Stor flaske liten flaske

KBA

 
Dette er samme øl, 100,%pils.
Det lyse er fra en 0.75 flaske og det mørke fra en 0.33, de er tappet samtidig.
Noen ideer hvordan hvorfor?
 

Vedlegg

  • IMG_20170714_144014812.jpg
    IMG_20170714_144014812.jpg
    256,8 KB · Sett: 147
Min første tanke er oksidering.

Hvis du har brukt tappestav så vil du får et prosentvis større rom øverst i flaska ifht emballasje, i den lille flaska enn i den store flaska.
 
Det er karbonert med sukker, altså ikke fra fat?

Neste gang så kan du gjøre et eksperiment. Tapp på 0.75 og 0.33 flasker, hvor noen av de små flaskene får ligge. Teorien sier at gjæren får større tilgang til oksygenet i flasken og vil bruke opp denne raskere enn hvis flaska står.
 
Øl taper seg mye fortere på små flasker
hovedsaklig grunnet oksidering som Miguel sier
tømte nettopp en growler med IPA tappa like før jul og den var fortsatt god
 
Oksidering ødelegger mye i utgangspunktet et godt øl. For en tid siden så var jeg på et treff og smakte 8-10 forskjellige hjemmebryggede øl. Alle var forringede av oksidering. Alle. Det mest interessante var et Europris IPA-kit jeg smakte som smakte som sherry. Ølet var ikke direkte vondt, for den sherrysmaken var litt artig, men når jeg ble fortalt at det skulle være en IPA så falt det litt sammen. Jeg tror oksidering er et mye større "problem" enn det en del, iallefall ferske hjemmebryggere tror det er. Mitt inntrykk er at mange liker ølet uansett, fordi det er hjemmebrygget og da er det bra. Uten å smake fersk vare av ting regelmessig så vil jeg tro at referansen til mange er rett og slett oksidert øl, så da er ikke ens eget øl så langt unna.

Men det viktigste er at en selv synes det er godt, men unngår man oksidering så kan det bli så mange mange ganger bedre.
 
Hva menes med oksidering?;p
Oksidering ødelegger mye i utgangspunktet et godt øl. For en tid siden så var jeg på et treff og smakte 8-10 forskjellige hjemmebryggede øl. Alle var forringede av oksidering. Alle. Det mest interessante var et Europris IPA-kit jeg smakte som smakte som sherry. Ølet var ikke direkte vondt, for den sherrysmaken var litt artig, men når jeg ble fortalt at det skulle være en IPA så falt det litt sammen. Jeg tror oksidering er et mye større "problem" enn det en del, iallefall ferske hjemmebryggere tror det er. Mitt inntrykk er at mange liker ølet uansett, fordi det er hjemmebrygget og da er det bra. Uten å smake fersk vare av ting regelmessig så vil jeg tro at referansen til mange er rett og slett oksidert øl, så da er ikke ens eget øl så langt unna.

Men det viktigste er at en selv synes det er godt, men unngår man oksidering så kan det bli så mange mange ganger bedre.
 
Oksydering er at stoffet du har (nå øl) reagerer med oksygen O2 som det er litt av i luft. Når aluminium reagerer med O2 noe det alltid vil gjøre ganske raskt blir det matt, jern blir rødt, øl blir stygt og rart på farge og smak, desverre.
 
Jeg har tidligere skrevet om mitt LODO-Light oppsett her
https://forum.norbrygg.no/threads/lodo-lite.34288/
Dette er hvor regelen om å gjøre mange små ting riktig, kommer inn.
Reduser løfting av lokket på gjæringskaret, og når du må - løft det forsiktig
Gjør tilsettinger forsiktig og dersom du kan, gjør det gjennom hullet til gjærlåsen. Det samme gjelder uttrekk av vørter for måling. Jeg bruker en tynn slange og stor sprøyte.
Når du flasker, kan du legge korkene på uten å krampe dem fast. Dersom du har ColdCrashet, vil ølet gi fra set CO2 etterhvert som et varmes opp og presse ut O2.
Mange triks, og ingen velter noe lass alene :)
 
Noe jeg har fundert på i forbindelse med flaskingen, er om ikke det er en situasjon lik den du har når du starter gjæringen. Vil ikke gjæren kaste seg over oksygenet, og ganske kjapt få det ut av sirkulasjon? Mener å ha lest om det et eller annet sted (Gordon Strong?).

OBS! Dette er et spørsmål, ikke en påstand om at det er sånn:).
 
Noe jeg har fundert på i forbindelse med flaskingen, er om ikke det er en situasjon lik den du har når du starter gjæringen. Vil ikke gjæren kaste seg over oksygenet, og ganske kjapt få det ut av sirkulasjon? Mener å ha lest om det et eller annet sted (Gordon Strong?).

OBS! Dette er et spørsmål, ikke en påstand om at det er sånn:).

Det er det folk sier, men det kan jo ikke være helt sånn da øl blir tydlig oksidert på flaske og. Jeg har begynt å flaske selv og det gjør jeg rett etter at FG er nådd, har gjort de en gangt før FG ble nådd og, for å ha aktiv gjær som tar seg av spesien i flaska med en eneste gang, har fungert så langt på hveteølene.
 
Det er det folk sier, men det kan jo ikke være helt sånn da øl blir tydlig oksidert på flaske og. Jeg har begynt å flaske selv og det gjør jeg rett etter at FG er nådd, har gjort de en gangt før FG ble nådd og, for å ha aktiv gjær som tar seg av spesien i flaska med en eneste gang, har fungert så langt på hveteølene.

Det er vel vanligvis plenty av aktiv gjær i ølet ved flasking - om vi ser bort fra de sterkeste ølene?

Jeg vet ikke om det er okysgenet øverst i flaska som er det store problemet. Jeg vet ikke engang om det er så mye oksygen der, siden du vel må frigjøre en del CO2 pga turbulensen i ølet når du flasker. Og så står de dessuten alltid litt med korken løst på før du klemmer fast korken. Men mens du fyller flaska - og særlig i starten - ser jeg for meg at det kan blandes inn en del oksygen. (Jeg prøver alltid å være forsiktig i starten. Holder flaska på skrå, og gir ikke full gass.)

Dette er selvfølgelig bare spekulasjon. Jeg skulle gjerne kunne målt oppløst oksygen - men siden det likevel er begrenset hva jeg kan gjøre med problemet, er jeg ikke veldig motivert for en sånn investering:).
 
Det er vel vanligvis plenty av aktiv gjær i ølet ved flasking - om vi ser bort fra de sterkeste ølene?

Jeg vet ikke om det er okysgenet øverst i flaska som er det store problemet. Jeg vet ikke engang om det er så mye oksygen der, siden du vel må frigjøre en del CO2 pga turbulensen i ølet når du flasker. Og så står de dessuten alltid litt med korken løst på før du klemmer fast korken. Men mens du fyller flaska - og særlig i starten - ser jeg for meg at det kan blandes inn en del oksygen. (Jeg prøver alltid å være forsiktig i starten. Holder flaska på skrå, og gir ikke full gass.)

Dette er selvfølgelig bare spekulasjon. Jeg skulle gjerne kunne målt oppløst oksygen - men siden det likevel er begrenset hva jeg kan gjøre med problemet, er jeg ikke veldig motivert for en sånn investering:).

Joda, det er nok gjær til å få det karbonert. Men noen bruker to uker på å få det karbonert og da går det jo ganske sakte..Oksygenet "skal" jo da være spist opp ganske tidlig, men siden så mange ender opp med oksiderte øl så er jo det tydligvis ikke tilfelle. Mine har vært ferdige etter tre dager, da vil jeg tro at alt går mye raskere. Og så har jeg begynt å fylle nesten helt opp til korken. Småting jeg vil tro hjelper.
 
Ja, det burde vel egentlig det.
Kan det bare være en så liten ting som at det har kommet litt mer bunnfall med oppi glasset på den ene?

Tviler på at det er det. Bunnfall er jo små solide klumper, her er hele ølet merkbart mørkere. Gjær er jo en annen ting, men det gjør ølet lysere, og da samtidig slippe gjennom mindre lys.
 
Tilbake
Topp