Store prisdifferanser på humle (og sikkert annet)

JEG

Moderator
Har normalt ikke hengt meg opp i pris, men bare bestilt via min lokale råvare-pusher. Mulig jeg kommer til å gjøre det også i fremtiden, men jeg ser at prisforskjellen er større enn jeg trodde. Startet derfor med et lite regneark, og tenkte å vise det frem her. Kommer nok til å supplere med gjær etc og gjøre det åpent, om interesse.

Celler merket oransje er humler fra 2012.

Screenshot 2016-01-23 at 11.16.32.png

EDIT:
Regneark åpent for alle å redigere: https://goo.gl/FbZDft
 
Sist redigert:
Bra oversikt. Kunne du tatt med Bryggeland også?

Regner med at dette er nettpriser og ikke butikkpriser?
 
Meget bra liste.. savner også bryggeland, hobbybryggeren, maltbygg .

Forhåpentligvis kan en slik liste føre til at brygger sjappene konkurerer på pris.. For jeg tror de også følger med på hva som rører seg på forumet.. Er jo her en del av kundene holder til en del av tia si..

easybrew
 
Bra tiltak. Hvis du kunne legge inn markering med farger på billigste og dyreste hadde det vært enda enklere å finne fram.

Skal ikke se bort fra at denne oversikten blir like populær som VG's matbørs, den er jo med på å holde matvareprisene nede... ;)
 
Startet dette for å sjekke litt om det faktisk var prisforskjeller å snakke om. Siden det nå er det, skal jeg gjøre noen grep, før jeg frigir listen slik at alle kan legge til og oppdatere den. (Er et Google regnark).
 
Startet dette for å sjekke litt om det faktisk var prisforskjeller å snakke om. Siden det nå er det, skal jeg gjøre noen grep, før jeg frigir listen slik at alle kan legge til og oppdatere den. (Er et Google regnark).
Har '% alfasyre * pris' noe å gjøre i en slik oversikt? For bitterhumle i alle fall? Eller blir det søkt?
o_O
 
Pris er ikke alltid det viktigste. Bryggselv er dyre, men oppbevarer humle i kjøleskap. Det finnes en del konkurrenter som oppbevarer humle i romtemperatur - og godt over til tider. Uten slik informasjon er ikke denne lista særlig relevant for meg. Jeg betaler gjerne mer for kvalitet.
 
Pris er ikke alltid det viktigste. Bryggselv er dyre, men oppbevarer humle i kjøleskap. Det finnes en del konkurrenter som oppbevarer humle i romtemperatur - og godt over til tider. Uten slik informasjon er ikke denne lista særlig relevant for meg. Jeg betaler gjerne mer for kvalitet.

Du er sikker på at humla fra Bryggselv er i kjøleskap fra den er pakket ned hos produsenten til den kommer til dem ?

Tenkte å bestille en tusing med 2015 humle fra humle.se og plukke det på Strømstad.
 
Du er sikker på at humla fra Bryggselv er i kjøleskap fra den er pakket ned hos produsenten til den kommer til dem ?

Tenkte å bestille en tusing med 2015 humle fra humle.se og plukke det på Strømstad.
Jeg vil tro at forholdene under frakt er de samme for alle butikkene. Det er vel heller et spørsmål om hva som skjer når humlen blir pakket om i mindre forpakninger i butikken, og hvordan den lagres etterpå.

I fjor sommer kjøpte jeg Galaxy fra to bryggebutikker i Osloområdet, begge fra 2014. Den fra Bryggselv duftet friskt og nydelig, den fra konkurrenten måtte jeg stikke nesen helt ned i posen for å kjenne lukten av, og den luktet ikke like friskt. Hos denne konkurrenten lå humlen i et varmt rom. Jeg har ikke vært tilbake siden, og jeg vet derfor ikke om situasjonen er den samme nå. Derfor vil jeg ikke navngi dem her.
 
La ti butikkene som ble bedt om over. Ser ingen grunn til å blande inn AA i dette - i hvert fall enda.
Lenke til regneark: https://goo.gl/FbZDft
Skal prøve å utvide produkter og butikker litt etter litt, men det kan du også (arket er åpent for alle):
 
Hos denne konkurrenten lå humlen i et varmt rom.

Så når du skriver at 'en del' har humlen liggende i romtemperatur, så har du opplevd det en gang?

Jeg har inntrykk av at de er flinke til å lagre kjølig, ikke bare i kjøleskap, men i fryser.

Men det jeg har lagt merke til er at det ikke er så vanlig å vakumpakke humla lenger, den ligger ofte i en forseglet plastpose uten vakum.
 
Så når du skriver at 'en del' har humlen liggende i romtemperatur, så har du opplevd det en gang?

"En del" var nok å ta litt hardt i. Litt slurvete forsøk på å understreke poenget mitt, nemlig at prissammenligning først blir relevant når man vet at kvaliteten på det man sammenligner, er lik.

Men det jeg har lagt merke til er at det ikke er så vanlig å vakumpakke humla lenger, den ligger ofte i en forseglet plastpose uten vakum.

Er de ikke vakuumert og så fylt med co2?
 
Tilbake
Topp