skyll på vanlig måte til du oppnår ønsket kokevolum. Det funker nok bra :)

Noen som har prøvd disse stegene? Har gjort det to ganger og får dårlig utgjæring. Altså rundt 1.012. Mistenker steget på 70 ødelehger for meg.

Utgjæringsproblemer pleier ofte å være gjær- og oksygenrelatert.
Har ikke vært borti selv at det har vært meskerelatert i hvert fall.

Og spesielt for en lager er jo det viktig.
Nok gjær og nok oksygen.

Kan også være lurt under stormgjæringen, å følge med på aktiviteten. Hvis aktiviteten begynner å droppe litt for tidlig, så øk forsiktig temperaturen til det er forventet aktivitet igjen.

Min erfaring er at det funker bra.
Er du bekymret over å få endel komplekst sukker ut av 70 grader steget?

les spesifikasjonene til Tsjekkisk pils fg på 1012 er mer enn innafor. Jeg. Mesker denne på 66 og 72 grader forsikring.
bårdd

Kanskje jeg blander da. Er ute etter pils med god crisphet. Bruker gahrs vannjusteringstabell. Ph tror jeg ikke jeg har målt på de bryggene.

brygg tysk pils. 65 grader gir maks forgjærbart sukker. Med lite eller ingen spesialmalt godt med gjær og O2 ligger denne på 1008.
mvh
Bårdd

jo anbefaler d på pilsnermalt. Anbefaler også et steg på 72 grader. D gir bittelitt høyere utbytte og utmesk på 78 grader. Men bare protein og første forsikring pluss utmedk går utmerket.
bårdd

Burde jeg forvente et lavere utbytte med pilsnermalt? Trodde det heller var omvendt. Treffer alltid OG ifht oppskrift, så jeg lurer på hvorfor jeg skulle ville hatt mer utbytte. Brygger sjeldent med kun pilsner, så hvis det er noe der så skjønner jeg.

Først beklager alle skrivefeilene over. Ikke stø når jeg bruker telefonen og autokorrekturen er plagsom. forsukring blir forsikring.

Jeg skriver at et steg på 72 grader gir litt høyere utbytte enn du vil få om du går direkte fra f.eks 65 til 78. ikke mye jeg får 2-4 oechle. Pilsnermalt gir normalt godt utbytte.

Tilbake til Tsjekkisk pils. Tsjekkisk pils skal ha litt mer kropp og fylde enn tysk. Derfor er det i oppskriften oppgitt 67 graders mesketemperatur. Jeg vil gjerne ha mine Tsjekkere på 12-14 i FG og mesker på 66-67 grader i speidelen. Gjær er en viktig ingrediens wlp 800 gir en god Tsjekkisk pils. Dette er en lagergjær som gir litt mer fruktige estere enn hva som er vanlig, ikke mye men en smak som etter min mening passer perfekt til saazhumlen.

Skal dere ha godt utbytte må dere skylle 10 liter tipper jeg blir bra.

mvh
bårdd

For å komme med et litt OT spørsmål. Som svar på det du skriver med 72-steget.

Konverteringen av stivelse går jo relativt fort, folk mesker gjerne ned i 40 minutter, selv om det sies at konverteringen skjer i løpet av f.eks 20 min.

Det jeg lurer på, som jeg har lurt lenge på men bare dreti i å finne ut av.. Hvis konverteringen skjer i løpet av 20 minutter, hvordan kan det ha seg at et steg høyere i temperatur vil gi langkjedete sukkerarter. Er ikke allerede stivelsen konvertert til de sukkerartene som er gitt av temperaturen ved det første forsukringssteget?

Tilbake
Topp