Eg bruker brewers friend sin kalkulator. Den er forøvrig lik Beersmith.
Bruker litt mer glukose. Karboneringen oppleve lik. Usikker på hvorfor, men eg tror det var Miguel som forutså at det ville være mindre skum. Hvorfor vet eg ikkje, han hadde sikkert gode grunner til å tro det
Vis vedlegget 39597
La meg få lov til å innvende at et beregnet karboneringsvolum møter mange variabler før det faktiske resultatet foreligger. Kan du ikke måle at du faktisk har fått samme CO2-volum i begge testbryggene, har du en stor og alvorlig feilkilde du ikke kan eliminere.
Jeg forstår forøvrig heller ikke at det skulle være så stor grunn til å forvente smaksvariasjoner. Uten at jeg har stor detaljkunnskap om glukosemetabolismen i saccharomyces spp., er disse mekanismene å anse som identiske i både prokaryote og eukaryote celler (de fungerer på samme måte hos mennesker som hos bakterier), og etter hhv. 4 og 3 enzymatiske steg i glykolysen, har glukose og fruktose felles metabolisme resten av veien. Faktisk har glukose og fruktose samme kjemiske formel, men bare ulik struktur. Allerede i tredje steg av glykolysen er glukose via en isomerase omdannet til et fruktosemolekyl med en fosfatgruppe.
Tanken er interessant, men jeg er ikke overbevist om at de forskjellene du mener å smake har det årsaksforholdet du ønsker å validere.