Surt og flatt øl

Hei
Satte to batcher med Ale tidlig i februar og nå var det endelig tid for å prøve smake etter ca en månde med moding på flaske.
Men ølet var flatt og hadde en veldig sur smak.
Hva kan årsaken til dette?
Har ikke gjort noe annerledes denne gangen i forholde til tidligere.
Er det mulig det bare trenger å stå lengre eller er hele batchen ødelagt?

Hva slags type ale har du brygget?
Hva har du karbonert ølet med?
Gi gjerne litt mer info om ølet og bryggeprosessen :)

Om batchen er ødelagt er det vel nesten bare du som kan avgjøre. Send noen flasker rundt og la folk smake og bedømme.

Jeg hadde en batch med belgisk wit som jeg flere ganger i prosessen har vært usikker på om den var drikkelig. Fra tid til annen fremsto den som nærmest ubehagelig sur. Den ble satt til karbonering på flaske og etter fem uker lagring endte ølet opp med å bli ganske godt. Syrligheten ble ikke særlig mer fremtredende enn hva en klassisk wit har godt av :)

Prøvde meg på en Pale Ale
Brukte safbrew T58.
Til karbonering brukte jeg vanlig sukker og lagde sukker lake som jeg hadde i når jeg stakk om på nytt karr før tapping.

Prøvde meg på en Pale Ale
Brukte safbrew T58.
Til karbonering brukte jeg vanlig sukker og lagde sukker lake som jeg hadde i når jeg stakk om på nytt karr før tapping.

Jeg har brygget en del pale ale og aldri opplevd at det har smakt surt. Det høres litt ut som en infeksjon..

Nå kan jeg egentlig ikke nok om denne gjærtypen. Men slik jeg har forstått det, er dette en gjærkultur som deler kvaliteter med belgiske gjærtyper. I så fall har du kanskje valgt deg ut en gjær som ikke matcher helt med ønsket smaksprofil på en pale ale.
Allikevel virker det som om at syrligheten er så sjenerende at det kan være snakk om infeksjon.
Merket du usmaken først etter lagring på flaske?

Usmaken komm ikke før etter tapping på flaske.
Så lurer litt på hvor infeksjonen kan ha kommet fra.
Litt avhengig av hvor lett du plukker opp slike ting, og hvor kraftig infeksjonen opprinnelig er, kan bakterier bruke noe tid på å utvikle syrlighet nok til at du registrerer det. Kan for eksempel være lactobacillus fra maltstøv som har infisert ølet allerede ved tapping til gjæringskar. Eller noe annet på et helt annet tidspunkt, naturligvis. Det er nok uansett lurt å gå gjennom alle rutiner og se etter forbedringspotensiale på dette punktet.

Tilbake
Topp