Surøl av dårlig utgjæret hveteøl

Bbrygg

Norbrygg-medlem
Hei, har brygget og flasket 20 liter hveteøl med OG 1.055 og FG 1.020. 60% hvetemalt, 40% pilsnermalt. Teoretisk IBU på 13, flasket med 6 gram pr liter. Står på flasker på 3. uka nå. --> Dette ble alt for søtt og ikke særlig godt.

Kan det være en mulighet å forsøke å lage surøl av det? Jeg har både glass og PET-balonger, samt tålmodighet til å la det stå en god stund.

Jeg tenkte kanskje bare å helle flaskene over på nytt gjæringskar (toppe høyt opp for lite oksygen-eksponering?) og tilsette en eller annen surøl-gjær. Enten i tørr eller fersk form og la det stå.

Noen andre som har forsøkt noe lignende eller evner å si noe om metoden jeg foreslår?
 
Laber respons på denne. Jeg tar uansett sjansen og mikser det dårlig utgjærede ølet med en eller annen surølmix og lar det stå til og håper på det beste. Det blir for drugt å presse seg gjennom 20 liter alt for søt hveteøl
 
Laber respons på denne. Jeg tar uansett sjansen og mikser det dårlig utgjærede ølet med en eller annen surølmix og lar det stå til og håper på det beste. Det blir for drugt å presse seg gjennom 20 liter alt for søt hveteøl
Heldiggrisen :) Du har en batch surøl, hvor primærgjæringen er unnagjort. Gjenstår bare ett år med sekundær med brett/lacto :cool:
Vurderer å gjøre det samme med en wit som begynner å bli litt for kraftig parfymert pga fat-«kryddering», og blande den med noe hveteøl som ble kjedelig, samt noe Koit som smaker litt kvalmende, (50% havre gir en spess smak).
 
Tilbake
Topp