Str på mesketank

Heisann!
Etter en tur på europrisen kom jeg over en kjøleboks på 36L, no funderer jeg på om det er nok til å meske i når slutt volumet skal bli 25l, blei litt ivrig i tjenesten kanskje når jeg såg prisen på boksen. så den er blitt handlet, jeg tenker å lage en løsning med pumpe på den. men tilbake til spm, hvor mye utvider malten seg når den blir væta, samt med pumpe, bør skylle vatnet sirkulere for seg selv, eller skal jeg ta i skylle vatn mens resten av vørteren er i meskekaret?
 
Vi bruker ei box på 68 liter til mesking av 50 liters brygg . Klare vel å meske 18- 20 kg malt i den.
 
I følge http://www.rackers.org/calcs.shtml kan du meske ca. 11 kg med 2,5 liter vann pr kg malt. Burde være plenty til de fleste 25 liters batcher.

Det er vel to vanlige måter å skylle på. Enten tapper du av all vørter og fyller på med skyllevann (batch sparge) eller så fyller du på med skyllevann i like høyt tempo som du tapper av vørter (fly sparge).
 
jeg skal se om jeg forstår noe av det, generelt ar jeg aldri hatt så mye malt i noen øl jeg har laget tidligere (jeg er nybegynner tho) så alternativt om det blir for liten plass, så får jeg ta det on the fly.
 
Da snakker du om fks , 9kg malt, og 18l vatn? Da blr jeg klare allt vatn og 4-6kg malt på 25l batch
 
Du trenger 4 liter mesketank for vert kilo malt som skal meskes i 2,5 liter / kilo vann.
Så for å meske 5 kilo malt i 12,5 liter vann trenger du 20 liters mesketank, så svaret er JA, 36 liter holder til 25 liter batch
 
da er det avklart! takke for svar gutter, grunnen til att jeg spør og graver, er att jeg ikke ønsker enda ett brygg som må improviseres på underveis, den tid er omme :D er greit å bare gjøre greiene sine isteden for å herje på kjøkkenet og søle og herje
 
Ja det er viktig å skjekke mest mulig først.
Legg nå merke til og loggfør mengder og nivå i mesketank så du vet hva som evt. er mulig å brygge i ditt oppsett.
Lykke til.
 
Det skal jeg gjøre, jeg gjør det allerede, men på ett annet oppsett. Dette jeg smeller i gang no er ett kjøkken bryggeri, siden jeg ikke gidder å ta mer høyde for vindrettning og tunge løft på det store oppsettet. igjenn så er det litt kjekkere å kunne brygge små batcher og teste flere oppskrifter enn å måtte minimum brygge 50liter om gangen på det store :D
 
Tilbake
Topp