Sukkerinnhold, OG og FG.

Hei!
Har akkurat satt mitt første ekstraktbrygg, hvor jeg har fulgt denne artikkelen nøyaktig:
(Se video fra 1 min og 25 sek)

http://www.nrk.no/livsstil/sa-lett-lager-du-ditt-eget-ol-1.11580167

Oppskriften står også i teksten, men ikke så veldig nøye og godt forklart.
OG ble målt til 1060, hva burde jeg forvente at FG skal bli på?
Hvis den stopper på f.eks. 1015 vil prosenten være på ca 5,9, men hva vil skje med resten av sukkeret som ikke gjæres? Tviler på at den vil komme ned på 1005 (7,22 %)
Noen som kan forklare litt? :)
 
Resten av sukkeret forblir i ølet og gir seg til kjenne i form av restsødme. Hvor langt ned den vil gjære avhenger av mesketemperatur, gjærtype, gjæringstemperatur (og kontroll på denne) og grøppsammensetningen.
 
Ja var det jeg regnet med :)
Men hva tror du FG vil kunne bli i dette tilfellet?
Kun brukt ektra lys og lys maltekstrakt sammen med fersk California ale. Står stødig på 21 grader :)
 
Og vil resten av sukkeret i ølet (det som ikke gjæres) påvirke hvor mye sukkerlake jeg må tilsette når jeg skal ha det på flasker?
 
For å svare på det siste først: Nei. Det som er igjen av sukker er ikke-forgjærbare sukkerarter, altså sukkertyper som gjæren ikke klarer å bryte ned. Du må dermed tilsette sukkerlake, som er mindre komplekse karbohydrater, som gjæren klarer å bryte ned og danne kullsyre og alkohol.

For meg å tippe FG blir litt vanskelig, og uansett bare gjetting/teori. Bare å smøre seg med tålmodighet, ta målinger og se hva du ender på ;)
 
Okei, Takk for svar :)
var egentlig det jeg regnet med angående sukkeret :)
Ja regnet nesten med at FG ble umulig å gjette, har skjønt at det normale kan være alt fra 1002 til 1020.
 
Ja regnet nesten med at FG ble umulig å gjette, har skjønt at det normale kan være alt fra 1002 til 1020.
Bruk et bryggeprogram, f.eks. Brewer's Friend, og legg inn ingrediensene. Da får du en antatt FG, men det er skjelden man treffer 100% på det. Det vil bli sukkerrest av ekstrakt og 1005-1015 er min gjetting.
 
Okei, skulle måle sukkerinnholdet i dag, og dette var fint kommet ned til 1020 nå, men når jeg skulle smake på det var det VELDIG sterk smak på dette.. I oppskriften jeg bruker (se link øverst) skulle det være chili tilsatt, men jeg tok ikke bort frøene, noe jeg i ettertid skjønner at jeg skulle ha gjort :/
Så konklusjon er nok at dette ølet går i dass og ikke på flasker :p

Finnes det noen mulighet å lage weissbier på samme måte som det blir gjort i videoen?
Klarer ikke å finne noen pilsner maltekstrakt (skal vell være 50 % pilsnermalt i weissbier) i noen nettbutikker.
Tips?
 
Jeg har laget weiss med hvete ekstrakt (coopers), og jeg synes det ble godt. Mener jeg brukte en mangrove jack weiss gjær (tørr). Ble fin banansmak.
 
Tilbake
Topp