Synker øllet til bunnen...

JonP

Norbrygg-medlem
...eller er det jeg som ikke drikker fort nok?

Saken er den at jeg i april brygget et relativt lett øl - OG på ca 1.050 og kun Pale malt.
Tappet det på corneliusfat og hadde et rimelig godt og friskt øl gjennom sommeren.
Men den siste måneden, så har det skjedd noe som jeg synes er en smule rart. Øllet blir bare tammere og tammere på smak og fargen er blitt bare tynnere og tynnere. Nå smaker det bare bittelitt mer en kullsyret vann og fargen er omtrent den man får i doskålen godt utpå en kveld. Jeg er rimelig sikker på at jeg ikke har gått i søvne og tynnet det med vann.

Lurer da litt på hva som kan ha skjedd.
Det eneste rare som skjedde i løpet av produksjonen, var at godt ute i gjæringen (en god uke og WLP-001) kom en skikkelig stormgjæring. Tanken min da var at det var blitt forurenset, men det som kom ut fra 'prøvekranen' på dunken smakte ikke noen galt. Øllet har ikke smakt noe galt senere heller. I alle fall ikke nå i og med at det egentlig ikke smaker noe i det hele tatt.

Noen teorier?
 
Villgjærinfeksjon, eller kanskje mutert ølgjær som sakte har forsynt seg av lite nedbrytbare sukkerarter? Jeg har hørt at villgjær kan gjære ned ganske langt hvis det får stå lenge nok. I et såpass lett øl er ikke lav alkoholtoleranse et like stort problem for villgjær heller. Men ja, det er nok du som ikke drikker fort nok. Lett lys øl holder som regel ikke så lenge, og seks-sju måneder er vel en grei levetid alt tatt i betraktning.

Hvis du ønsker å bevare 4-5% øl lengre enn det, kan det hende at kaldere lagring kan være ideelt, for å bremse gjærprosessene.
 
Hvis det på noe tidspunkt har vært is i fatet vil dette skje. Isen vil stige til toppen og "øllen" vil bli mer konsentrert nederst.
 
Mine egne ales med lignende karakter brygget på våren har heller ikke smakt optimalt utover høsten. Jeg må nok si at du nok har brygget en litt for stor batch, hvis du har noe igjen av denne enda ;)
 
Jeg tviler vel egentlig på at det er barn som har vannet ut ølet. De må jo tross alt tømme fatet for Co2, ta av lokket og helle i vann. Deretter på med lokk og koble til Co2 igjen. Blir lett infeksjoner av slikt.
 
Ville tippet på at fatet har stått inntil kjøleplata i kjøleskapet og temperaturen i fatet har ligget rett under null. Det bygger seg opp is, men uten at man merker det. Om man bare måler temp i skapet har man plussgrader.
Jeg hadde ett fat der øllet ble bedre og bedre, mørkere og fyldigere etter hvert som tiden gikk. Syntes øllet var litt kaldt selv om det var 5 grader i skapet.
Flytta litt på fatet og justerte temp i skapet litt opp. Da fikk jeg omtrent det du beskriver.

Om det er tilfellet hos deg vet jeg jo ikke, men jeg vokter meg vel for å sette corneliusfatet helt inntil bakplata i kjøleskapet.
 
En del gode forslag her.

Fikk endelig måkt meg til å måle SG og den lå på 1.001.

Ser for meg at en del av de ovennevnte scenario kan ha inntruffet, men vet ikke helt hva jeg skal helle mot. Gjør det enkelt jeg, og heller mot alle sammen og får heller sørge for at faktorene er eliminert ved neste korsvei.

Og forresten - når ble ett corneliusfat for stor batch... ;-)
 
Tilbake
Topp