Stout, oppskrift - roasted barley vs. carafa II

Jeg brygget for en tid siden følgende oppskrift:

1.00 kgPale Malt (2 Row) UK (5.9 EBC)Grain 21.0 %
0.50 kgOats, Flaked (2.0 EBC)Grain 10.5 %
0.33 kgChocolate Malt (689.5 EBC)Grain 6.9 %
0.33 kgRoasted Barley (591.0 EBC)Grain 6.9 %
0.25 kgBarley, Flaked (3.3 EBC)Grain 5.3 %
0.25 kgCaramel/Crystal Malt -120L (236.4 EBC)Grain 5.3 %
2.10 kgLight Dry Extract (15.8 EBC)Dry Extract 44.1 %
45.00 gColumbus (Tomahawk) [15.70 %] - Boil 60.0 minHop 42.8 IBUs
20.00 gBramling Cross [5.60 %] - Boil 15.0 minHop 3.4 IBUs
1.0 pkgDry English Ale (White Labs #WLP007) [35.49 ml]Yeast10-

20 liter batch, OG 1.065, FG 1.014, 46,2 IBU

Dette ble bra, utenom en ganske kraftig bitter smak som jeg mistenker at stammer fra roasted barley. Jeg skal brygge dette igjen snart, men med et par modifikasjoner - tar gjerne imot litt innspill her.

Nå har jeg 14% av til sammen av roasted barley og chocolate malt, fordelt 7% på hver. Tenker eventuelt 3% roasted barley, 7% chocolate, og 4% carafa II, siden den er "debittered" - vil det hjelpe? Det er som sagt kun den kraftige bitterheten jeg vil til livs her, ølet ble ellers veldig bra.

Tror ikke jeg har 120L crystalmalt for øyeblikket, så der tar jeg noe lysere crystalmalt og blander med litt special b, tenkte jeg - 2% for eksempel.

Slår også sammen flaked barley/oats til kun en av typene, ettersom disse har samme funksjon. Må se hva jeg har i skapet...

Lurer også på om jeg burde modifisere vannet her - har lest at man kan bruke rikelige mengder roasted barley hvis man har bløtt vann. Dette har jeg aldri gjort før - bruker vannet i springen, som kommer fra Bergen, nærmere bestemt svartediket. :) Innspill?

Brygging blir på onsdag, tenker jeg.
 
enten skaler ned de svarte med skall, eller hiv de oppi ved mashout eller skylling. Mindre smak får du jo. Ellers må du kaldsteepe de.
 
Ut fra svarene deres kan jeg da anta at det er skallene på de røstede malttypene som står for denne bitterheten? Det visste jeg ikke. Er Carafa II da uten skall, men ellers lik roasted barley? Eventuelt hva er forskjellen der?
 
Ph ved Svartediket er ca 8. Crystal-malt spesielt, men de mørkeste kornsortene generelt sett drar ph ned en del, men jeg vil tippe du ender opp på et ok sted uten noen modifisering. Jeg driver å planlegger en imperial stout selv, og noen gram calcium chloride og epsom salt ser ut til å hjelpe på litt. Vestbrygg har salt og en veldig fin bok om emnet.
 
Ved bruk av store mengder svartmalt, er det vanlig å tilsette kalk/natron for å øke bufferkapasiteten, slik at ikke pH blir alt for lav. Hva pHen er i utgangspunktet har ikke så mye å si, alkaliniteten betyr en del.
 
Tilbake
Topp