Symptomer på infeksjon?

Kenneth N

Norbrygg-medlem
Hei alle sammen, er helt fersk her på forumet!

Jeg satte mitt første cooper beer kit øl for noen dager siden. Kjøpte utstyr på den lokale butikken her i Trondheim.

Dessverre glemte jeg å desinfisere et par små kar jeg brukte til å overføre vann til bryggedunken med. Hvordan vet jeg om brygget er infisert i stadiet rett før jeg eventuelt skal heve ølet over på flasker? Jeg er ikke så interessert å ha infisert øl på flasker, og da heller isåfall brygge på nytt. :)

Mvh
Kenneth
 
Det er ikke så lett å vite, hvis man ikke kjenner tydelige tegn i form av smak og/eller lukt.
 
Det går sikkert fint. Overførte du vannet etter at gjæringen hadde startet?
Hvis det smaker godt, så er all ting vel.
 
Infeksjoner utvikler seg sakte, så det kan ofte ta tid før det er merkbart. Har noe gått helt galt kan du merke bismaker allerede ved flasking, men det er ikke vanlig. Vanligvis kan det ta noen uker før du en infeksjon er merkbar.

(Ja, jeg snakker av erfaring. Fjøsluktende, illesmakende, bitter og ekkel erfaring.)
 
Takker for svar!  :skitbra:

Det er vel noe alle må erfare før eller siden regner jeg med. Heldisvis koster det mer tid enn penger for en student. Satser uansett på at øllet mitt klarer seg bra.
 
Her kan du lese litt om forskjellige infeksjoner, eller bismaker og hvorfor de kommer:

http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html
 
Hei.

Mine erfaringer er litt anderledes enn gustavf sine. De gangene jeg har hatt infeksjon (det er heldigvis lenge siden sist nå, bank i bordet etc.) så var dette ganske opplagt ved slutten av gjæringen. Av mine øl som ble flaska i fin stand, kan jeg aldri huske at det utvikla seg noe usmak på flaskene.

Hilsen,
Anders
 
Vin smakende øl... :/
har hatt en batch som blir mer fruktaktig og eddik aktig for vær uke som går, regner med at dette er infisert.
og de andre har blitt forklart at det smaker mere vin enn øl. Gleder meg til å se hvordan dette blir videre, skal nok få noen uker til på fat før det havner på flasker :)
Men hvordan skal jeg oppevare fatene for best lagring?
Jeg satte det ene fatet mitt inn i kjøleskapet, med co2 på. og de andre står i gjærings rommet på rundt 18 grader?
 
var redd for det ja....  hmm må nok få meg enda en fryser.
Tror det blir til at jeg naturlig karbonere, den siste batchen. gir meg litt tid til å finne ny fryser til lagring
 
Når det gjelder lagring av øl, så er det vel det samme som å lagre vin, hva de definerer som "kjellertemperatur" er det som er ideelt. Ved for lav temperatur, så stopper bare alle de fine lagringsprosessene. Hva ideel kjellertemperatur er, er det sikkert andre som har meninger om, men i kjelleren i huset jeg bor i har det funka bra.
 
AndersBolager skrev:
Når det gjelder lagring av øl, så er det vel det samme som å lagre vin, hva de definerer som "kjellertemperatur" er det som er ideelt. Ved for lav temperatur, så stopper bare alle de fine lagringsprosessene. Hva ideel kjellertemperatur er, er det sikkert andre som har meninger om, men i kjelleren i huset jeg bor i har det funka bra.
Det er nok forskjell på øl og vin der....
Såvidt jeg vet blir lagringsviner bedre med alderen i motsetning til øl.
Årgangsvin er ikke datostemplet ;)
 
magne1972 skrev:
AndersBolager skrev:
Når det gjelder lagring av øl, så er det vel det samme som å lagre vin, hva de definerer som "kjellertemperatur" er det som er ideelt. Ved for lav temperatur, så stopper bare alle de fine lagringsprosessene. Hva ideel kjellertemperatur er, er det sikkert andre som har meninger om, men i kjelleren i huset jeg bor i har det funka bra.
Det er nok forskjell på øl og vin der....
Såvidt jeg vet blir lagringsviner bedre med alderen i motsetning til øl.
Årgangsvin er ikke datostemplet ;)

Jeg veit ikke med det, Nøgne Ø God Jul blir bedre hvert år merker jeg! Nøt nettopp en 09-årgang for å feire eksamen. Nirvana!
 
Den største forskjellen på øl og vin er generelt alkoholnivå...
En barley wine eller en trippel kan ha godt av litt lagring, mens en øl med lite alkohol eller med "fersk" humle aroma/smak som regel ikke har godt av lagring.

NB! dette er generelt, ikke en lov.
 
Espen Unnvik skrev:
Den største forskjellen på øl og vin er generelt alkoholnivå...
En barley wine eller en tripel kan ha godt av litt lagring, mens en øl med lite alkohol eller med "fersk" humle aroma/smak som regel ikke har godt av lagring.

NB! dette er generelt, ikke en lov.

Det virker å være et skille der øl går over fra å være ferskvare til å bli lagringsbar. Jeg er igjen ingen ekspert, men alkoholprosent og humleinnhold virker å være variabler. Humla taper seg over tid. Alkoholsterke øltyper vil ofte utvikle seg positivt. Flaskemoding (gjær i flaska) virker å ha noe å si i positiv retning, etter min noe begrensa erfaring. Av de mørke øla jeg har laget, har jeg klart å holde til side to flasker i over et år. Den første, en eller annen irsk inspirert ale, smakte omtrent akkurat det samme etter ett år som den smakte når den var fersk. En belgisk dobbel blei bedre med alderen, og den siste flaska, som jeg drakk omtrent ett år etter brygging, var den beste. Andre belgiske trappistøl (kommerse) jeg har "ruget" på i lang tid har blitt høydepunkter.
 
Alkoholstyrken har mye å si.....
Har du hørt at vodka lagret på flaske blir bedre og bedre.... Eller verre og verre....
Cognac og whisky/whiskey er lagret på fat, bare for å eliminere den :)
 
Alkoholstyrken har mye å si.....
Har du hørt at vodka lagret på flaske blir bedre og bedre.... Eller verre og verre....
Cognac og whisky/whiskey er lagret på fat, bare for å eliminere den :)
Den erfaringen du har, er vel mest runt pils og humlesterke øl (type amerikansk) tenker jeg
 
Tilbake
Topp