Stegmesking

Jeg har nettopp fått meg Speidel, som gir meg muligheten til å stegmeske. Jeg vet at stegmesking ikke superviktig, men siden jeg har muligheten, vil jeg gjerne benytte meg av det. I utgangspunktet tenkte jeg å bruke 60-70-skjema,iht artikkelen i medlemsforumet. Det jeg ikke blir klok på er tid på de forskjellige stegene for å oppnå forskjellig forgjærbar vørter. Kan noen kloke hoder komme med noen tips?
 
Har et spørsmål jeg også i forbindelse med stegmesking. Hvis jeg holder 67 grader og skal ha den opp til 72 og heller kokende vann over mesken, vil det ødelegge noe?
 
Tar opp en av mange eksisterende tråder om stegmesking. Jeg skal brygge en hefe og i en style guide av Jamil Zainasheff skriver han at stegmesking godt kan brukes her. Han beskriver et første meskesteg på 43 grader i 20 minutter og så et steg på 67 grader til man har fått full konvertering. Det jeg lurer på er hvor lang tid jeg bør meske på 67 grader for å være "safe" på full konvertering? Det går jo en stund på å varme opp mesken med Speidel fra 43 grader til 67 grader også.
 
Her kan du gjøre det grundig:). Steget på 43 grader skal gi deg bedre nellikpreg. Så kan du legge inn et steg på 50-55 grader - proteinsteget - for å sikre FAN-produksjonen (nødvendig næring for gjæren). Palmer råder i alle fall til det dersom du har mer enn 20% hvetemalt. Et langt steg på 70-72 grader (dextrinasjonssteg) skal være bra for skummet, og gi bedre munnfølelse.

"Full konvertering" er et begrep med litt begrenset verdi. Det betyr bare at den stivelsen som er oppløst i mesken, er konvertert til sukker. Det holder faktisk gjerne med et kvarter for å oppnå det. Men det kan være igjen uoppløst stivelse, slik at du har en del å hente på å holde på lenger enn det. Si en time; da er det meste tatt ut, vil jeg tro. (Grunnen til at du ikke skal ha med kornrester i den prøven du tar for iodintest - hvis du bruker det for å sjekke om du har full konvertering - er at stivelse i kornresten vil kunne gi deg en positiv test selv om det ikke er stivelse igjen i den flytende vørteren.)
 
Tilbake
Topp