Styreskap

Det er ikke noe automatikk i at plast er sikrere. Hvis noe smelter eller tar fyr inni der er et metallskap bedre. Et metallskap må jordes. De fleste sikringsskap som brukes i boliger og ellers er i metall.
Du har selvfølgelig rett, tenkte mest på ukyndig som kobler selv og fare for fas mot skap osv. Jepp.
 
Personlig foretrekker jeg stikksag langt foran Dremel til firkanta hull (har Dremel).

Blir fort litt lei av å bytte kappskiver på Dremelen ja. Brukte 6 skiver for å kutte hull til en PID i RF i dag. Hull til kjøleribbe SSR ble derfor kuttet med vinkelsliper og ryddet opp med Dremel.
Riktig verktøy til riktig oppgave.
 
Låner denne tråden litt for å stille et spørsmål til elektrikerne på forumet: jeg har en xylem pumpe fra Bryggmaker. Den går på 230 volt, og bruker fra 3-9 watt. Kan jeg bruke en en-polet bryter med maks belastning 3 ampere på denne? Eller for å si det på en annen måte: er det spenningen eller lasten som bestemmer hva en bryter må dimensjoneres for?
 
Låner denne tråden litt for å stille et spørsmål til elektrikerne på forumet: jeg har en xylem pumpe fra Bryggmaker. Den går på 230 volt, og bruker fra 3-9 watt. Kan jeg bruke en en-polet bryter med maks belastning 3 ampere på denne? Eller for å si det på en annen måte: er det spenningen eller lasten som bestemmer hva en bryter må dimensjoneres for?

Begge deler. Bryteren må tåle spenningsnivået den skal brukes til. Den må dessuten tåle strømmen og startstrømmen som kan være en god del større. Men når det er sagt så så går det helt fint på de små effektene man snakker om her. 9 watt tilsvarer 0,04 Ampere på 230 volt.
 
Begge deler. Bryteren må tåle spenningsnivået den skal brukes til. Den må dessuten tåle strømmen og startstrømmen som kan være en god del større. Men når det er sagt så så går det helt fint på de små effektene man snakker om her. 9 watt tilsvarer 0,04 Ampere på 230 volt.
Tusen takk for raskt svar!:)
 
Med tanke på billige skap. Så gikk jeg innom et firma som bygger styringsskap for oljefirma osv. Tavle montører. Her fikk jeg et stort skap gratis pga transport skade I det.
 
Låner denne tråden litt for å stille et spørsmål til elektrikerne på forumet: jeg har en xylem pumpe fra Bryggmaker. Den går på 230 volt, og bruker fra 3-9 watt. Kan jeg bruke en en-polet bryter med maks belastning 3 ampere på denne? Eller for å si det på en annen måte: er det spenningen eller lasten som bestemmer hva en bryter må dimensjoneres for?

Det er vanligvis strømstyrken som dimensjonerer bryteren. Brytere og releer har gjerne en rated strøm angitt i både AC og DC.

**

For å gå tilbake 'on-topic' så har Schneider en mange enkle små skap med hengslede dører (fås for ca kr 500 hos feks RS-online, elfa etc). Jeg mener at et stålskap (med evt god IP-grad - ca IP54 el bedre) som er jordet og enten har lokal jordfeilautomat eller tilkoblet kurs med dette er bedre enn plast. Dessuten vil et stålskap fungere som et faraday bur, og beskytte målelektronikk (som PID'er) mot RFI støy til en viss grad - dersom det er jordet, naturligvis.
 
image.jpeg
Slik har jeg en tanke om å lage styreskapet mitt. Et element med av/på bryter. Neste element med av/på og pot meter for å bruke til å regulere kok. Element 3 skal være med litt lavere effekt og pidkontroller til bruk under mesking. Spørsmålet mitt er. Må jeg ha noe mellom bryter å element? Jeg er ikke flink på 230V, men er en reser på 12V :D Hjelper litt, men lite. Hadde dette vært 12V ville jeg montert et rele mellom bryter og forbruker. Bryterene jeg har tror jeg skal tåle 15a. (ps! Jeg skal selvfølgelig benytte meg av en elektrikkerkompis når jeg skal koble opp alt)

Ellers kunne jeg tenkt meg tilbakemeldinger dersom noe av ideen min høres ufornuftig ut.
 
Trenger et rele. Bruk et stort SSR rele.
Ville også lagt on/off på BK mellom PID og SSR-element. Dvs. du kutter 12v strømmen mellom PID og SSR. Dette betyr at når du skruer av elementet med bryter, kan du fremdeles still og måle temp med PID. Har du den før PID, går den i svart ved off.
Mange på forumet som er kyndige på 220. Jeg er en forbrytersk hjemmemekker...
Jeg laget en skisse i denne tråden
Sestos PID D1S - Koblingsdiagram og deler - DIY
https://forum.norbrygg.no/threads/sestos-pid-d1s-koblingsdiagram-og-deler-diy.29353/
Har oppdatert posten med en (Enkel) versjon, som inneholder et minimum av koblinger.
 
Sist redigert:
Trenger et rele. Bruk et stort SSR rele.
Ville også lagt on/off på BK mellom PID og SSR-element. Dvs. du kutter 12v strømmen mellom PID og SSR. Dette betyr at når du skruer av elementet med bryter, kan du fremdeles still og måle temp med PID. Har du den før PID, går den i svart ved off.
Mange på forumet som er kyndige på 220. Jeg er en forbrytersk hjemmemekker...
Jeg laget en skisse i denne tråden
Sestos PID D1S - Koblingsdiagram og deler - DIY
https://forum.norbrygg.no/threads/sestos-pid-d1s-koblingsdiagram-og-deler-diy.29353/
Har oppdatert posten med en (Enkel) versjon, som inneholder et minimum av koblinger.

Jeg er på jakt etter en kontakt med mange stikk, som jeg tenkte jeg kunne koble strømskape fra kjelen med. Tips til noe slikt? Finner liksom ikke noe...alternativet er vel å ha flere mindre kontakter. Tenkte å skru opp skapet på en ramme eller på veggen i bryggeriet og gjøre det mulig og koble fra skapet når jeg skal rengjøre etc.
 
Jeg er på jakt etter en kontakt med mange stikk, som jeg tenkte jeg kunne koble strømskape fra kjelen med. Tips til noe slikt? Finner liksom ikke noe...alternativet er vel å ha flere mindre kontakter. Tenkte å skru opp skapet på en ramme eller på veggen i bryggeriet og gjøre det mulig og koble fra skapet når jeg skal rengjøre etc.
Tenker du på en multipin-kontakt?
 
Hvor mange ledere trenger du da?

Usikker akkurat nå, men hadde vært fint å hatt all strøm og tempfølersignal i samme kontakt strøm til 3stk element og 3 følere. 1 føler til pid og 2 til tempkontroll. Tenkte å montere en føler i bunn og en i topp for å kan regulere hastigheten på sirkulasjonen i mesken for å få jevn temp. Og pid føleren ca i midten av kjelen. Trenger vel bare 3 ledere til strøm og ha en strømterminal i skapet av noe slag. Så da blir det 3 følere med 2 ledere og en 3leder strøm. Kunne seff ordnet en strømkontakt og en egen kontakt per føler. Men hørtes fancy ut med en kontakt på alt :D
 
Jeg er på jakt etter en kontakt med mange stikk, som jeg tenkte jeg kunne koble strømskape fra kjelen med. Tips til noe slikt? Finner liksom ikke noe...alternativet er vel å ha flere mindre kontakter. Tenkte å skru opp skapet på en ramme eller på veggen i bryggeriet og gjøre det mulig og koble fra skapet når jeg skal rengjøre etc.
Hvorfor skal du frakoble under rengjøring? Uansett så er det lurt å skille sterkstrøm og svakstrøm, altså ha følerne på egne plugger.
 
Tilbake
Topp